• Anonym (för lite)

Testosteronbrist hos män

Min man har sällan lust. Jag har hört och läst om att män kan ha testosteronbrist och har försökt föreslå att han ska gå till läkaren för ett blodprov för att utesluta detta. Har nån annan hört om detta och kollat upp en sån sak?

• Svar på tråden Testosteronbrist hos män
  • Jazzyy

Det här är en intressant fråga! Nu vet jag inte hur gammla ni är. Och om det skulle vara testosteronbrist eller inte låter jag vara osagt.

Män kommer också i övergångsåldern precis som kvinnor. En del tidigare en del senare. Vad som gör mannen viril och livskraftig är i viss mån testosteronhalten i blodet. Och det är som bekant känt att den är på topp hos män i 18-20 årsåldern. Tänker tillbak på tiden med ofrivillga erektioner och pinsamma situationer haha. Ju mer testosteronhalten sjunker, ändras också vissa kroppsfunktioner.

När kvinnor kommer i övergångsåldern och får besvär så får dom kvinligt könshormon östrogen för att lindra besvären. Hmmm helt plötsligt är det lagligt att ge hormontillskott?? Jag känner några män i 50-60 års åldern som känt sig väldigt deppiga och nere med stora humörsvängninga som följd. Och vad får vi män då??? Just det Lyckopiller medand kvinnor får det dom behöver. Ingen behöver lyckopiller!!! Jag känner en man i 60 årsåldern som testade att äta manligt könshormon. Dock i små mängder och under en läkares översyn. Man återställde hans testosteronnivåer som en typ 25 åring.

Denna man fullkomligt strålade av livsglädje. Eftersom han håller igång och tränar på gym osv så kan man tro om man bara ser kroppen att den tillhör någon i 30 årsåldern. Rynkor och andra saker har fursvunnit. Och han känner sig starkare än någonsin. Så varför ger man inte män detta?? Den enkla anledningen är att det förknippas med doping, och är så strängeligen förbjudet. Så av denna anledning får vissa män lida för en publik oppinon.

Nu ska mitt inlägg icke ses som någon vetenskaplig tes och att detta är något som gäller alla. Och att läkemedel alltid ska tas i samråd med läkare.

Det finns ett program från CBS 60 minutes. Där en gammal pansionerad läkare ger sig själv och några av hans vänner injektioner av manligt könshormon i ett testsyfte. Finns säkert att ladda ner på nätet. Gubbarna är i 70 år åldern. Titta på detta progra och skåda ett par krutgubbar, så kommer ni förstå vad jag menar.

Kanske inte vad TS frågade efter???

Jaz

• Anonym

Jazzy kan du slänga in en länk om filmen ?

• OxenMannen

Ytterst ovanligt!
    Om han har det så minskar skäggväxten t ex.
    Dyrt prov, men går att utesluta vid blodprov.

• Anonym (för lite)

Ja, mannen min är 48. Hörde bara om detta nånstans.Han säger att han bara inte tänker på sex som tidigare. Sällan har han lust, ofta ställer han bara upp...

Svar på tråden Testosteronbrist hos män