• Anonym (undrar)

Med vilken sorts p-piller har man inte mens?

Ja, som rubriken lyder. Med de p-piller jag ätit hittills (Desolett, Trimiron) har jag mens, men jag har förstått att det finns andra p-pillertyper som man kan ta och inte ha mens alls. Vilka är det och finns det några nackdelar med detta? Jag tänker som så att nu när jag haft mens vet man ju att p-pillerna fungerat och man får mens som bevisar att man int är gravid, men skulle ju gärna slippa mensen.

• Svar på tråden Med vilken sorts p-piller har man inte mens?
  • Winterfresh

Käkar Cerazette. Sägs att man kan bli utan mens med dem. För mig kan det gå 2 månader innan jag har en liten blödning som varar typ 2-3 dagar. Helt ok för mig:)

• Anonym

Kan inte rekomendera Cerazette, tappade lusten till samliv helt och hade mkt besvär med torra slemhinnor. Hade jobbigt med oregelbundna blödningar.

• Anonym (undrar)

Okej, ja det låter ju bra men är det inte jobbigt att inte veta när man ska få en blödning isåfall? Skulle vara typiskt om man får en blödning oförberett och man inte alltid har skydd med sig.

Min mens varar ca en vecka oavsett om jag äter p-piller eller inte och det tycker jag är för länge. Har kollat upp Cerazette i Fass nu dock och bland vanliga biverkningar finns minskad sexlust och akne, dessa båda har jag haft alldeles för mycket av redan tycker jag så då blir jag lite skeptisk.

• Anonym (hmm)

fins det egentligen några preventivmedel som garanterar att mensen uteblir helt?

vad jag har förstått såverkar flera preventivmedel blödningsdämpande, meninget garanterar helt blödnings stopp.

eller har jag fattat fel?

• Winterfresh

Cerazette funkar olika på alla människor, på mig funkar den utmärkt, inga biverkningar överhuvudtaget. Åt Mini-P innan jag blev gravid, där hade jag  mellanblödningar stup i kvarten och ingen sexlust alls...

• Annamaja

Man behöver inte känna av biverkningarna. Dom flesta mini piller tar bort mensen om jag förstod rätt på min barnmorska. Jag är jätte nöjd med mina cerazette och jag brukar ha problem med p-piller annars. Dom första månaderna var lite jobbiga. Men fick rådet att prova ett tag till och alla biverkningar försvann.

• Anonym (undrar)

Jag har alltså ätit kombinerade p-piller i åtta år och nu när jag hållit uppe i några månader är jag kåt jämt och blir väldigt våt Det kan också bero på att jag bytt pojkvän - nu när jag tnker efter åt jag inte p-piller de sista två månaderna av det tidigare förhållandet och sexlivet blev inte bättre av det. Men jag är jätterädd att tappa sexlusten igen, då har jag nog hellre långa blödningar.

• Anonym (Ingen mens)

Jag tar p-sprutan...och jag har ingen mens...den e helt borta. Tar sprutan var 3:dje månad...

• saltflingan

Det är väl främst minipiller som man kan slippa mensen med. Fast det är väldigt individuellt det med, en del blöder konstant istället. Har använt p-piller (trionetta) och jag blödde precis som du lika mycket med dem som utan. Sen använde jag mini-piller (exlutena) ett kort tag men jag hade mens då med. Men oj oj oj vilka smärtor och illamående jag hade hela tiden. Sen känns det som att det är fler biverkningar med mini-piller än med p-piller om man läser om de olika. Kan tillägga att min mens alltid kommit som den ska efter att ha slutat med p-piller men efter mini-pillerna så dröjde det innan den kom och det tog ett par månader innan den blev regelbunden igen.

• Anonym (Ingen mens)

Kan tillägga...att lusten försvann i början...men den kom tebax...som tur var! =))

• Anonym (undrar)

Nej, det kanske inte finns något som garanterat tar bort mensen, men ändå. Desolett och Trimiron var alltså inte alls blödningsdämpande på mig, hade precis lika lång mensperiod då som nu utan p-piller och det är trötsamt för jag gillar inte att ha penetrerande sex när jag blöder, det tycker jag är motbjudande.

Men Winterfresh, enligt Fass är ju Cerazette ett minipiller, vad var det andra du åt?

• Jordgubbssmak

Jag har ingen mens med Cerazett, massa småblödningar första 2-3 månaderna sen ingenting, Märker ingen skillnad på humör eller sexlust däremot en del viktuppgång, men jag går ju och andra sidan upp bara jag tittar på en bulle :/

• Winterfresh

TS: Mini-Pe (glömde e:et) är också ett minipiller...

Helges älskling: ah då förstår jag varför jag inte går ner i vikt, å kolla på en bulle är lika farligt här...:)

• Anonym (undrar)

Viktuppgång hade jag inte haft något problem med, jag springer ändå flera gånger i veckan så det hade nog varit under kontroll. Ska boka tid hos barnmorska på måndag men vill väga fördelar mot nackdelar.

* Vill inte ha mens i 6-8 dagar
    * Vill inte ha biverkningar som akne, minskad sexlust, nedstämdhet, torra slemhinnor. Alla kanske inte får det, men jag har alltså redan haft problem med detta och det var jobbigt.

Någon som vet annat p-medel som kanske passar mig bättre?

• Anonym

Kondom, p-dator, pessar...alla har man iofs mens med, men det tycker jag är ett billigt pris att betala.

Med mini-piller är risken för att få cystor stor, inte så att alla blir stora en del tillbakabildas men en del blir så stora att man får operera bort dem. Märker man av det för sent så kan det gå så illa att man får ta bort delar eller hela äl-ledare/stock.

• viiinter

Alla preventivmedel fungerar olika för olika människor! Man måste prova och se hur det fungerar för en själv, innan man provat vet man inget!

Jag har haft Cerazette och min mens uteblev aldrig helt, men Cerazette är det bästa preventivmedel jag någonsin provat! Dom fungerade perfekt för mig.

Svar på tråden Med vilken sorts p-piller har man inte mens?