• Pacifistmorsan

Vad ska jag göra? - Värnplikt och vapen

Hej!

Jag har en son som fyllde 18 år för några månader sedan. Han är trevlig och vi kommer hyfsat bra överens. Men nu på senaste tiden har vi bråkat en hel del och jag är riktigt förtvivlad. Föräldrar verkar bråka om flickvänner och alkohol och pengar, men här handlar det om andra grejer,
    Jag tycker att jakt bör förbjudas och civila personer ska inte äga vapen (diskutera snälla inte det i den här tråden) döm då av min flrvåning när min son en dag kommer hem med ett gevär. Lite skräckslagen frågar jag om det är ett luftgevär men han svarar att det är ett jaktgevär. Får ut ur honom att han har köpt det lagligt då han har tagit jägarlicens i skolan (lär skolorna ut sådant?!?!). Jag ber honom sälja det omedelbart annars måste han ta det till polisen, så han tar med sig geväret hem till sin farmor och farfar och låser in det i deras vapenskåp (han nämnde att han fick det för polisen) men idag såg jag att han hade med sig det hem hit igen. Svaret varför var att han skulle fara och skjuta med det imorgon för att träna inför någon jakt.
    Gaaaaaaaaa vad sur jag blir, vad ska jag göra åt detta? Vill inte att min son sak äga vapen, jag vill inte att han ska jaga och jag vill verkligen inte ha något vapen i mitt hus, om så tillfälligt!

Nästa chock kom för någon månad sedan då han kommer hem och berättar att han ska in i det militära. Han har tydligen hållit det ifrån mig med mening tills han har fått sin plats. Han ska in som någon slags chef i Norrland som ska kriga i fiendeland. Till råka på allt så nämnde han i förbifarten att han hade sagt till militären att han kunde tänka sig att åka på utlandstjänst.
    Jag är som sagt en pacifist så jag vill verkligen inte se min son springa runt med vapen varken i Sverige eller i något annat land. Ännu mindre att han ska kommendera andra att använda vpen.

Går detta att stoppa på något vis? Kan jag hota min son med att han åker ur huset om han åker till det militära eller är det för hårt? Jag tycker verkligen om min son, men jag vill inte att han ska kasta bort två år i det militära, jag tror inte att det militära livet är bra för honom och jag står inte ut med tanken på att ha honom springande runt i skogarna och kasta granater och skjuta på låssasmänniskor. Dessutom vill jag verkligen inte att han ska åka till något annat land och kriga. Usch, varför gör han såhär mot mig? Kan han inte vara som alla andra och söka till universitetet istället?

• Svar på tråden Vad ska jag göra? - Värnplikt och vapen
  • Andrea

Han är ju myndig så det finns ju inte så mycket du kan göra. Fast jag tycker det låter konstigt med jägarexamen i skolan, vad gick han för progrram?
    Försök att se det från hans håll, det är ju hans liv nu, inte ditt. Hur svårt det än är..

• Prettypink

Jepp, jägarexsa,em kan man ta i skolan, likväl som vissa skolor har treori för körkort!:)

• LuMa

Nja. Det finns väl inte så mycket du kan göra.
    Visst, du kan väl slänga ut sonen så att han får skaffa nåt eget stället att bo på men det lär ju knappast hjälpa.

Du har fått en son med egen vilja och egna värderingar, det är bara att gratulera!
    Han är ju dessutom myndig så då har du ju absolut ingenting att säga till om. Önska kan du göra hur mycket du vill men det är han själv som bestämmer i slutändan och det vet du ju nog egentligen.

• Pacifistmorsan

Är nog egentligen inte så sur när det gäller militären utan mest orolig. Men kanske är jag överdrivet orolig? När jag tänker på militären så tänker jag mig en massa personer som skjuter skarpt, spränger bomber och liknande, helt enkelt farliga saker och jag är rädd att något ska hända honom, tycker man titt som tätt hör om olika olyckor där militärer i Sverige har blivit hjälpskjutna under övningar och liknande och är orolig att han ska gå samma väg tillmötes.
    Dessutom är jag nog besviken inombords då jag själv är emot allt vad vapen och militär verksamhet heter och sedan kommer han och ska in i militären.

