• babyboom86

Inskolning på dagis endast 2 ggr/år??

Väntar mitt första barn i mitten av januari och har redan börjat fundera på det här med dagis =) Har hört att inskolning på dagis endast sker 2 ggr per år, i januari och i augusti? Stämmer det? Är det olika beroende på vilken kommun man tillhör? Bor på söder i sthlm. Jag är heelt grön på detta område så jag är oerhört tacksam för lite hjälp! =)

• Svar på tråden Inskolning på dagis endast 2 ggr/år??
  • Afro

Inskolning sker ju när ett nytt barn börjar. För att ett barn ska kunna börja krävs det en ledig plats, de lediga platserna är flest i augusti. Ibland väljer man att ta in några till barn till förskolan i januari. Därför är det vanligast med inskolning de månaderna. Men blir en plats ledig annan tid på året så skolar man in en ny unge, inga platser står tomma.

• babyboom86

okej, men jag har förstått att man bör ställa sig i kö på en gång när barnet är fött, eftersom det är just såpass ont om platser, lr? men om en plats skulle bli ledig innan jag anser att min dotter ska börja på dagis, kan man tacka nej då hur som helst? Å ska man ställa sig i kö på flera olika dagis?

Många frågor..=P

• Afro
    babyboom86 skrev 2008-11-08 20:05:36 följande:
    okej, men jag har förstått att man bör ställa sig i kö på en gång när barnet är fött, eftersom det är just såpass ont om platser, lr? men om en plats skulle bli ledig innan jag anser att min dotter ska börja på dagis, kan man tacka nej då hur som helst? Å ska man ställa sig i kö på flera olika dagis?Många frågor..=P
    Jag vet inte hur det funkar i sthlm, men där tror jag många ställer sig i kö så snabbt det bara går. Jag skulle tro att kön är så lång att blir en plats ledig innan ditt barn ska börja så får någon annan den. Man brukar ställa sig i kö till flera förskolor och sen får man en plats på en av dem (eller någon annan) när det är dags. Fråga på
  • zika

Brukar vara så att du skriver ett ungefärligt datum när du vill att barnet ska börja förskolan och här hos oss får man ge önskemål på förskola

• Landrover

"Hemma på vår gata, utanför stan" får man inte ansöka om plats med intagning innan barnet är 1 år. och kommunen måste lösa en plats senast 6 månader från ansökan.

Men, till verkligheten utanför Storstockholm:
    Vi anmälde dagisintresse och kunde börja inskolning dagen därpå om vi ville. Vår nästa fyller 1 i februari, och vi räknar med att ha dem på samma dagis med inskolning veckan hon fyller 1. Vi jobbar båda redan. Jag heltid och frun halvtid.
    =/\=

• Mummy

Här får man inte ansöka om plats förren 4 månader innan man behöver platsen (om de inte ändrat) Men det är väldigt olika från kommun till kommun vad som gäller.
    Det bästa är att ringa den ansvarige på kommunen och höra vad som gäller hos er

• zika

Vi ansökte om plats redan när barnen var nyfödda. Med Anja i november 2004 och skrev då att vi vill ha plats från januari 2006. Fick svar att vi hade plats ett par månader innan inskolningen skulle börja
    Med Olle ansökte vi när han föddes i augusti 2006 och skrev att vi vill ha plats från Augusti 2007. När vi fått svar med att vi fått plats meddelade vi att vi ville skjuta på inskolningen till oktober och det gick bra

Detta i en kommun som officiellt inte har någon kö till barnomsorgen

• carola1977

Tror att man till kommunala förskolor i Stockholm tidigast kan ansöka om plats när barnet är 6 månader. Alltså ställa sig i kö from då. De har ju platsgaranti att man ska få plats inom tre månader, fast tidigast från barnets 1-årsdag.

Till privata förskolor får man höra av sig själv tror jag om man är intresserad av plats där.

• Mummy

Camabo
    För mig kommer det ändå vara dagis
    Och nej, jag ser inte ner på de som jobbar där för det (vilket en del tycker att man gör om man säger dagis)

• carola1977

Min dotter skolades in i februari, kompisars barn i mars så det kan visst ske löpande, men de flesta lediga platser uppstår i augusti och några i januari som sagt.

• Psychobilly

Min son blev inskolad nyss. Alltså i oktober månad! Man har väl inskolning när barnen ska börja där?

• bubbelmaja

Det är inte tiden i kö som spelar roll utan ålder på barnet, om jag fattar det rätt. Att anmäla tidigt underlättar bara för handläggarna att planera.

Svar på tråden Inskolning på dagis endast 2 ggr/år??