• TipTop86

Hur varierat tycker du små barn borde äta?

Frågan gäller från det att barnet börjar äta annan mat än bröstmjölk/ersättning tills barnet börjar äta samma mat som resten av familjen!

Exempelfrågor: Hur varierad mat ger du ditt barn? Är det okej att ge samma mat till lunch som till middag? Om barnet älskar majs, är det då okej att ge majs till varje måltid hela veckan? Kan man ge samma gröt till frukost och kvällsfika? Ska man anse att det är okej att äta samma sak väldigt ofta så länge barnet äter det?

Skriv vad du tycker om ämnet helt enkelt! Skrattande
    Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Hur varierat tycker du små barn borde äta?
  • MsBeauty

Jag säger ja till allt, förutom att man själv ska äta samma ofta för att barnet gör det.

• Himalya

försöker ge ganska så varierande mat. Men blir det rester över av middan som vi har till matlådor och sonen har en ledig dag från dagis dan efter så får han oxå äta det.

Sonen skulle kunna leva på mackor men han får en till frukost + gröt. Och oftast en till mellis.

Sonen åt samma gröt till frukost (när han va mindre) som till middag innan han började äta vanlig mat.

Vill alltid att sonen iaf ska smaka en sked av allt. Förutom havregrynsgröt för den kräks han verkligen utav. Man kan ju inte gilla allt.

• Blå Flygare

Ju mer varierat desto bättre, men det är ju ingen fara om barn i perioder äter korv o mos 5 dagar i v. Men man kan ju göra eget mos och försöka smussla ner lite grönsaker i det i så fall.

Och kan man få i barnet mer än en grönsak så är det bättre, men går det inte...

Är så glad att min dotter äter verierat. Här är problemet det motsatta. Vägrar äta rester från lunch till middag, eller ens dagen efter. Så här fryses alla rester så får hon matlådor från frysen när middag inte hinns med

• Nie

Det blir ganska varierad mat här hemma. Nu äter han vår mat (han är 11månader) och då blir det tyvärr dåligt med grönsaker, men han äter desto mer frukt istället.

Min filisofi öht när det gäller barn och mat är att inte tvinga i dem oavsett vad det är för något. Om barnet inte vill äta middagen så låt barnet slippa.

• Mollan

Jag strävar efter att variera maten men det är ju inte alltid barnen är av samma åsikt. Om man ger bra maträtter gör det ju inte så mycket att det blir ensidigt, speciellt om man ammar/ger ersättning samtidigt.

• FrökenBokmal

Jag tycker att småbarn ska äta lika varierat som vuxna. Helst inte samma mat till lunch och middag och de måste få prova olika smaker mm. Nu är vår son så pass liten (11 mpn) att det går bra men jag tror att man lägger tidigt grunden för den framtida attityden till det som är nytt. Det är också viktigt att variera iom att olika livsmedel har olika sammansättningar/för/nackdelar och att lagom mycket av allt är nog det bästa...

• örtagård

Så länge man låter bröstmjölk eller ersättning utgöra en del av kosten, behöver man ju inte oroa sig ur näringssynpunkt! (Om man inte ger chokladpudding till varje mål kanske ).

Inte heller sen är det någon fara om barnet vill äta samma mat hela tiden om det är helt ok mat. Vill barnet äta pasta hela tiden och bara köttbullar och majs så räcker det fint att växa på. Barnläkare och dietister säger ju att man får se variationen veckovis och inte under dagen. En dag är det bara pasta en dag är det bara kött en dag är det bara frukt. Det är väldigt vanligt matmönster hos barn. Det gjorde ju en studie på att kräsenhet vara genetisk till 70%! En överlevnadsgen att vara skeptisk till ny mat.

Jag tycker barnet kan få den mat den äter så det blir mätt och nöjt och fungerar. Sen kan man erbjuda annan mat hela tiden. Man kanske inte själv äter enbart köttbullar en hel dag. Riktigt viktigt tycker jag att det är att man som vuxen föregår med matexempel och lagar varierad mat till sig själv som erbjuds. Men sen behöver man inte förvänta sig att baret vill ha den. Men förekommer en rätt upprepade gånger i månaden under ett års tid i hemmet, vill barent nog till slut smaka vad det nu är som är så gott.

Mat hör inte ihop med någon sorts uppfostran enligt mig utan med lust och glädje och mättnad ! Har man en matskeptiker är det viktigt att maten inte blir en kamp. Men så lever jag med en kock, som var matvägrare till allt annat än kött tills han var åtta år ! Äter barnen dåligt, tex enbart pasta, kan man ju slänga på en extra klick smör!

JAg har en matvägrare och en mattok hemma och vi har inte gjort olika med dem. Hade jag fått sonen först hade jag nog haft svårt för att förstå min stora lilla matvägrare...

• örtagård

eller gjort lite olika, för jag ammade sonen mer och friare - kanske bättrade det på hans nyfikenhet. men det är bara en spekulation. Det är nog bara så att dotter överlevt i naturen längre än sonen med tanke på att han bokstavligen stoppar allt i munnen. Han hade blivit förgiftad rätt snart.

• MsBeauty

Jag tror inte att en 8-12 månaders behöver så mycket variation på en dag. Gröt mellanmål och samma mat till lunch och middag går bra.

Svar på tråden Hur varierat tycker du små barn borde äta?