• Euforia

CSN-lån, giftermål och dödsfall?

Jag är helt novis när det gäller sånt här, så ni får inte reta mig för min okunnighet.

Hur är det egentligen med studielån om man är gift och dör? Tvingas den överlevande äkta parten fortsätta betala av studielånet efter att låntagaren dött? Ärver man s.a.s. studieskulden?
    Om ja, brukar folk skriva äktenskapsförord för att förhindra att den överlevande parten ska slippa råka ut för det?

Jag vet inte riktigt i vilken forumdel jag ska lägga det här, så jag hoppas att jag har valt rätt...

• Svar på tråden CSN-lån, giftermål och dödsfall?
  • Euforia

Ponera att den ena parten A har, säg, 500 000 kr. Den andra parten B har inga tillgångar, men ett studielån, på säg 250 000 kr.

Blir dessa 500 0000 kr "i teorin" genast gemensamma tillgångar vid giftermålet? Om personen B med lånet dör, borde väl isåfall den första personen A:s 500 000 kr användas för att betala av studielånet?

Om man inte skriver ett äktenskapsförord, d.v.s..

Hur gör folk egentligen? Var och varannan har väl studielån (eller andra skulder) och tillgångar?

• Funkyiore

Mitt studielån är mitt.  Dör jag så avskrivs det. Tog det 1990, så reglerna kan ha ändrats.

Vi går långt för att se mirakler men förstår inte att vi bär dem inom oss
  • Marvinna

Off topic - om som gift skulle skilja dig så delas studielånet upp på er båda OM du har tagit under tiden ni var gifta.

I annat fall ärver du inte lånet.

• MrsDeepblue
    Marvinna skrev 2008-11-12 20:01:20 följande:
    Off topic - om som gift skulle skilja dig så delas studielånet upp på er båda OM du har tagit under tiden ni var gifta.I annat fall ärver du inte lånet.
    Vad baserar du den uppgiften på? Ett lån kan aldrig överföras på den andre genom bodelning, och när lånet är taget är oväsentligt. Och arv blir det ju aldrig fråga om vid en skilsmässa?
  • Kaprifolen

Tycker inte om att svara i juridiska trådar, men kan inte låta bli i detta fall.

Jo, studielån kan delas vid skilsmässa i vissa fall.

• FrökenKanSjälv
    MrsDeepblue skrev 2008-11-12 22:34:26 följande:
    Vad baserar du den uppgiften på? Ett lån kan aldrig överföras på den andre genom bodelning, och när lånet är taget är oväsentligt. Och arv blir det ju aldrig fråga om vid en skilsmässa?
    Du har rätt i att CSN-lånet inte överförs på den andre vid bodelning. Däremot ingår CSN-lånet i bodelningen, dvs när man räknar ihop alla skulder och tillgångar så ska även CSN-lånet ingå. Så i praktiken får den andre bära halva skulden, även om själva lånet står kvar på den som tagit lånet.
Svar på tråden CSN-lån, giftermål och dödsfall?