När är alcoholen ute ur kroppen? (Amning)
När kan man amma efter att ha druckit alcohol
tex ett glas vin, en drink, cider öl mm?
Kramar
När kan man amma efter att ha druckit alcohol
tex ett glas vin, en drink, cider öl mm?
Kramar
när du ärhelt nykter, se till att ha lite marginal
"Mammans mjölk innehåller lika mycket alkohol som det är i hennes blod och påverkar barnet på samma sätt
Ca 30-90 min efter man druckit alkohol finns samma alkoholkoncentration i bröstmjölken som i blodet
Ju yngre barnet är ju sämre hanterar barnets enzymsystem alkoholen, ju yngre barn desto känsligare
Mammans prolaktinrespons (prolaktin är det hormon som bildar mjölk) blir nedsatt. Det blockerar även oxytocinutsöndringen vilket alltså leder till både sämre mjölkproduktion och utdrivningsreflex.
1 glas vin = 3,5 cl alkohol tar ca 3 timmar från det man slutat dricka tills mjölken är "nykter" och för ½ fl vin - 11 cl alkohol tar det minst 6 tim. Givetvis är det individuellt hur mycket man förbränner, det kan ta både lite kortare och lite längre tid. Kvinnor eliminerar i genomsnitt 3 cl/tim.
Man har sett att regelbundet alkoholintag påverkar barnet
Se till att du har ordentlig säkerhetsmarginal!
Om att mjölka ur:
Alkohol lagras inte i mjölken, så när mammans blod är "rent" är även mjölken det. Det är därför ingen idé att mjölka ur för att få bort alkoholen, brösten är ingen "sluten behållare" som alkoholen ligger kvar och skvalpar i. Den mängd alkohol som finns i den urpumpade mjölken försvinner men snart kommer det in alkohol från mammans blod i den nybildade mjölken. Men när mamma är nykter är alltså mjölken nykter..... däremot vet man inte om alkoholens nedbrytningsprodukter finns kvar under längre tid
Man kan däremot mjölka ur innan så att barnet kan få mors mjölk om man fortfarande har alkohol i blodet, när barnet vill amma. Att mjölka ur för att brösten annars skulle sprängas ....det betyder att du fortfarande ammar fullt i stort sett (och att ditt barn inte är så stort). Du behöver bara pumpa ur så att trycket lättar, för att undvika mjölkstockningsbesvär.
Tumregel: högst ett glas vin vid ett enstaka tillfälle om barnet är yngre än 6 månader (oavsett hel/delamning). För äldre barn som delammas kan ovanstående tillämpas.
Tänk också på....
att man inte bör sova med sitt barn i sängen om man druckit alkohol"
jag anser att om man ammar dricker man inte
tänk som så
du skulle ju inte ge barnet alkohol genom munnen eller?
Big belly-själv dricker jag inte alkohol alls. MEN TS vill ju veta NÄR hon kunde amma efter hon druckigt hon kommer alltså ej ge sin bebis alkohol.
de va ju de jag mena
det är bättre att INTE dricka när man ammar...
-->bigbelly
För det första så svarar du inte på hennes fråga.
För det andra så om hon väntar tills alkoholen gått ur kroppen kan du inte göra din jämförelse!
-->CrazyBelly
Tack för dina länkar!
det är stor skillnad på att dricka själv och hälla alkohol i bebisens mun! Det är till och med stor skillnad att dricka som gravid och som ammande.
"Till skillnad från vad många tror är det dock inte lika farligt för barnet om mamman tar ett glas vin under amningsperioden. Koncentrationen av alkohol är visserligen densamma i bröstmjölken som i mammans blod - låt säga en halv promille (0,05 procent). Men i och med att barnet dricker i stället för att få alkoholen direkt ut i blodet blir det en kraftig utspädning."
www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholochkvinnor/graviditetBolaget.htm
Jag funderar lite på samma sak... Jag har också som princip att inte ens smutta på alkohol då jag är gravid eller ammar. Men nu är det så att jag ska på en stor fest eftersom det är 10 år sedan jag slutade 9:an. Jag skulle vilja dricka vin till maten och kanske en drink i baren efteråt. Tänkte ta med pumpen och pumpa ur och kasta mjölken. Men då lär ju den där tumregeln inte hållas som melles mamma skrev om.. Ja, jag vet inte... Tänkte i alla fall inte amma på morgonen efter heller för att vara på den säkra sidan. Pappa får ta natten med ersättning o allt. Det kan han väl få göra Vår dotter är då 4 månader o en vecka.
maria-"Men då lär ju den där tumregeln inte hållas som melles mamma skrev om."
....vilken då regel....? det jag skrev var från amningshjälpen, glömde skriva det...
vad spelar det för roll om jag svarar på hennes fråga?
det är ett öppet forum och jag skriver vad jag vill
eller hur?
jag anser att man inte dricker när man ammar eller har hand om små barn
spelar inte någon roll om man e nykter eller ej eller bara har druckit lite