• julmusten

Kassa engelska forfattare???

Jag borjar en trad om daliga engelska forfattare eftersom det redan finns en om svenska och jag inte ar sa haj pa svenska forfattare.

Som jag skrev i den traden sa tycker inte Sidney Sheldon ar nagon hojdare. Eller Dickens och George Elliot, (de ar for troga och beskrivande).

Vad tycker ni andra???

• Svar på tråden Kassa engelska forfattare???
  • Hera

Hm, tycker som julmusten att Sidney Sheldon inte är någon höjdare - men, jag måste ändå försvara honom lite En av hans tidigare böcker ("På andra sidan midnatt") var faktiskt riktigt bra och långtifrån dravlet han skriver nuförtiden... som jag iof har slutat läsa sedan kanske 10 år tillbaka.

Själv älskar jag att hata Dean R Coontz - har tom med honom i min presentation...

• Lady Namárië

Jag blir alltid dödsirriterad på David Eddings böcker. Han har skrivit flera fantasyserier/historier, och den första var riktigt bra. Tyvärr tyckte han tydligen det också, eftersom de efterföljande nästan varje gång innehåller EXAKT samma persongalleri. Alltså, det är andra fantasyvärldar, och karaktärerna heter andra saker, men deras personligheter och attribut är enormt likartade. Rätt trist, faktiskt.

Harry Potter-böckerna älskar man ju, men nog använder Rowling rätt mycket upprepningar. ibland verkar det nästan som om hon har en mall att gå efter. "Harry blir utsatt för kränkningar på Privet Drive" - check! "Harry tar sig till Hogwarts på ett inovativt sätt" - check! "Harry får en ny lärare som verkar skum" - check! "Snape är skummast av alla, men visar sig vara ok till slut" - check! "Harry tjurar som en barnunge i femton kapitel istället för att söka upp en vuxen som kunnat lösa problemet på två röda" - check!

(Och med det sagt skall jag krypa till sängs och öppna den senaste Potter-boken, för jag tycker om dem ändå! )

• julmusten

Lady, i och med att jag har last den senaste HP boken sa kommer du bli lite forvanad. Men HP ar ju anda barnbocker, sa jag tillater lite upprepningar och sant dar.

Kom pa en annan forfattare som jag verkligen ryser over, Virgina Andrews, (heter hon nog). Hon skrev en hel serie om nagra stackars barn som var inlasta pa en vind, och blev forvuxna och begick incest. Brrrrrr sa hemska de var. Jag lockades inte ens som 14-aring av de historierna!!!

• julmusten

Och jag tillater inte, jag accpeterar menar jag ju sa klart!! Det ar ju inte jag som bestammer over bockerna .

• EverSoNice

Nu kräks jag på

Rosamunde Pilcher
    Sidney Sheldon
    Marian Keyes

...de verkar formligen spotta ur sig böcker, dessutom. Jag kan inte ens säga att jag kan läsa för ros skull t ex på flygplanet, för jag blir så irriterad.

Har även läst en dålig deckare som hette G för Grav eller liknande, också töntig.

En författare som jag tidigare gillat att läsa på originalspråket är Jilly Cooper, men hennes sista orkade jag inte ens läsa. Antingen har hon blivit förutsägbar och upprepar sig, eller så har jag blivit vuxen

• EverSoNice

huuu jaaaa, virginia andrews - vilken mardröm... var inte alla de där ungarna övernaturligt vackra också??

• julmusten

EverSoNice, jo de var alla blonda och vana, och hade sex med varandra URK!!!!!

Rosamunde Pilcher forstar jag inte heller, tack for att du paminde mig om det!!! Jag blir nastan allergisk mot hennes covers for de ar inte bara fula, men fulla med konstiga blommor!!!!

• Wolfhound

Sally Beauman!! (urk) Håller med om Rosamund P. och Virginia A. oxå. Vidrigt med barnen på vinden...Bläääh

• Lady Namárië

Åh, Rosamund Pilcher också, helt klart! Jag lånade en gammal en av Svärmor som hetter något om "tvillingarnas tecken" (visserligen läste jag den på svenska, men ändå) och den var såååå katastrofalt dålig. Huvudpersonen gjorde fullkomligt idiotiska saker, alla trådändar (som hade kunnat leda till bra intriger) lämnades helt lösa och karaktärerna var helt värdelöst platta. Huvudintrigen var att huvudpersonen skulle tillbringa en vecka i Skottland under falsk identitet (sin tvillingsysters). Ojoj, hur skulle det gå? Pilcher löste problemet genom att låta huvudperonen bli matförgiftad och sängliggande i flera dagar, vilket underminerade hela det "spännande" upplägget.

julmusten--> Åh, vad bra att den nya bjuder på lite friska händelser! Det var med glimten i ögat jag kritiserade, för som du säger är de ju faktiskt barnböcker egentligen. Jag kan bara bli lite irriterad ibland över att Rowling höjs så fasansfullt till skyarna överallt (ja utom i katolska kyrkan då.. ).

• julmusten

Lady N, jag forstod att du skamtade lite, men du har ju ratt anda!! Lite predictable ar det ju alltid i HP bockerna!!!

Finns det inte nagon som kanske kan omvanda mig nar det galler Geroge ELliot i alla fall??? Jag hade en sa katastrofal dalig upplevelse nar jag laste Daniel Deronda att jag aldrig mer vill lasa nagot av henne, men honar ju en kvinna och skrev under en tid da det inte var coolt, (darav den manliga pseodunymen), sa det kanns som att jag skall kunna lasa henne i alla fall!!

Nej, nu skall jag bege mig!! Far skriva mer i morrn.

Svar på tråden Kassa engelska forfattare???