• stinagreta

Ni som gjort planerat snitt på SöS (Stockholm)

Jag undrar lite om hur det var för er som gjort planerat snitt på SöS, vad har de för rutiner just där? Får man tex ligga själv på nåt uppvak efter snittet eller får pappan och bebisen vara med (alltså om man varit vaken inte sövd?) Får man eget rum där pappan också kan bo?
    Finns det nåt annat ni vill berätta eller tipsa om? Tack :)

• Svar på tråden Ni som gjort planerat snitt på SöS (Stockholm)
  • oOrosamarängerOo

Har snittats på sös, fast akutsnitt. Om pappan får va med på uppvaket verkar va lite olika, va inte med mig på uppvaket men legat där på uppvaket efter annan op och låg en snittad mamma med mannen och bebisen där.
    Tror man alltid får åka till uppvaken, inte hört om nån som inte fått det, jag hade spinalbedövning under op.
    Du får eget rum i den mån det finns ledigt, snittade prioriteras men om det är fullt så är det inte så mycket att göra tyvärr. Men även om man inte får eget rum så är det avdelat så ligger inte brevid en annan person och är två som delar rum isåfall.

• stinagreta

Tack för svaret. Hur länge fick du/ni vara på uppvaket?

• oOrosamarängerOo

Minns inte men va inte så länge, tills bedövningen släppt. Va ganska skönt att ligga där och vila tyckte jag, efter nästan fyra dygn på förlossningen, slumrade till lite till o från av ketoganen. Såfort jag va mer klar så körde de ner mig till fl-salen och efter ett par h över till bb.

• Höstanemon

Jag gjorde planerat snitt på Sös för drygt en vecka sedan. Min man och bebisen var med på uppvaket och liksom SooJuicy så låg jag där tills jag kunde röra tår och ben, ngn dryg timme. Under den tiden ammade jag vår flicka för första gången. Vi fick eget rum och min man kunde stanna men det är man alltså inte garanterad. Barnmorskan som var med under snittet kom fram till oss strax innan de påbörjade operation och sade att hon fått info om att vi hade ett eget rum som väntade så vi visste det ganska tidigt.
    Vi stannade i tre dagar och allt fungerade bra.
    Lycka till!

• oOrosamarängerOo

Höstanemon: Grattis till bebisen!
    Tänkte höra med er apropå planeratt snitt, hur många dar innan bf läggs planerat snitt på sös?

• oOrosamarängerOo

stinagreta: Ett tips, tänk på att ta med byxor som inte skaver och knäpps vid snittet!

• stinagreta

Hur många dagar innan bf snittet läggs på sös undrar jag med.

Ja.. det där med vad man ska ha på sig efteråt är ju jätteviktigt. Jag har fått tips att skaffa såna höga trosor också, så att de inte skaver precis på snittet. Sen kanske man kan ha mammamysbyxor i början tänkte jag, eller klänning..

• oOrosamarängerOo

Jag tyckte det va bättre med lågt skurna trosor så det går under snittet för höga kanade bara ner och la sig över ärretFundersam  Har du fått beviljat snitt än men inte datum?

• stinagreta

Jag får snitt om jag vill, det har min bm sagt - men jag är bara i v 20 än så det har inte blivit dags att träffa läkare om det än. De hoppas väl fortfarande att de ska lyckas indoktrinera mig till vaginalt.

• oOrosamarängerOo
    stinagreta skrev 2008-11-09 14:50:59 följande:
    Jag får snitt om jag vill, det har min bm sagt - men jag är bara i v 20 än så det har inte blivit dags att träffa läkare om det än. De hoppas väl fortfarande att de ska lyckas indoktrinera mig till vaginalt.
    Hoppas läkaren som ska bevilja anser samma då Vart själv nekad snitt på sös förra graviditeten men slutade med akutsnitt och nu är snitt enda alternativet, kommer snittas slutet av april.
Svar på tråden Ni som gjort planerat snitt på SöS (Stockholm)