Låååångt...
Jag har gjort anden i glaset en gång med två andra kompisar när jag var 24 år (10 år sedan). Min pappa hade då precis 3 månader tidigare gått bort så jag förstår inte att jag gav mig in i det. Men det skulle bara vara ett skämt. Vi satt mest och snackade med varandra med fingrarna notoriskt på glaset de första 50 minuterna och ingen av oss förväntade sig egentligen att något skulle hända. Men sedan hände det en hel del och vi satt i ca 2 timmar och skakade i kroppen. Bl.a. följande:
- Föremål hade förflyttat sig i rummet. Inte när vi såg det med egna ögon men vi hade upptäckt det precis innan allt startade. Föremålen hade anknytning till min nyss avlidna pappa.
- "Glaset" hade svarat gång på gång på olika frågor. Bland annat skrev det mitt smeknamn som bara mina föräldrar använde, på ett annat språk. Det skrev även väninnans namn. Efter ett långt letande hade glaset tagit sig ner till siffran noll och därigenom lyckades det stava väninnans namn korrekt som Pa0la.
- Glaset gled ganska långsamt mellan bokstäverna och siffrorna, men riktigt snabbt ner till Ja och Nej från utgångsläget.
- Glaset svarade att flera personer var närvarande, som inte kände varandra men som hade anknytning till oss
- Min "pappa" svarade gång efter gång att han fanns med oss där. Han sa också hur gammal han var när han dog - efter att jag hade krävt bevis.
- Allt ballade ur när vi ville avsluta och be alla att lämna oss. Glaset hade då bla. annat rört sig över bordet och skrev meddelanden UTAN att vi hann ifatt med fingrar, det gick så otroligt fort. Glaset sa då att den inte ville/kunde iväg eller svarade bara Nej på att gå. Vi var livrädda.
- När en av oss då gick ut ur lägenheten gråtande och en annan som skulle skjutsa hem alla kom in och liksom tvingades sätta sig ner som ersättare stannade allt upp och inget mer hände den natten.
- Detta hände i min lägenhet (funderade starkt på att flytta). Efter någon månad och ca 2 år fram i tiden hemsöktes lägenheten av någon som kom och gick just under samma tid som vi höll på som mest intensivt, mellan 2-4 på nätterna några gånger i veckan.
Jag var helt tokig när jag fattade att det som hände i lägenheten hade med vår anden i glaset försök att göra. Jag ringde samma kompis och bad henne komma till mig för att göra om proceduren och skicka iväg den som inte ville ge sig av den natten. Vi bestämde ett datum men det glömdes bort. Det intressanta är att "han" - för det var en han, det kände jag, och INTE min pappa- försvann helt efter telefonsamtalet. Jag tolkade det som att jag skulle fatta vad vi hade gjort och inte leka med detta i framtiden. Det har jag heller inte gjort.
Jag rekommenderar inte någon att hålla på med anden i glaset.