Hur gick det för Idolerna? Nån med aftonbladet + ?
Någon som kan berätta vad som hände med alla idoler från andra säsonger? som det står om i aftonbladet?
www.aftonbladet.se/nojesbladet/idol2008/article3715796.ab
Någon som kan berätta vad som hände med alla idoler från andra säsonger? som det står om i aftonbladet?
www.aftonbladet.se/nojesbladet/idol2008/article3715796.ab
Daniel Lindström har äntligen hittat sin egen väg efter ”Idol”
Han är Sveriges första ”Idol”-vinnare.
Fyra år efter segern träffar Nöjesbladet Daniel Lindström, 30.
– Det var en stor omställning, säger han.
Det är den 26 november 2004. Svenska folket har bänkat sig framför programmets första säsongsfinal någonsin.
Det står mellan Darin Zanyar och Daniel Lindström. Den sistnämnde avslutar finalen med tittarnas val – Mauro Scoccos ”Sarah” – och det tar honom hela vägen till historieböckerna som Sveriges första ”Idol”-vinnare.
– Jag har bara varit mig själv och gjort det jag tycker om, sa en lycklig Daniel till Aftonbladet efteråt.
När vi fyra år senare stämmer träff är det för att inledningsvis utvärdera – vad hände egentligen?
Daniel har just tagit en paus i låtskrivandet och höstsolen gör sig påmind.
– Efter ”Idol” behövde jag ett break för att fundera på vad jag ville, och hitta mig själv och vad jag ville med min musik, säger Daniel.
– Det var en otrolig omställning att bli inkastad i musikbranschen, göra mängder av intervjuer och att direkt åka ut på turnéer. Dessutom flyttade jag ifrån min familj och mina vänner i Umeå för att bo i Stockholm. Men hade jag inte varit beroende av musik för att själsligt överleva hade jag nog gjort något annat.
Efter sin resa kan han äntligen se en ny karriär träda fram.
– Vi har precis mastrat min nya platta som jag har arbetat med i ett och ett halvt år. Äntligen är den klar och det känns asskönt.
Daniel släppte ett självbetitlat debutalbum 2004, med låtar signerade av bland annat Anders Bagge, och släppte 2006 uppföljaren ”Nån slags verklighet”.
Kommande skivan bär titeln ”D-day”. En titel som, i sig, är väldigt talande för Daniel Lindström 2008.
– Nu är det mer sväng, mer sång, mer melodi. Detta känns som första steget på den väg som jag vill gå. Det har tagit fyra år att komma hit – och det var det värt.
Slutade 5:a i ”Idol” 2006
Efter ”Idol” släppte Cissi under 2007 en singel med gruppen 6 AM. Hon sjöng även den officiella Pride-låten ”I’m gay” samma år. Cissi inleder strax sitt nya jobb på ett eventföretag. Hennes första uppdrag – att göra pr för musik-tv-spelet ”Rock band”.
– Jag kör musik på sidan av och det kommer att bli något, antagligen till sommaren, men jag vill ta min tid och jag vill göra det till något riktigt bra.
När uppståndelsen avtog startade Cissi bandet Vinestreet.
Vad betyder ”Idol” för dig?
– ”Idol” är en fantastisk språngbräda och man får vänner för livet. Men man hamnar i ett fack, ”den där gaytjejen som var lite annorlunda”, och det vill jag slå mig ifrån.
Slutade 4:a i ”Idol” 2005
I konkurrens med Ola Svensson, Måns Zelmerlöw, Sibel Redzep, Sebastian Karlsson och vinnaren Agnes Carlsson slutade Jens på en hedersam fjärdeplats.
Tre år senare är Jens tillvaro en helt annan jämfört med sina forna ”Idol”-kollegor.
– Jag har pluggat musik på högskola och har inte haft så bråttom. Men jag har släppt ett album på ett litet bolag i Luleå, men det har inte gått så bra, säger Jens.
– Jag är på väg att börja spela och sjunga på heltid med Svenssons, som är ett etablerat och modernt dansband. Jag satsar helhjärtat.
Hur ser du tillbaka på tiden efter ”Idol”?
– Det var lite som att trycka på en knapp och så försvann allting. Mycket var förändrat, dels jag själv, och det tog ett tag att hitta tillbaka och inse vem man är.
Deltog i ”Idol” 2006.
Även om Ville inte var en av finalisterna var han en profil som många kommer ihåg. I september 2006 släppte han sin första singel ”Hit me like that”. Alla slet i Ville – tills han fick nog.
– Sen släppte jag min andra singel men den sög totalt. Efter det tog det stopp.
Nu jobbar Ville extra inom kundtjänst och under hösten har han även deltagit i finska ”Idol”. Men under stor dramatik fick han lov att lämna tävlingen.
– Ja, jag fick inte vara kvar eftersom jag hade kontrakt här i Sverige, säger han, och siar hoppfullt om framtiden:
– Jag har spelat in en fin ballad på svenska som jag hoppas kunna släppa snart.
Slutade 9:a i ”Idol” 2006
För Jessica innebar tiden efter ”Idol” månader av ständigt turnerande – innan hon själv satte ner foten. Jessica återgick till livet som personlig assistent, och efter en skilsmässa tog hon tillbaka namnet Gustafsson.
– Jag höll på till mars 2007 och sen blev jag trött på det. Det var skönt att bara få leva ett svenssonliv igen och det fick mig att inse att jag inte alls vill bli den rockstjärna som jag trodde tidigare.