Så att kasta ut honom kan jag inte göra, men ja... vill verkligen inte ha min son iväg i andra länder och kriga. Kommer nog inte att kunna sova en natt utan bara vara orolig för att de ska ringa och säga att han har blivit ihjälskjuten.

Däremot vill jag inte se några vapen alls i mitt hem. Varken jakt eller militärvapen. Men det verkar han inte förstå. Hur ska jag få igenom min vilja på det planet? Det är ju mitt hem.

• Prettypink

Har inte läst allt, kanske har du nämnt det redan, men enligt LAG så MÅSTE man ha vapenskåp, säga tt han får skaffa det skälv för egna pengar eller ha vapnet hon sin farbror eller vem det nu var!
    För att få ha det så måste han ansöka om att få ha annans vapen i sitt skåp.
    Ge honom de alternativen och se vad han gör.
    Kan han inte köpa ett eget vapenskåp, har han inget val annat än att sälja det.
    OM inte farbrorn/morbrorn/vem det nu var kan ha vapnet hos sig och får det beviljat..

Man kan liksom inte bara ha vapen liggandes hemma såklart! DET är ju helt sjukt!!

Pacifistmorsan skrev 2008-11-09 17:27:50 följande:
    Är nog egentligen inte så sur när det gäller militären utan mest orolig. Men kanske är jag överdrivet orolig? När jag tänker på militären så tänker jag mig en massa personer som skjuter skarpt, spränger bomber och liknande, helt enkelt farliga saker och jag är rädd att något ska hända honom, tycker man titt som tätt hör om olika olyckor där militärer i Sverige har blivit hjälpskjutna under övningar och liknande och är orolig att han ska gå samma väg tillmötes. Dessutom är jag nog besviken inombords då jag själv är emot allt vad vapen och militär verksamhet heter och sedan kommer han och ska in i militären. Så att kasta ut honom kan jag inte göra, men ja... vill verkligen inte ha min son iväg i andra länder och kriga. Kommer nog inte att kunna sova en natt utan bara vara orolig för att de ska ringa och säga att han har blivit ihjälskjuten. Däremot vill jag inte se några vapen alls i mitt hem. Varken jakt eller militärvapen. Men det verkar han inte förstå. Hur ska jag få igenom min vilja på det planet? Det är ju mitt hem.
  • Tygtiiger

Din son är myndig och därmed gör han som han vill. Naturligtvis är det en risk att göra lumpen, man hanterar riktiga vapen och om man beter sig illa skadar man sig eller i värsta fall andra. Men de har säkerhetsföreskrifter att följa.

Att du är pacifist hör egentligen inte hit. Du kan diskutera med honom - men inte predika för honom. Fråga VARFÖR han vill göra lumpen, varför vill han ut i utlandstjänst, varför vill han jaga osv?

Personligen har jag inget emot jakt, jag är köttätare och tycker egentligen att det enda moraliskt rätta är att skjuta djuren själv, så jag har tom funderat på att ta licens. Däremot skulle jag inte ge mig ut i krig och vill inte att min man eller son ska göra det heller.

Det enda du kan kräva är att han inte tar in vapen i ditt hem, han får förvara det någon annanstans. Eller flytta. Ingen tar hem vapen till oss heller - vi har ju en nyfiken treåring, gubevars.

• Prettypink

Men hallå!! Tror alla att man har vapen liggandes var som helst!
    Enligt lag ska man ha vapenskåp, din nyfikna treåring kommer sig ej in i det, lovar!!:)

Men sen kanske man ÄNDÅ inte vill ha vapen i huset av olika anledningar! Helt förståeligt!!!:)

