• MammaMickis

Vad har hänt med mina tänder???

Igår var dom precis som vanligt men imorse när jag borstade dom så märkte jag att jag hade rejäla "fläckar" på (självklart) översta framtänderna, dvs de fyra första.
    När jag synade dom närmare märkte jag att dom verkar ihåliga, dvs sätter jag ena fingret bakom så syns hudfärgen lite igenom.
    Vad är det som kan ha hänt? Över en natt så där... och så mycket!

På måndag ringer jag förstås till tandläkaren men vad ska jag göra fram till dess?
    Och vad händer om det inte går bort? Hur ska jag dölja detta, det är ju inte precis missfärgningar p å tanden utan innanför så blekning är ju inget alternativ.

Är väldigt orolig över vad det kan vara för fel på tänderna

• Svar på tråden Vad har hänt med mina tänder???
  • ThisIsMe

Det låter väldigt väldigt mystiskt. Men jag iofs inte tandläkare. Är det jättetydliga fläckar eller kan de ha funnits där tidigare också utan att du lagt märke till dem? Du skulle kunna ringa akuttandvården och fråga om du är orolig.

• meic

såna blev mina för några år sen, vet inte hur snabbt det kom, jag frågade inte tandläkaren och han har aldrig sagt nått om det heller. men det är ju inte så vackert, syns iofs bara på jättejättenära håll.

• Lilja 82

Låter som erosionsskador, är du säker på att det inte har varit så ett tag fast du uppmärksammade det nu? jag har inte hört att man får det sådär över en natt.. Men håll dig borta från läsk och sånt som är väldigt surt!

• MammaMickis

Fläckarna är ganska tydliga, ca 1/4 av resp tand som är "missfärgad".

Ska se om jag hittar nåt nr till akuttandvården på nätet så får jag ringa dom imorrn o fråga.

Om det är en erosionsskada så kanske jag inte har sett det förut om det ändå varit i tanden men jag vet med säkerhet att det inte syntes utifrån igår. Usch, blir lite rädd i och med att det gick så fort.

Läsk har jag inte alls druckit på sista tiden, men var stor-konsument utav det förut (Cola...) men har ju inte fått några märken tidigare.

• Lilja 82

Hmm okej.. svårt att bedöma när man ej sett fläckarna med egna ögon, men du ska inte oroa dig.. jag tror inte att det blir värre, men ring och boka en tid för säkerhetsskull!

Hur längesen var det du var på en vanlig undersökning?

• MammaMickis

Imorse kunde jag konstatera att det inte blivit värre, så det känns skönt.

Det var mindre än 1 år sen jag var hos tandläkaren, tror jan-08.
    Men som sagt, på måndag ringer jag o hör vad tandläkaren säger...

Tack förresten för era svar!

Svar på tråden Vad har hänt med mina tänder???