Jag blir alltid dödsirriterad på David Eddings böcker. Han har skrivit flera fantasyserier/historier, och den första var riktigt bra. Tyvärr tyckte han tydligen det också, eftersom de efterföljande nästan varje gång innehåller EXAKT samma persongalleri. Alltså, det är andra fantasyvärldar, och karaktärerna heter andra saker, men deras personligheter och attribut är enormt likartade. Rätt trist, faktiskt.
Harry Potter-böckerna älskar man ju, men nog använder Rowling rätt mycket upprepningar. ibland verkar det nästan som om hon har en mall att gå efter. "Harry blir utsatt för kränkningar på Privet Drive" - check! "Harry tar sig till Hogwarts på ett inovativt sätt" - check! "Harry får en ny lärare som verkar skum" - check! "Snape är skummast av alla, men visar sig vara ok till slut" - check! "Harry tjurar som en barnunge i femton kapitel istället för att söka upp en vuxen som kunnat lösa problemet på två röda" - check!
(Och med det sagt skall jag krypa till sängs och öppna den senaste Potter-boken, för jag tycker om dem ändå!
)