• Sofies värld

Ni vars barn har "FULA" namn!

Hej!

Namnåsikter går isär som bara den och jag tänkte bara höra från er med barn som har namn som andra personer anser vara fula!

Hur reagerade omgivningen på ert val av namn?
    Har erat barn blivit retat eller kallat nåt konstigt?
    Vad heter era barn? *nyfiken*

Vår dotter heter Iseline (uttalas Iselinn) och en del tycker att det är jättefult och andra att det är jättevackert.Dock är det typ INGEN som uttalar det rätt utan det blir oftast Iseliiin. Har även hört varianten Insulin och Seline. (vad hände med i:et liksom?)

Kommande barn ska ev. heta Thor och det är många i vår omgivning som reagerat och sagt rätt ut att det är fult! vad svarar man på det då? Jag tycker många av deras val är fula, men inte har jag sagt något för det!

• Svar på tråden Ni vars barn har "FULA" namn!
  • Umm Elias

Ville bara säga att jag tycker Iseline var gulligt men jag förstår inte hur det kan uttalas IseliNN? InselinE är ju mer korrekt...eller Iselin..(alltså grammatiskt korrekt

• Umm Elias

Btw. Jag tycker du kan svara dem med: Det är mitt barn, mitt namnval.

• HeddaBigBum

Vår son heter Lucas, tillsammans med de flesta andra pojkar i hans ålder. När vi berättade för farmor (som bor i USA) svarade hon med:
    You do know that that name derives from Lucifer, the devil.

... greeeeat...

Med Alexis (vår dotter) fick vi ofta reaktionen:
    Åh, hon, bitchen från Dynastin?

• Sofies värld

Fast jag heter Sofie och inte uttalar man det SofiE. många namn med e i slutet uttalas inte. Och så är det inte ett svenskt namn heller. Plus att det ser rumphugget ut annars!

• pilliss

Jag tycker Hugo är sött.
    Men min mamma tyckte att det var hemskt och väldigt gammeldags...

Carpe Diem.....
  • Sofies värld

HeddaBigbum:
    Men gud, sa hon verkligen det? Min kille vill iofs att vår son ska heta Lucifer men det går jag INTE med på, för då tänker ju folk bara på djävulen. Men den anknytningen tycker jag verkligen inte man gör med Lucas.När det namnet började bli populärt tänkte jag iofs bara på Emils häst, men nu tycker jag att det är fint!

Och det med Alexis hade jag aldrig tänkt på heller. Fast jag kanske är för ung?

• Haraldsmamma

Mina barn heter Harald och Sixten..sådär ovanligt. Min mamma hade svårt för namnen först...men som hon säger så har hon vant sig och tycker att de är fina när det är fina barn som har dem. Hennes andra barnbarn heter Wilma och Riwer...ganska typ helt olika typ av namn....det var samma sak med dem tyckte hon. Ingen har sagt rakt ut att det är fula namn, men man ser ju på folk haha.

• bara lilla jag

Min son heter Alfons, det tycker dom flesta är gulligt och så men jag får alltid höra jaha lilla Alfons Åberg.. Kommer ni döpa dottern till milla om ni får någon.. Bara därför tänker jag fan görad et också :P haha nejdå

• Sofies värld

bara lilla jag: haha, det tycer jag du ska göra!

min syster har barn med supervanliga namn och detsamma med min sambos syster. Märker ju att svärföräldrarna tycker att vi är lite konstiga, eftersom vi inte heller valt att döpa, vilket hans syster gjorde. Men vi är inte så traditionella av oss, så då får det bli så.

• Umm Elias

Fast du uttalar det Sofi eller hur? precis som dotterns namn egentligen skulle uttalas (enligt svensk grammatik). Tyvärr får man stå ut med svenskt uttal om man bor i Sverige

sofiefitness skrev 2008-11-08 21:28:47 följande:
    Fast jag heter Sofie och inte uttalar man det SofiE. många namn med e i slutet uttalas inte. Och så är det inte ett svenskt namn heller. Plus att det ser rumphugget ut annars!
Svar på tråden Ni vars barn har "FULA" namn!