Tygtiiger skrev 2008-11-09 17:35:19 följande:
    Din son är myndig och därmed gör han som han vill. Naturligtvis är det en risk att göra lumpen, man hanterar riktiga vapen och om man beter sig illa skadar man sig eller i värsta fall andra. Men de har säkerhetsföreskrifter att följa. Att du är pacifist hör egentligen inte hit. Du kan diskutera med honom - men inte predika för honom. Fråga VARFÖR han vill göra lumpen, varför vill han ut i utlandstjänst, varför vill han jaga osv?Personligen har jag inget emot jakt, jag är köttätare och tycker egentligen att det enda moraliskt rätta är att skjuta djuren själv, så jag har tom funderat på att ta licens. Däremot skulle jag inte ge mig ut i krig och vill inte att min man eller son ska göra det heller. Det enda du kan kräva är att han inte tar in vapen i ditt hem, han får förvara det någon annanstans. Eller flytta. Ingen tar hem vapen till oss heller - vi har ju en nyfiken treåring, gubevars.
  • Tygtiiger
    Prettypink skrev 2008-11-09 17:37:12 följande:
    Men hallå!! Tror alla att man har vapen liggandes var som helst!Enligt lag ska man ha vapenskåp, din nyfikna treåring kommer sig ej in i det, lovar!!:)Men sen kanske man ÄNDÅ inte vill ha vapen i huset av olika anledningar! Helt förståeligt!!!:)
    Vi har inget vapenskåp, eftersom vi inte äger några vapen. Därför får inga gäster ta hit vapen heller, de får lämna dem i bilen eller förrådet. Jag har däremot inga problem med att släppa treåringen lös hemma hos mina kompisar som är jägare - DE har ju vapnen inlåsta.

Min poäng var att man kan ställa krav på vad som kommer in i ens hem. TS kan alltså kräva av sin son att han lämnar vapnet någon annanstans, men inte att han låter bli att köpa ett.
  • Prettypink

Nej jag förstod det:) Men det jag menade var att om ni nu skulle få för er att ta hem ett vapen, så måste man ha vapenskåp. Och du kan defenitivt kräva att andra inte tar hem vapen till er!!:)

Det jag försöker få fram är att ts ska kräva av sin son att inte ha vapnet hemma hos sig ifall han ej köper vapenskåp!

Jag tycker även att det låter märkligt att han har kunnat skaffa ett vapen lagligt utan att ha det!! man måste ju ansöka om vapenlicens hos polis för att ens få köpa vapen.... Men det är ju en annan fråga..:)

Tygtiiger skrev 2008-11-09 17:42:52 följande:
    Vi har inget vapenskåp, eftersom vi inte äger några vapen. Därför får inga gäster ta hit vapen heller, de får lämna dem i bilen eller förrådet. Jag har däremot inga problem med att släppa treåringen lös hemma hos mina kompisar som är jägare - DE har ju vapnen inlåsta. Min poäng var att man kan ställa krav på vad som kommer in i ens hem. TS kan alltså kräva av sin son att han lämnar vapnet någon annanstans, men inte att han låter bli att köpa ett.
  • Pacifistmorsan

Jag pratade med honom nyss, han sade att han i samma veva som han fixade licensen fixade ett tillstånd att försvara vapnet hemma hos hans farmor och farfar. Tydligen får han lagligt ha vapnet här hemma tillfälligt om han bara plockar loss någon del och gömmer delen men det får inte bli permanent för då behöver man vapenskåp.

Ska ta och prata med honom sedan om att jag absolut inte vill se vapnet något mer här hemma samt prata med honom om lumpen och utlandstjänst. Jag får fråga honom om han tycker det är värt att hamna två kanske tre år efter sina kompisar ut på arbetsmarknaden och liknande. Helt enkelt försöka få honom och tänka över sitt beslut.

Tack i alla fall för svaren, har insett att jag nog är lite väl beskyddande.

• Prettypink

Tycker ändå det låter lite för "enkelt". Det kanske är precis så som du säger!! Men jag skulle ändå kolla upp det om jag var du! Polisen kanske visst har godkännt honom att ha vapnet hemma utan skåp, men det räcker inte att bara gömma en del av det! man ska i så fall kunna låsa in en del!

