• 3 barn i familjen

FISK recept med regnbagsoring-forell

Snalla, ar det nagon som har goda fiskrecept? Garna med regnbagsoring - forell? Tankte borja laga lite nyttigt med fisk, inte bara torsk och makrill, utan vill prova pa lite nytt, garna med orter.

• Svar på tråden FISK recept med regnbagsoring-forell
  • Angelven

Rökt, kall med potatis och hollandaise är ju en höjdare (vi åt sån lax igår )

• 3 barn i familjen

Ja, det later gott!
    Jag bor utomlands, sa man ar ju mer beroende av ra-varor, inte halvfabrikat och fardigkryddat....

• Angelven

Stekt i stekpannan är ju aldrig fel heller - eller på grillen.

Men jag är hemsk dålig på tider tyvärr

Men, enkel är väl det som blir godast - forell smakar såpass bra i sig att man inte behöver krångla till det.

• k girl

Ah.
    Gott!

Jag skulle nog göra det väldigt enkelt och satsa på tillbehören, forell är väldigt gott i sig. Salta och klicka i rätt mycket smör och baka i ugnen. Servera till exempelvis en risotto exempelvis en risotto milanese eller en västerbottensrisotto. Ett annat alternativ är pressad potatis och vitvinssås, men det tycker jag är lite godare till en vit och fastare fisk till exempel marulk.

• 3 barn i familjen

ja, vi at faktiskt forell idag - halstrad eller vad det heter i grillstekpanna. Supergott. Men tankte att det kanske fanns annat satt att laga till den.
    Angelven - har du andra tips pa annan sorts fisk?

• k girl

Tiderna får man anpassa efter hur tjock fisken är. Det beror lite på hur tjock fisken är över ryggen. En mindre röding som är ett par cm tjock över ryggen brukar vara färdig på 20 minuter i 175 graders ugnsvärme.

• k girl

Marulk: köp kotletter, krydda med kryddpeppar och salt och halstra i grillpanna. Servera till pressad potatis och vitvinssås. Kryddpeppar tycker jag är den bästa kryddan till vit fisk i överhuvudtaget.

Lax/öring: gör en laxlasagne. Koka laxen, dela upp den i bitar och gör som en vanlig lasagne med färska plattor. Varva laxbitar, spenat och en vitvinssås smaksatt med saffran.

Röding: är suveränt till svampsås.

• AnnaBee

Gör helstekt fisk i ugn.

Fisken hel på en ugnsplåt. Skivade potatisar, klyftor av lök och skivad tomat utstrött runt om fisken. Salta (grovt salt helst) och peppra - ev citronpeppar. Ringla över olivolja och om du har en skvätt vitt vin.
    Låt stå i 180grader ca 20min. Jättelätt och jättegott. Potatisen med lök o tomat blandningen runt om får god smak av fisken...

• 3 barn i familjen

annabee - behover inte potatisen vara inne langre an fisken? Later gott annars...

• AnnaBee

3 barn i familjen skrev 2008-11-08 20:36:43 följande:

annabee - behover inte potatisen vara inne langre an fisken? Later gott annars...
    Om man skivar potatisen i max halvcentimeter tjocka skivor så behöver de inte mer än max 20 min. Den blir ju både uppvärmd av vätskan av fisken (och de ev. vinet) och ungsbakad som fisken. Om fisken är väldigt tunn eller liten kan du ju alltid göra potatisen ännu tunnare eller i "pommes-form".

Riktigt lätt och mycket gott!
  • 3 barn i familjen

mmm... ska prova... later sa gott!!!!

Svar på tråden FISK recept med regnbagsoring-forell