• Anonym

4-åring med öroninflammation??

Jag misstänker att min 4-årige son har fått öroninflammation. Vi har varit lite förkylda på sistone här hemma och de senaste nätterna har han haft svårt att somna och gnäller även i sömnen vilket han inte brukar. Igår sa han att han hade ont i örat och det gick absolut inte att få honom att sova. Han grät och kunde inte ligga på vänster öra. Varje gång jag frågade sa han att det var samma öra (vänster). Till slut, vid 23-tiden grät han så han började hosta, och till slut spy. Efter det var han ledsen ett tag, men sedan somnade han och sov gott hela natten, ändå till klockan 10 i förmiddags. Han säger att det är bättre, att det bara gör lite ont nu. Kan det vara på väg bort? Han har aldrig haft öroninflammation förut så jag vet inte riktigt hur det går till. Ringde sjukvårdsrådgivningen igår kväll när han hade så ont och de sa att vi kunde ge alvedon och sedan ringa om det inte gick över så fick en läkare titta på det. Men vi behövde aldrig ge alvedon för han somnade innan. Man behöver inte ringa och få tid nu om det är bättre eller?

• Svar på tråden 4-åring med öroninflammation??
  • Anonym (??)

Har haft öronbarn 2 st, varav den sista får vid förkylnigar rejäl örvärk som sedan släpper inom några timmar(syns ibland på trumhinnan att han haft värk) på kontroller hos doktorn.... förr ringde jag så fort det var något men nu vet jag att så länge han inte får feber och värken släpper med alvedon, så är det ingen fara......
    Båda har operarat in rör i öronen osv... men det var när dom var små!

Är det första gången ring distriksköterska elller BVC och fråga i morgon , men får han feber och värken tilltar så låter det som öroninflammation , kontakta sjukvårdsupplysningen igen isåfall...

• Anonym

Anonym (??) skrev 2008-11-09 11:26:22 följande:

Har haft öronbarn 2 st, varav den sista får vid förkylnigar rejäl örvärk som sedan släpper inom några timmar(syns ibland på trumhinnan att han haft värk) på kontroller hos doktorn.... förr ringde jag så fort det var något men nu vet jag att så länge han inte får feber och värken släpper med alvedon, så är det ingen fara......Båda har operarat in rör i öronen osv... men det var när dom var små!Är det första gången ring distriksköterska elller BVC och fråga i morgon , men får han feber och värken tilltar så låter det som öroninflammation , kontakta sjukvårdsupplysningen igen isåfall...
    Tack för att du orkade svara! Jag gillar inte heller att ringa i onödan och han är ju pigg och som vanligt nu så då avvaktar jag. Skönt att få svar från någon med erfarenhet iaf.
  • Fragile Angel

Jag blir alltid lika förvånad då man här på Familjeliv söker information om hur man ska gå till väga med sjuka/skadade barn . Varför tror man att Familjeliv och dess medlemmar besitter kunskaper likvärdiga med en doktors?!

Jag tycker att du ska besöka akuten med ditt barn, så att dom kan ta reda på hur det ligger till med örat. Det är smärtsamt med öroninflammation, och den behandlas ofta med antibiotika.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • wanderer

Håller faktiskt med Fragile Angel.
    Mina barn har fått penicillin även när de bara haft början till öroninflammation. Det gör sjukt ont och själv tycker jag att ett läkarbesök för mycket är bättre än ett för lite...

♥ William 020827 ♥ Nora 040516 ♥ Pyret i magen BF 090126
  • Anonym (??)

Givetvis ska man kontakta sjukvårdsupplysningen om man är orolig och det har ju TS gjort och fått tips att ge alvedon och avakta ... nu var ju bekymmren mindre .....

Jag skrev att jag numera avaktar eftersom jag känner min sons öron och värken brukra släppa efter någon timme och han är pigg och inte påverkad av feber. detta händer 9 ggr av 10 vid lättare förkylningar.

• månälva

Fragile Angel: Och vad är det som får dej att tro att det inte finns folk inne på fl som är läkare och ssk?
    Jag tycker det är jättebra att man söker lite info innan man springer ner akuten med förkylda barn. Är det konstigt att det är väntetider på akuten när folk söker för minsta lilla?

TS: Om värken har släppt så avvakta. När barn får ont i örat, ge alvedon,nässpray och låt dom sova med högläge (extra kudde). Hjälper alvedon mot värken och inte trumhinnan spricker så behövs det sällan penicillin. Om trumhinnan spricker märker du det på att det vätskar ur örat.
    Penicillin ska man vara lite restriktiv mot. Om det används för mycket kommer tillslut bakterierna bli resistenta mot det och ni kan ju tänka er följderna av det. Innan pc fanns (kom på 40-talet)dog folk av lunginflammation och andra "enkla" sjukdomar
    vi idag lätt botar.
    Hur har det gått ts?