Fast kanske har han alla tillstånd han behöver!! Och då äör ju det jättebra!:)

Pacifistmorsan skrev 2008-11-09 18:01:09 följande:
    Jag pratade med honom nyss, han sade att han i samma veva som han fixade licensen fixade ett tillstånd att försvara vapnet hemma hos hans farmor och farfar. Tydligen får han lagligt ha vapnet här hemma tillfälligt om han bara plockar loss någon del och gömmer delen men det får inte bli permanent för då behöver man vapenskåp.Ska ta och prata med honom sedan om att jag absolut inte vill se vapnet något mer här hemma samt prata med honom om lumpen och utlandstjänst. Jag får fråga honom om han tycker det är värt att hamna två kanske tre år efter sina kompisar ut på arbetsmarknaden och liknande. Helt enkelt försöka få honom och tänka över sitt beslut.Tack i alla fall för svaren, har insett att jag nog är lite väl beskyddande.
  • Bevabus

1. Han är myndig så du kan inte längre bestämma över honom

2. Det är HANS intresse, inte ditt.

3. Hade du velat att någon förbjöd dig att utöva ditt favoritintresse?

Jag är också emot jakt. Bland det värsta jag vet. Men i ditt fall så är det bara att acceptera läget...
    Jag har en kompis som också ska göra värnplikt och sådär och han tränar skytte. Klart att man är orolig. Jag hade varit alldels ifrån mig om det hade varit min son. Men han är sin egen individ nu och han verkar, utifrån det du skriver, vara ansvarsfull med detta och det är ju positivt.

• Bevabus

Oj jösses nej, där har du fått mycket om bakfoten
    Jag har en släkting som är militärkapten här i Sverige...han var nyligen utomlands ett halvår, men inte betydde det att han var med i ett krig för det. Svenska militären är väldigt, väldigt, väldigt säker Det lovar jag dig. Läs mera om dom på internet vett ja! Utbilda dig inom området så du VET vad din son ger sig in på, för han vet uppenbarligen det, men inte du.

Pacifistmorsan skrev 2008-11-09 17:27:50 följande:
    Är nog egentligen inte så sur när det gäller militären utan mest orolig. Men kanske är jag överdrivet orolig? När jag tänker på militären så tänker jag mig en massa personer som skjuter skarpt, spränger bomber och liknande, helt enkelt farliga saker och jag är rädd att något ska hända honom, tycker man titt som tätt hör om olika olyckor där militärer i Sverige har blivit hjälpskjutna under övningar och liknande och är orolig att han ska gå samma väg tillmötes. Dessutom är jag nog besviken inombords då jag själv är emot allt vad vapen och militär verksamhet heter och sedan kommer han och ska in i militären. Så att kasta ut honom kan jag inte göra, men ja... vill verkligen inte ha min son iväg i andra länder och kriga. Kommer nog inte att kunna sova en natt utan bara vara orolig för att de ska ringa och säga att han har blivit ihjälskjuten. Däremot vill jag inte se några vapen alls i mitt hem. Varken jakt eller militärvapen. Men det verkar han inte förstå. Hur ska jag få igenom min vilja på det planet? Det är ju mitt hem.
  • vätejon

Som så många andra sagt, han är myndig och gör sina egna val. Men du kan bestämma om han får ta ett vapen in i ditt hus eller inte.

• Rut Blad

Jag har själv en militär utbildning och varit krigsplacerad inom Marinen. Och jag är emot att man _dödar_ andra människor. Men visst, det ingår vapenvård och jag har hanterat både k-pist och pistol.

Men försvaret är så enormt mycket mer än att man springer i skogen med vapen. Och den utbildning och erfarenhet man får efter lumpen, är värt så mycket hela livet, och är en kunskaps som omöjligt går att läsa sig till.

Vad gäller att du som förälder ska anse dig rätt att utöva någon sorts maktmetod på din son, för att han inte tycker som dig. Det ser jag faktiskt som en liknelse med Dikatur. Och det är ju faktiskt något som du borde vara emot. Så fundera allvarligt på vad du själv gör mot din son.

Målet för oss föräldrar borde ju vara att göra våra barn starka och självständiga, och modiga att våga sig på olika vägar här i livet. Och det har du ju faktiskt lyckats med. Så jag förstår inte varför du ska utöva makt för att trycka ner honom i hans beslut?

Har du själv någon bra förklaring på varför du utövar utpressning mot din son?

/Rutan

Svar på tråden Vad ska jag göra? - Värnplikt och vapen