• Mephala the ranger

Hur mycket pengar?

Ni som är hemmaförälder hur mycket tjänare er partner? Jag vill inte snoka i er privata ekonomi, men hur mycket behöver man ha över tex när räkningarna är betalda? Ifall det gick vara hemma på min mans lön hade jag gärna varit det, men hur får ni det att gå runt? Alla tips och erfarenheter tas emot.

• Svar på tråden Hur mycket pengar?
  • pigglet

Han tjänar 24 000 före skatt om han jobbar heltid, men oftast är han också hemma lite. Vi har sparat föräldradagar, så vi har en hel del pengar där också. Barnbidrag förstås.

Jag har ingen koll på hur mycket vi har över när räkningarna är betalda, under barnens första år gick vi nog ofta back men nu har vi nog ganska mycket över. Vi har pengar till allt vi behöver och mer därtill. Handlar sällan barnkläder/leksaker i butik, och vi har inga dyra intressen/nöjen. Lite kan man styra över sina prioriteringar....

• tainajohanna

Vet inte hur mycke de blir "över" efter räkningar men min man tjänar ca. 30 000kr/månag och jag får lite lön också, jag gör lite frilans jobb hemma. Och barnbidrag och lite fpenning också. Hmm. Vi har de bra, tycker jag. :)

• inkka

Tror maken har 22 000 (före skatt). Men, det varierar väldigt mycket, beroende på vilken båt han är på och hur arbetstiderna är där. Jag har inte haft någon inkomst sen i slutet på sommaren (förutom barnbidraget).

Vi har klarat oss på mindre, det funkar helt ok. Men, jag längtar lite tills vårdnadsbidraget ska droppa in i februari

Vi bor i villa men lever rätt billigt. Gammal bil som inte används i onödan. Köper näst intill inga kläder. Barnen ärver från kusinerna och jag och maken har en massa gammalt skit i garderoben vi kan nöta på ett par år till Vi reser inte (mer än typ till stan nån gång ibland). Barnen har tygblöjor. Det vi lägger pengar på är mat. Vi äter mest ekologiskt, men lagar allt själva. Tänkte odla lite mer egen mat i sommar. Några kronor kan man nog spara på det med.

• hotten

ca 18-20 000,- efter skatt (varierar)
    har ca 6000,- kvar efter EXAKT ALLA räkningar
    (ink 2 bilar med deras försäkringar mm, bensin, Stuga, alla husets räkningar, privata räkn mm)
    sedan går 3000-4000,- till mat, hygien mm så det blir ca 2000,- kvar till nöjen å kläder (sparande har vi inte nu utan vi jobbade som tokar några år å sparade regäl buffer innan barn, som vi nu dels har som buffert å dels en rese/rolig extra saks buffert å våra egna pengar)
    kapitalinkomster från dessa mm är egna pengar.

planerat å prioriterat under många år, tex valt billigt boende, sparat pengar för att ha råd med resor mm även nu när jag är hemmafru i ca 10 år.. avstått även från fler barn mm, mm.. Aldrig några lån eller avbetalningar!
    Alltså hård planering å prioritering.

• Head to Toe

Vi har ca 17 000 kvar när räkningarna är betalda. Ca 5000 går till sparkontot, och 12 000 används till mat, nöjen och kläder. Vi lever endast på min makes lön. Tre barn, bor i hus (ca 200 kvm) och har två bilar.

Jag tycker att vi har det bra.

• inkka

Head to Toe skrev 2009-01-17 18:54:04 följande:

Vi har ca 17 000 kvar när räkningarna är betalda. Ca 5000 går till sparkontot, och 12 000 används till mat, nöjen och kläder. Vi lever endast på min makes lön. Tre barn, bor i hus (ca 200 kvm) och har två bilar. Jag tycker att vi har det bra.
    Ojoj, jo det låter finfint!
  • MammasÄlsklingar

Vi har två barn
    O jag funderar på att bli hemma mamma nu tills minsta är 3 år.
    Efter huslån alla försäkringar sparande.bil..mat ja precis alla räkningar osv vi har kommer vi ha
    11 tusen kvar till nöjen o det tycker jag e jäkligt bra

• hotten

hotten skrev 2009-01-17 12:50:46 följande:

ca 18-20 000,- efter skatt (varierar)har ca 6000,- kvar efter EXAKT ALLA räkningar (ink 2 bilar med deras försäkringar mm, bensin, Stuga, alla husets räkningar, privata räkn mm)sedan går 3000-4000,- till mat, hygien mm så det blir ca 2000,- kvar till nöjen å kläder (sparande har vi inte nu utan vi jobbade som tokar några år å sparade regäl buffer innan barn, som vi nu dels har som buffert å dels en rese/rolig extra saks buffert å våra egna pengar)kapitalinkomster från dessa mm är egna pengar.planerat å prioriterat under många år, tex valt billigt boende, sparat pengar för att ha råd med resor mm även nu när jag är hemmafru i ca 10 år.. avstått även från fler barn mm, mm.. Aldrig några lån eller avbetalningar!Alltså hård planering å prioritering.
    glömde att vi naturligtvis får barnbidrag oxå + 1050,-
    samt att det brukar bli en årlig extra bonus på ca 10000,-
    å även tillbaka på skatten runt 20000,-

så med barnbidrag har vi ca 3000,- kvar till nöjen å kläder.

resterande extra 30000,-/år går till pensionsparande till mig (dock pensionsparar jag inte i dyl försäkringar utan på sparkonto eller andra allternativ men alltså till pensionen)
  • inkka

Att spara pension till den som är hemma är viktigt. Vi har inte haft råd med det. Men, ska börja nu. Lite kommer jag väl att jobba, men inte så det blir någon vettig pension. Minst en månadslön/år bör man lägga undan, har jag hört.

Svar på tråden Hur mycket pengar?