• jmz

Får man dricka Proviva?

Får man dricka Proviva när man är gravid? den fruktdrycken med goda bakterier som ska vara bra för magen m massa olika smaker?

• Svar på tråden Får man dricka Proviva?
  • Barbabok

Ja vad skulle vara dåligt med den?
    slv.se ser du var du inte bör få i dig, resten går bara bra.

Jag är med parvel
  • Angel88

SÅ länge den inte innehåller A eller D vitamin så går det bra = )

• yoshimi
    Angel88 skrev 2008-11-09 10:34:06 följande:
    Det är ingen fara heller,
    det är bara i stora mängder som det skulle kunna skada om exempelvis i vitamintabletter.
  • Barbabok

D-vitamin är absolut ngt man ska få i sig, A ska man vara försiktig med mängden på, men det är närmare svårt att få i sig så stora mängder.

Klippt från slv.se

Vitamin D
    D-vitaminberikade livsmedel som mager mjölk, lättfil, naturell lättyoghurt och de flesta margariner. Fisk och ägg innehåller vitamin D. Solljus är också en viktig källa.

Om du inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller om du bär heltäckande klädsel utomhus kan du få för lite vitamin D. Rådgör med din barnmorska. 

Om du tar vitamintabletter är det viktigt att följa doseringsanvisningen och att undvika överdosering. Se också efter att de innehåller högst 1 milligram vitamin A per dagsdos.

Lever innehåller mycket vitamin A, som i höga doser kan skada ditt barn. Undvik därför lever, leverrätter och fiskleverolja. Leverpastej kan du äta – den innehåller inte så mycket lever.

Jag är med parvel
  • Kenzie
    Angel88 skrev 2008-11-09 10:34:06 följande:
    D-vitamin är väldigt bra att få i sig.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • sugarsnap

Vi var på ett sk hälsosamal hos BM tidigare i veckan där vi pratade allmänt om hälsan under graviditeten och så.
    Hon sa att det fanns någon studie som visade att mammor som druckit Proviva Shots under sista trimestern fick mindre allergiska barn än dom som inte gjorde det. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta men det vara iaf så hon sa...

• Dandelion

Det var ju tur att man fick dricka det. Jag hade inte ens tänkt så långt och jag har dille på Proviva. Inte på shotsen men på den vanliga enlitersförpackn, gärna jordgubb eller mango smak, mums! (är i v.25)

• Mimmi P

Jag hoppas verkligen att det är okej, har drukit ett glas proviva varje morgon sen nån vecka tillbaka och det har verkligen gjort underverk för magen.

• yoshimi

Google är din vän!

Hittade följande:
    Förstoppning
    Beror på att tarmarna får sämre blodgenomströmning och jobbar långsammare.
    Kan hjälpa: Drick mycket vatten, ät fiberrik mat och rör på dig.
    Värt att pröva: Färsk och torkad frukt som katrinplommon, kiwi, krossad ananas samt produkter med Proviva.

http://www.alltforforaldrar.se/page/artikel/halsosamt-gravid

Svar på tråden Får man dricka Proviva?