• tjötas

Kan man måla om en lackad möbel...

...och hur bär man sig åt i så fall?!

Möbeln i fråga är en gammal skänk. Tror den är i ek men lackad. Vill måla den vit.

• Svar på tråden Kan man måla om en lackad möbel...
  • Okaa san

Sandpappra tills handen värker! går inte att måla över lackat, gör du de så kommer du lossna flagor, och det är midnre snyggt. SANDPAPPRA! :D

Life i fragile
  • tjötas

Men det funkar i alla fall? att sandpappra bort lacklagret?!

• Okaa san

ja, klart de går att sandpappra, bara man gör de noga så går de!

Life i fragile
  • Rigmor Mortis

Jag tror inte du ens behöver slipa bort all gammal lack, bara rugga den så färgen fäster. Hör efter i färgbutiken.

• tjötas

Hmmm... Om det är nåt slags fanér då? Kan man göra det då med? Det är maken som plötsligt blir tveksam. Och vi är totalt ohändiga så vi vet inte ens vad det är . Ser ut så här, om någon orkar kolla

www.blocket.se/vi/18649739.htm

• ming
    tjötas skrev 2008-11-09 11:23:15 följande:
    Hmmm... Om det är nåt slags fanér då? Kan man göra det då med? Det är maken som plötsligt blir tveksam. Och vi är totalt ohändiga så vi vet inte ens vad det är . Ser ut så här, om någon orkar kolla www.blocket.se/vi/18649739.htm?ca=17_s
    Jag tror som EK76, men jag måste bara fråga varför i hela friden ni skulle måla om en sån gammal fin och gedigen möbel i ek?
  • tjötas
    ming skrev 2008-11-09 11:28:10 följande:
    Jag tror som EK76, men jag måste bara fråga varför i hela friden ni skulle måla om en sån gammal fin och gedigen möbel i ek?
    haha, smaken är som baken, du vet... Förstår att många skulle tycka det är helgerån men vi vill ha vit. Min syster har en exakt likadan som är vitmålad och sååå fin.
  • Zacko

Jag har målat flera möbler i det stuket, till och med ett sånt där 40-tals skåp som är mycket blankare än ekmöbeln, det går utmärkt!!

• Sokkerkakan
    Zacko skrev 2008-11-09 11:35:03 följande:
    Jag har målat flera möbler i det stuket, till och med ett sånt där 40-tals skåp som är mycket blankare än ekmöbeln, det går utmärkt!!
    Har du då målat utan att slipa alltså?
    Jag har nämligen en trästol som jag skulle vilja måla svart.. och den är väldigt snirklig i snideriet så nån slipning vet jag inte om jag orkar med..
  • Zacko

Rugga bara ytan ordentligt, måla sen med ett eller två lager grundfärg, gärna häftgrund.

Svar på tråden Kan man måla om en lackad möbel...