• bara lilla jag

Vad gör en begravningsentrepenör?

Jag låter säkert helt blåst nu, men jag blev lite sugen på att plugga till det ända tills min mamma säger. Okej så du vill tvätta li och klä på dem osv och ha begravningar.. Så kännde jag direkt att va tvättar dom liken och gör dom fina? För jag trodde att det gjordes innan typ på bårhus eller sjukhus eller så... Och att själva bergravningsentrepenören ordnade med likbil till och från blommor gravsten kista osv osv.. Allt annat som rör själva cermonin och ja självklart prata med anhöriga och tillgodose deras önskemål och så.. Men göra liken fina, tillhör det verkligen yrket?? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad gör en begravningsentrepenör?
  • Laura05

Jag tror att det tillhör begravningsentreprenörens arbetsuppgifter.

• Jossa 79

När jag jobbade på ålderdomshem var det vi i personalen som gjorde ordning de som gått bort. Tvättade, tog på rena kläder.

• isisisis

Vad jag vet....Har varit på 20 begravningar (ingen överdrift).
    Så är begravningsentreprenörens uppgift att "hålla" i familjens önskemål.
    Att hjälpe dem att komma över den värsta biten genom att ta kontakt med de instanser som behövs.
    Ta kontakt med bouppteckningsmän,se över försäkringar.Boka tider för begravniong etc..

Ett mycket intimt och krävande arbete mentalt.

• bara lilla jag

hmm okej.. Ja det kanske det gör.. Någon mer som vet?

• kaffe

Det tillhör nog yrket att göra liken fina. När en nära anhörig till mej dog var det till begravningsentrepenören vi lämnade dom kläder som skulle vara på vid begravningen. Mej veterligen var det han som klädde på. Han hade också visning av den döda. Så det tillhör också.

Men det är väl ganska enkelt att kontakta en begravningsentrepenör och fråga vad dom gör. Så vet du säkert.

• bara lilla jag

Ja jo absolut.. Men det var idag som jag fick höra det här och idag kan jag inte ringa till någon och höra mig för och jag är nyfiken nu inte på måndag.. Eller jo då med men mest nu :P

Iofs så har jag hört att man har visning av den döda..Så ja det är nog så då.. Kanske att större begravnings byråer delar upp arbetet lite men en mindre så har man hand om dem fullt ut själv..

• isisisis

Kan tillägga att jag en tid var kär i en begravningsentreprenör.

Han var riktigt hot!

han jobbade vid Brommaplan på Fonus.

• bara lilla jag

ojdå :D ja man har väll alltid kostym eller någon slags dress på sig när man jobbar med det och karlar i allmänhet i kostym är sjukt snygga! :D Hellre kostym än uniform säger jag :D haha

• Brittan

De begravningsentrprenörer jag arbetat ihop med har svept de döda, klätt på dem, hämtat avlidna från olyckor, kört avlidna till rättsobduktioner, lagt de avlidna i kistan mm.

• hewi81

vi hämtar den avlidna kör till bårhuset (oftast på uppdrag av kommun,landsting/polis), får vi begravningen så sveper vi den avlidne, alltså tvättar, klär och lägger ned i kistan.
    Vill anhöriga så ordnar vi visning.
    Vi transporterar till bisättningslokalen (kyrkans kylrum i väntan på cermonin) Vi hjälper till med den praktiska planeringen, vi bokar kyrka, officiant, musiker, vi ringer kyrkogårdsförvaltningen och fixar begravningsplats. Vi ordnar dödsannonser,minnesannonser, tackannonser, minnespärm, programblad till cermonin.
    Vi hjälper till att beställa blommor, och tar emot beställningar till minnesstunden.
    Vi finns på plats i kyrkan och hjälper till och finns som stöd, efter kyrkan tar vi hand om blommorna och kistan och i vissa fall så kör vi kistan till krematoriet och i andra fall är vi med på jordfästningen.

Det är några av de uppgifter vi gör.

Svar på tråden Vad gör en begravningsentrepenör?