Vad ska jag göra? - Värnplikt och vapen
Hej!
Jag har en son som fyllde 18 år för några månader sedan. Han är trevlig och vi kommer hyfsat bra överens. Men nu på senaste tiden har vi bråkat en hel del och jag är riktigt förtvivlad. Föräldrar verkar bråka om flickvänner och alkohol och pengar, men här handlar det om andra grejer,
Jag tycker att jakt bör förbjudas och civila personer ska inte äga vapen (diskutera snälla inte det i den här tråden) döm då av min flrvåning när min son en dag kommer hem med ett gevär. Lite skräckslagen frågar jag om det är ett luftgevär men han svarar att det är ett jaktgevär. Får ut ur honom att han har köpt det lagligt då han har tagit jägarlicens i skolan (lär skolorna ut sådant?!?!). Jag ber honom sälja det omedelbart annars måste han ta det till polisen, så han tar med sig geväret hem till sin farmor och farfar och låser in det i deras vapenskåp (han nämnde att han fick det för polisen) men idag såg jag att han hade med sig det hem hit igen. Svaret varför var att han skulle fara och skjuta med det imorgon för att träna inför någon jakt.
Gaaaaaaaaa vad sur jag blir, vad ska jag göra åt detta? Vill inte att min son sak äga vapen, jag vill inte att han ska jaga och jag vill verkligen inte ha något vapen i mitt hus, om så tillfälligt!
Nästa chock kom för någon månad sedan då han kommer hem och berättar att han ska in i det militära. Han har tydligen hållit det ifrån mig med mening tills han har fått sin plats. Han ska in som någon slags chef i Norrland som ska kriga i fiendeland. Till råka på allt så nämnde han i förbifarten att han hade sagt till militären att han kunde tänka sig att åka på utlandstjänst.
Jag är som sagt en pacifist så jag vill verkligen inte se min son springa runt med vapen varken i Sverige eller i något annat land. Ännu mindre att han ska kommendera andra att använda vpen.
Går detta att stoppa på något vis? Kan jag hota min son med att han åker ur huset om han åker till det militära eller är det för hårt? Jag tycker verkligen om min son, men jag vill inte att han ska kasta bort två år i det militära, jag tror inte att det militära livet är bra för honom och jag står inte ut med tanken på att ha honom springande runt i skogarna och kasta granater och skjuta på låssasmänniskor. Dessutom vill jag verkligen inte att han ska åka till något annat land och kriga. Usch, varför gör han såhär mot mig? Kan han inte vara som alla andra och söka till universitetet istället?