• Scraptroll

julduka stort bord?

Hur löser man dukfrågan när man har ett stort bord?

Ja jag håller alltså på att fundera lite på hur jag ska göra med dukningen på julafton och jag skulle gärna velat haft någon snygg duk på bordet. Men bordet vi har är när det är som störst för 10-12 personer och det kommer vara fullt runt bordet då på julafton

Här kan ni se den
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70116262

hur fixar jag en snygg duk och helst för knappt några pengar alls (med det menar jag alltså så lite pengar som möjligt)?
    min och max längd finns i länken

• Svar på tråden julduka stort bord?
  • Dino78

Du kommer förmodligen hata mitt tips men jag slänger in det ändå
    När vi firade jul hemma hos oss så tog jag ett vitt lakan och slängde ut. Sen hade jag köpt en burk med små röda paljettstrjärnor i olika storlekar som jag strödde ut på bordet. Ingen fattade att det var ett lakan, alla tyckte det var fint. Det kostade mig 20:- som burken med paljetterna kostade.

Min farmor brukar lägga på en gardin istället för duk - visserligemn för att hon är h alvblind och inte ser att hon lägger på fel men det brukar se fint ut ändå.
    Förutsatt att man riskerar att det KAN bli fläckar.

DIF i själ och hjärta
  • mammamia01

bra tips det där med lakanet o stjärnorna.

• Scraptroll

Nej jag hatar det inte...tycker det är smart då det ofta blir fina dukar av lakan men nu är ju frågan om ett lakan är tillräckligt stort/långt.
    Bordet blir ju 260cm när det är som längst och sen är det väl snyggast om det hänger ner lite över kanten.

• Dino78

Jag hade två lakan, fast å andra sidan hade jag ju två bord som jag sköt ihop och då spelade inte skarven nån större roll eftersom det ändå blir en skarv när boden "möts".

DIF i själ och hjärta
  • Scraptroll

hmm...ja det kanske kan funka med 2 lakan....om man lägger längder av något slag på tvären över bordet så döljer det ju skarven

• Thursday

Om man rotar runt på loppis och auktion så kan man fynda verkligt fina linnedukar för en spottstyver. Ett annat, inte alltför dyrt tips, är att göra som alla tanter - köp bordsfilt och lägg under duken så känns allting mycket lyxigare helt plötsligt.

• Laddad

Vi hade fina lakan (oanvända på bordet under vår bröllopsmiddag. Ingen såg någon skillnad. Köpte på Ikea för inga pengar alls.

• ULP

Lakansväv finns att köpa som metervara...

• La Lola

När jag dukade till nyår så tog jag två gardinlängder o använde som duk.
    Lakan borde funka utmärkt, precis som det tipsats om.

Annars finns ju tradera o där kan man fynda stora dukar!
    För 225 kr fick jag en enorm julduk! Längtar tils jag får duka med den.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Scraptroll

*skrattar lite för mig själv* kommer bli svårt att välja hur man ska göra...detta tåls att fundera på fats inte för länge...är ju inte sååå långt till jul

• Ullerull

Jag har köpt krossad velour på Jysk i flera olika färgerför olika tillfällen, svart användes senast på halloween, röd till jul etc. Krossad velour ger ett väldigt fint skimmer. Man ska passa på att köpa när Jysk har halva priset, jag har betalat ca 70:- för 5 meter/duk dvs 1 paket, det räcker till flera dukar eller en dubbel. Till halloween var vi 17 vuxna och duken räckte just precis, med 1dm över på varje sida, 3 ihopskjutna bord hade vi då.

• Gyllan

Finns ofta fina metervaror till billiga priser i tyaffärer. En duk är ofta finare ju enklare den är, sen kan du ju dekorera dukningen i övrigt med porslin, ljus osv.

• fillifjonka

Hej
    jag funderade på samma sak o fann ett jättefint tyg på Ikea som kostar 59kr/m. skall bara follas, blir toppen och inte så dyrt heller, billigare än att du ska köpa en i en inredningsaffär.

• Gyllan
    fillifjonka skrev 2008-11-10 10:12:29 följande:
    Hejjag funderade på samma sak o fann ett jättefint tyg på Ikea som kostar 59kr/m. skall bara follas, blir toppen och inte så dyrt heller, billigare än att du ska köpa en i en inredningsaffär.
    Vilket tyg köpte du då? Skulle också behöva en större julduk och det där låter ju perfekt!
  • Sunspot

Ett år hade jag ett supertunt sängöverkast jag hade fyndat billigt på rea på Ikea som duk,alla tyckte det var jätteläckert när dem fick reda på att det var ett sängöverkast egentligen.

Annars kan man köpa ett valfritt tyg,lakansväv t.ex finns ofta på t.ex Olhssons tyger för 15-30:-/metern.Sy raksöm bara runt hela alltihopa och eventuellt om du behöver sy ihop bitar för att få till längd o bredd.

Man kan juh ha enkla vita lakan som överlappar varandra också,sen pynta bordet med värmeljus,lite hyacinter i små glas/koppar med mossa i o några små tomtar eller dylikt...granrisbuketter supersmå såna då med ett fint rött sidenband i...

Bara fantasin som sätter begränsningar.

Svar på tråden julduka stort bord?