• annroll

Hur får man lättast en hund att gå ner i vikt?

Ja, som rubriken lyder... hur får man en hund att lättast ta ner sig ca 5 kilo?

• Svar på tråden Hur får man lättast en hund att gå ner i vikt?
  • Mirris

Motion och lite mindre matportioner. Samma som för oss människor.

• Polly S

massa motion och inget extra godis.

• CottonCandy

dietmat o extra motion.. som ovan.. prescis som med människor

• isisisis

Ge hunden lagom stora matportioner av bra mat och inget annat att äta än hundfoder.

Och sedan motion som vanligt.

• annroll

Ok, tar det lång tid för en hund att ta ner sig 5 kilo?
    Om man går i snitt 2 timmar per dag med honom?

• LiCaNo
    Svar på #5
    Beror på hur mkt extra "gotta" du ger honom och hur mkt mat han äter... Vad är det för hund?
  • isisisis
    annroll skrev 2008-11-08 20:06:53 följande:
    Ok, tar det lång tid för en hund att ta ner sig 5 kilo? Om man går i snitt 2 timmar per dag med honom?
    Kanske går det att cykla med honom?
  • Rickeby

det är mycket svårare att få hunden att gå ner i vikt enbart av att dra ner maten, mkt svårare än för människor.
    Rimligast är att minska maten till den lägsta doseringen som står på påsen eller ännu mindre beroende på hur mkt den äter nu och sen se till att hunden får ordentligt med lågintensiv träning som är fettförbrännande och alternera med lite högintensiv och explosiv träning som också bygger muskler, mer muskler bränner mer fett :)

• annroll

en labbe är det.
    Nej de går inte att cykla med honom..
    Och nu är det slut på godis o så. Kanske om vi är ute o han är duktig så får han, men inget mer hemma för att han är söt om i förstår.. ;)

• Lokatt

köp ett lättare foder och som dom andra skrivit, mycket promenader. Men tänk på att en hund inta ska gå ner för fort i vikt heller. Det måste gå i lagom takt.

• Polly S

tänk också på att inte öka motionen för snabbt så att han får träningsvärk el ont i leder!

• annroll

Okej.. byta foder ska vi, och motionen kan nog kvarstå lite till. vi tror att de e fodert som är boven..

• Imox

labbar har ju en dendens att lägga på sig lite extra, då dom är riktiga matmonster!

• Myror i brallan

Observera att light foder inte alltid är light. De innehåller mindre fett men det är kolhydraterna som gör hunden tjock och de flesta light foder innehåller massor med kolhydrater! Vår hund fick lightfoder men vi bytte till "vanligt" foder som innehöll mindre kolhydrater och inte förrän då började han tappa i omfång!
    Och så en massa motion så klart!

• Nifelheim

Nu har jag ingen labbe så jag har inte koll på vad de behöver, men är inte 2 timmars promenad per dag lite lite om han inte får ngn annan form av träning?

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • NinaL1982

Bara promenader är ingen direkt motion för en hund, de blir ju inte ens andfådda av det. Nej mer motion än så behövs, cykling som någon föreslog varför fungerar inte det? Om hunden bara är friröntgad så är det ett mycket bra motionssätt.

Låt hunden springa lös mycket, ut i kuperad terräng och kasta boll så hunden verkligen rör sig. Åk till en grusgrop och låt hunden springa, det är extremt krävande och bygger muskler på ett skonsamt sätt.

Ge ordentlig mat, köp ett bra foder där fetthalten inte är hög och ge den mängd den ska ha och absolut inget mer. Som belöning kan du också använda foderkulor, bannlys saker som korv och andra godheter.

• NinaL1982

Glömde några viktiga saker, är hunden röntgad på höfter och armbågar och i så fall med vilket resultat? Viss form av motion kan annars förvärra eventuella fel.

Glöm inte att även hundar ska värmas upp innan och stretchas efteråt för att undvika skador och träningsvärk.

• Cilla R

Två timmars promenad/dag för en labbe är lite lite om den ska gå ner i vikt.
    jag skulle försöka lära honom att springa bredvid cykeln, det är både kul och ger bra motion. Börja med korta rundor först innan han inte skadar sig.
    Jag cyklade med min labbe och det är något jag verkligen kan rekommendera!

Mamma till Néa och Ophelia!
  • köttbullelydnad

Dietfoder av br akvalité, ökad mängd motion, inget godis i träning (byta ut till leksak istället), etc WP kan vara ett kul alternativ till vanlig träning.

Svar på tråden Hur får man lättast en hund att gå ner i vikt?