• Fragile Angel
    månälva skrev 2008-11-09 12:39:43 följande:
    Fragile Angel: Och vad är det som får dej att tro att det inte finns folk inne på fl som är läkare och ssk?Jag tycker det är jättebra att man söker lite info innan man springer ner akuten med förkylda barn. Är det konstigt att det är väntetider på akuten när folk söker för minsta lilla?TS: Om värken har släppt så avvakta. När barn får ont i örat, ge alvedon,nässpray och låt dom sova med högläge (extra kudde). Hjälper alvedon mot värken och inte trumhinnan spricker så behövs det sällan penicillin. Om trumhinnan spricker märker du det på att det vätskar ur örat.Penicillin ska man vara lite restriktiv mot. Om det används för mycket kommer tillslut bakterierna bli resistenta mot det och ni kan ju tänka er följderna av det. Innan pc fanns (kom på 40-talet)dog folk av lunginflammation och andra "enkla" sjukdomar vi idag lätt botar.Hur har det gått ts?
    Jag är övertgad om att det finns läkare, SSK och USKOR här, men som bekant så ska man inte ställa diagnos utan att ha sett patienten fysiskt, i verklighet alltså.
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Anonym

Allt har gått bra här. Hade han mått som igår kväll hade jag självklart ringt sjukvården idag med men han har varit jättepigg hela dagen och lekt och hållt igång. Jag har frågat om örat och han säger att det onda är helt borta. Nu sover han gott och kan även ligga på vänster öra, som var det som han hade ont i, utan problem. Så det lär väl inte vara någon fara nu när han verkar helt återställd?

• månälva

Kika bara i örat så det inte runnit ur det. För isf har trumhinnan spruckit och då måste han få pc. Hoppas han klarar sig!

• Myzteria26

Bekymmerna blir ju mindre om trumhinnan smäller med då det lättar på trycket.

TS. Oavsätt om sonen verkar bättre eller om det är mildare än igår tycker jag att man ska söka eftersom alla bakterier kan vandra vidare o leva jävel i resten av kroppen om det vill sig illa därav medicineringar så som pencillin.

Anonym (??) skrev 2008-11-09 12:27:29 följande:

Givetvis ska man kontakta sjukvårdsupplysningen om man är orolig och det har ju TS gjort och fått tips att ge alvedon och avakta ... nu var ju bekymmren mindre .....Jag skrev att jag numera avaktar eftersom jag känner min sons öron och värken brukra släppa efter någon timme och han är pigg och inte påverkad av feber. detta händer 9 ggr av 10 vid lättare förkylningar.
  • Eliin

jag har två öronbarn med rör som sammalagt haft 23 öroninflammationer tillsammans. Nu förtiden undviker de att skriva ut pc till barn över 2 år vid öroninflammation utan hänvisar till att ge smärtstillande i stället för det läker ut av sig självt har man kommit fram till.

Om det fanns väldigt mycket risk för bakterierna att vandra hade nog läkarna skrivit ut pencillin till alla med öroninflammation, men som sagt hjälper det med alvedon och trumhinnan ej brister så är det ingen fara. Men självklart är det lika bra att rådfråga sjukvårdsrådgivningen.

• Anonym

Tack för era svar, det uppskattas! Jag var själv öronbarn men minns inget av det så jag har rådfrågat min mamma också, och hon hade också för sig att de inte ger penicillin längre. Jag har försökt kolla i örat, både igår kväll och idag men det syns ingenting. Låter läskigt om trumhinnan spricker, kan man märka det på något sätt? Och vad kan det leda till?
    De på sjukvårdsrådgivningen sa ju bara att vi skulle kontakta vården om det inte gick över och nu har det ju redan gått över? Men jag kommer självklart hålla extra koll på honom nu.

• månälva
    Anonym skrev 2008-11-09 21:36:35 följande:
    Tack för era svar, det uppskattas! Jag var själv öronbarn men minns inget av det så jag har rådfrågat min mamma också, och hon hade också för sig att de inte ger penicillin längre. Jag har försökt kolla i örat, både igår kväll och idag men det syns ingenting. Låter läskigt om trumhinnan spricker, kan man märka det på något sätt? Och vad kan det leda till?De på sjukvårdsrådgivningen sa ju bara att vi skulle kontakta vården om det inte gick över och nu har det ju redan gått över? Men jag kommer självklart hålla extra koll på honom nu.
    Som jag skrev tidigare så märker du om trimhinnan spricker för det vätskar sig i örat då. Rinner ut. Det kan leda till att bakterierna får fritt inträde så då måste man få penicillin för att stoppa dom! Lycka till!
  • Anonym

Okej, vad skönt, så kommer det ingen vätska är det lugnt alltså? Har inte sett någon vätska över huvud taget och har ändå kollat regelbundet. Fortsätter ett tag till. Men det onda verkar vara helt borta iaf. Och han sover fortfarande djupt, utan minsta gny.

Svar på tråden 4-åring med öroninflammation??