• Temugg

Vad gör ni med fettet från köttfärsen?

Vad gör ni med fettet från köttfärsen som blir när man steker den? Själv har jag just stekt 800g köttfärs och fyllt en hel mugg med fett och "gelé" som blivit över - jätteäckligt!
    Vad gör ni med fettet? Och vad gör ni med det sen när det stelnat i muggen? Läggs det till komposten eller blir den för fet då så fettet istället ska läggas i den brännbara soppåsen?

• Svar på tråden Vad gör ni med fettet från köttfärsen?
  • Tilia

Varför fyllde du en mugg? Jag hade hällt ut stekpannan direkt i vasken om det "dröp" om köttet.

• Tilia

...hällt UR ska det ju stå!

• rasajj

Jag ater upp fettet.. Det ar bra och nyttigt fett. Varfor halla bort det?

• Dino78

Ingenting...det får liksom ligga kvar. Eller så fattar jag inte riktigt vad du menar. Tycker jag det blir för mycket vätska gör jag som Tilia - häller ut det i vasken och spolar bort det.

DIF i själ och hjärta
  • Rickeby

åh fy vad äckligt, tur att man äter vegetarisk färs, smakar likadant och inget fett.

• ThisIsMe

Jag häller det tyvärr i slasken fast man inte bör göra så. annars kan man ju hälla lite grädde i pannan och få en himla god sås. Kanske spara fettet i kylen och göra gräddsås senare om det inte passar till maten du gjort nu?

• AnnaGBG

Det hänger ju med i maträtten. Annars får du väl låta det stelna och ha det på mackan! Gött!

• meic

äter upp det... annars hade jag definitivt inte slängt det i slasken.

• underbara jag

maler egen färs så jag slipper det fettet.

Svar på tråden Vad gör ni med fettet från köttfärsen?