• Cornflakegirl

När börjar barn rita huvudfotingar?

Vi har en dotter som älskar att rita. Nu har huvudfotingarna börjat dyka upp på papperet och vi undrar om det är tidigt? Hon är 22 månader.

• Svar på tråden När börjar barn rita huvudfotingar?
  • ludenben

min har lärt sig för nåt år sen... nu är han 6 år

• Tant Green

Jag tror det är vanligare vid 3-4-årsåldern.

• vivi85

Min dotter blir 2 den 27:e nov. Lyckas ibland få till det så det ser ut som om hon målat en gubbe som hon kallar det.. ;) började med när hon var ca 22-23mån tror ja.. :) annars är det mest bollar som hon så fint uttrycker det.. även hjärta har hon lyckats måla ett par gånger.. :)

• mylife2

Min dotter har sedan några månader lyckats få till det här med huvudfoting.. hon är 3½ år nu. Tror det är vanligast runt 3-4 så ni har nog en duktig liten tös.
    Men tror också att det handlar mycket om intresse. Min dotter är tex rätt långt fram i sin utveckling och kunde mycket tidigare än brukligt ex hoppa på ett ben, gå balansgång osv. Rita har aldrig varit ett så stort intresse. De går nog snabbt fram på vissa saker men inte så snabbt på andra. Tror det är det normala..

• inkka

Min dotter (3 år) hoppade över det där med huvudfotingar. Jag har alltid själv ritat mycket, så jag har med iver väntat på att det skulle komma. Men inte mycket som gick att tyda hittade jag på papprena. Så för några månader sen började hon rita gubbar med läppar, tänder, ögonfransar, navel, knän, tår, ja hela faderullan.

Det är väldigt individuellt. Olika barn är olika intresserade. Men, vid 4-årskontrollen brukar det kollas om man kan rita en "människa". Många gör en huvudfoting då.

• Sofies värld

nu är jag väl knäpp, men vad är en huvudfoting? Min dotter ritar mest en massa kladd, hon är 2 år. Men däremot försöker hon skriva bokstäver, med varierande resultat=)

• Rapunzella
    sofiefitness skrev 2008-11-09 00:47:32 följande:
    nu är jag väl knäpp, men vad är en huvudfoting? Min dotter ritar mest en massa kladd, hon är 2 år. Men däremot försöker hon skriva bokstäver, med varierande resultat=)
    "Huvudfoting är en figur där fötterna sitter direkt på huvudet. Huvudet är kroppen."

Se även bild: sv.wikipedia.org/wiki/Huvudfoting
  • Lucky

Kommer inte exakt ihåg när dottern gjorde det men hon ritade iaf en fin gubbe till bvc-sköterskan på 3årskontrollen... vid 3,5 ritade hon iaf riktiga gubbar... tänk vad fort man glömmer, hmm

• doriah

Det är nog ganska tidigt...min tjej började nu på sensommaren så då var hon väl 2 år och 8-9 månader...

Fia ღ Elsa & lillfrö bf 26/11
  • AnnaGBG

Det är nog rätt tidigt, ja

Min son börjde väl rita dem när han var ca 3. Min 2,5-åring gör det inte än.

• hönamor

vet att dom kollar här vid 4års kontrollen på bvc. Min dotter ritar inte o hon är snart 4 men hon skriver sitt namn o ritar massa andra bokstäver o siffror. hon målar stort o kladdigt men inga huvudfotingar

• Carinamamma84

min är 3år och 4 månader ritar inte ännu huvudform ännu bara massa linjer ja över allt förstår inte vad hon ritar ännu

• Tygtiiger

De "ska" fixa det vid 4-årskontrollen.
    22 månader är tidigt.
    Själv blev jag så lättad när min son vid 3½ år plötsligt ritade en jättefin huvudfoting (innan dess var det bara streck) så jag satte upp den prompt på kylskåpet

Svar på tråden När börjar barn rita huvudfotingar?