– Jag har nyligen jag gått med i ett coverband, Hi-Fi Heroes, och vi har första giget i kväll faktiskt. Det är skitkul och jag har saknat scenen så jäkla mycket. Jag ska även vara med och köra på Death by Aprils skiva i januari. Jag ska göra musik, så är det bara, men kanske inte på ett professionellt plan.
Slutade 8:a i ”Idol” 2006.
För ”Snäckan” blev tiden efter ”Idol” turbulent. Ett halvårs turnerande blev till slut för mycket.
– Efter det klappade jag ihop och klarade inte av den värld jag levde i. Jag kom fram till att jag hellre blir en pedagog än att lalla runt och sjunga covers.
”Snäckan” träffade sin sambo, flyttade till Norrköping och jobbar numera som lärare och spelar i ett band.
– Bandet heter Nero D’avola och spelar pop/rock. Men nu ser jag musiken som en levande pedagogik att använda för att inspirera ungdomar.
Hur ser du tillbaka på tiden efter ”Idol”?
– Det var en fin grej och man lärde sig mycket. Men vill man satsa på musiken helhjärtat ska man nog akta sig lite för ”Idol”, säger han.
Slutade 7:a i ”Idol” 2007
Marie Picasso vann. Amanda Jenssen gjorde turnésuccé. För deras ”Idol”-kollega Sam väntade en hård bransch.
– Man var med i karusellen ett tag och åkte på turné, och det var många skivsigneringar. Det höll på hela vintern.
Sen tog det slut – och Sam började om från början.
– Jag började jobba med ett litet skivbolag i Skåne och släppte singeln ”Something real” i maj 2008. Den spelades på P 4, Rix och var utmanare på Svensktoppen. Men det är svårt när man inte har så mycket marknadsföring.
Han säger att det som verkligen driver honom är fansen.
– Man får mycket positiv feedback från hela världen på MySpace. Min musik spelas 600–700 gånger om dagen. Jag ser en framtid. Men det är en tuff bransch.
Slutade 9:a i ”Idol” 2004
Fyra år efter Cornelias uttåg ur tävlingen pratar hon helst inte om ”Idol”-tiden utan hellre om livet efteråt.
– Det första jag gjorde var att ... pusta ut och samla ihop mina egna tankar. Det var väldigt nyttigt och jag kom fram till vad jag ville göra med hjälp av uteslutningsmetoden.
I november 2007 släppte Cornelia ep:n ”Capsule”.
– Den fick väldigt fint gehör i vissa länder i Europa och jag har arbetat vidare med människor där.
Utöver musiken arbetar Cornelia med sitt eget klädmärke Curly.
Jag vet att du helst undviker frågan, men hur ser du tillbaka på ”Idol”?
– Jag ser det som ett viktigt steg i min utveckling. Sometimes you gotta turn left to do right, som Melvin Van Peebles sa till mig för några veckor sedan.
Slutade 6:a i ”Idol” 2007
Efter att i den sjätte veckofinalen ha framfört Earth Wind & Fires ”Boogie wonderland”, fick soulmusikern Christoffer lämna ”Idol”.
– Jag lever på musiken fortfarande och är ute och spelar mycket, men inte lika mycket som i våras, men jag har pengar undanstoppade.
Kontrasten till kompisen Amanda Jenssens turnéliv är stor.
– Vi var jättebra vänner och jag tycker att det är jättekul för henne. Hon är ett kvitto på att man trots allt kan göra sin egen grej efter ”Idol”.
Hur ser du tillbaka på ”Idol”-tiden?
– Det är många som har fördomar om ”Idol” och folk gillar en inte därför att de tycker att man har ”sålt sin själ”. Men jag ångrar inte en sekund av det jag gjorde.
Slutade 5:a i ”Idol” 2004
Stinas konkurrenter Daniel Lindström och Darin Zanyar slog igenom stort. Själv la hon av helt.
– Det var kort efter att hela karusellen var avslutad. Jag bestämde mig ganska snabbt och ville hellre lämna över till dem som kan och vill viga sitt liv åt det.
Fyra år senare har Stina ett vanligt liv, med ett vanligt arbete, och bor tillsammans med sin dotter. Musiken är på många sätt ett minne blott.
– Ja ... inte mer än att jag sjunger i duschen, givetvis, ha ha.
– Det är jätteroligt att ha varit med, men jag skulle aldrig göra om det. Det kostar mer än man tror.
Efter femteplatsen i ”Idol” 2005 vann Måns ”Let’s dance”.
Kom trea i Melodifestivalen 2007, har spelat i musikalerna ”Grease” och ”Footloose” och turnerat med ”Ladies night” och ”Diggiloo”.
Erik Segerstedt, Danny Saucedo och Mattias Andréasson (”Idol” 2006–2007) startade gruppen E.M.D. 2007.
I december det året kom första singeln, coverlåten ”All for love”.
Markus vann ”Idol” 2006 och släppte strax därefter singeln ”Everything changes”.
Han är aktuell i TV 4:s ”Stjärnor på is” och i oktober släppte han sitt andra album.
Efter andraplatsen i ”Idol” 2006 släppte Darin “The Anthem”.
Albumet sålde guld.
Han har nått stora framgångar även i Europa.
Den 3 december släpper Darin sitt fjärde album.
Sibel slutade trea i ”Idol” 2005.
I mars i år släppte hon sitt första album ”The diving belle”.
I Melodifestivalen i år tog sig Sibel till slutfinal.
Efter en andra plats i ”Idol” 2007 lanserades Amanda stort.
Sommarens turné mottogs väl hos recensenterna.
Gör nu en höstturné.
Å tack för att du klippte in det Jesster
tack :D