• Free Spirit

Tror inte Jehovas vitner på hele Bibelen?

Etter å ha lest gjenom lenken nedefor så må jeg si jeg undrer på om noen JV kan svare på dette:

*Er det virkelig så strengt hos JV? Er inte Jesus Gud?
    *Og hur får dere til at Han bare er en engel?
    *«Dømmende utvalg» Hva er det?

Ønsker kun seriøse svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 17:00
    idag.no/aktuelt-oppslag.php3

• Svar på tråden Tror inte Jehovas vitner på hele Bibelen?
  • Pumpkin och Selma

Vad jag hört (ej så super-insatt men några kompisar varit på JV-möten för att testa) så tror JV på Gamla Testamentet, och de har profeter etc och tror det finns ett begränsat antal platser i himlen. Jesus var väl en profet enligt dom? I alla fall så tror de inte på Nya Testamentet i Bibeln. Vad jag hört.

• Free Spirit
    Pumpkin och Selma skrev 2008-11-08 17:01:21 följande:
    Vad jag hört (ej så super-insatt men några kompisar varit på JV-möten för att testa) så tror JV på Gamla Testamentet, och de har profeter etc och tror det finns ett begränsat antal platser i himlen. Jesus var väl en profet enligt dom? I alla fall så tror de inte på Nya Testamentet i Bibeln. Vad jag hört.
    Begrenset plasser i himmelen? Ojojoj..

Etter som det jeg har erfart så tror dei på NT..da dei leser mye der fra når jeg har snakket med dem.
  • Free Spirit
    isisisis skrev 2008-11-08 17:02:56 följande:
    Vad jag vet så är INTE Jesus Gud.Utan hans son. För JV.
    Ja det tror jeg ut fra erfaring kan rime mer..
  • sandyrosa

Jehovas vittnen tror att Jesus var Guds son, men de förnekar treenigheten. Detta är något fundamentalt inom kristendomen så frågan är om de kan kallas kristna överhuvudtaget? Vad tycker du, Free Spirit?

• isisisis

Normalt borde det vara

Fadern
    Sonen och........just detMAMMAN!!!!!

Henne tog de bort när de utplånade ISIS kulten.

Som härstammar från Egyptologin som de kristna byggt hela sin
    religion efter.

Rena efterapningen!

• Free Spirit
    sandyrosa skrev 2008-11-08 17:10:43 följande:
    Jehovas vittnen tror att Jesus var Guds son, men de förnekar treenigheten. Detta är något fundamentalt inom kristendomen så frågan är om de kan kallas kristna överhuvudtaget? Vad tycker du, Free Spirit?
    Det kommer inte frem i lenken over..der siest det at Han er en engel..

"De tror at Jesus bare er en engel - en skapning. Han er ikke vår skaper, sier Ronny Andersen."

Hvorvidt dei er kristne eller ei kan en inte si før en får detts lære stadfestet.
  • sandyrosa
    Svar på #7
    Jehovas Vittnens officiella ståndpunkt är att Jesus är Guds son. De tror att Jesus funnits sedan världens skapelse, men att han på den tiden var en ängel. Jesus är alltså INTE Gud som blir människa, som andra kristna tror.
  • Free Spirit
    sandyrosa skrev 2008-11-08 17:47:18 följande:
    Svar på #7Jehovas Vittnens officiella ståndpunkt är att Jesus är Guds son. De tror att Jesus funnits sedan världens skapelse, men att han på den tiden var en ängel. Jesus är alltså INTE Gud som blir människa, som andra kristna tror.
    Fant at dei tro Han er den samme som erkelengelen Mikael..

Ja dei fraviker en god del fra det som egentlig står skrevet..personlig anser jeg dem inte som kristne og har aldri gjort så.

Men jeg skulle likt å fått noen svar fra JV her på FL og hørt deres side av saken!!
  • sandyrosa
    Svar på #9
    Jag svarar inte som jag tror utan som JV tror. Min bror är mycket aktiv medlem i JV. Lovar att jag inte lurar dig!
Svar på tråden Tror inte Jehovas vitner på hele Bibelen?