• Lina 86

Varning för hoppgungor!

Jag vill bara varna för hoppgungorna, dom kan vara livsfarliga! Hade min lilla son på 5 ½ månader i hoppgungan i dag. Han älskar att hoppa i den. Jag har alltid varit noga med att kolla säkerheten varje gång innan jag sätter honom i den. Mitt i allt släpper gungan och han far rakt ner i golvet, landar på magen och får metallskenan i huvudet :( Min mamma var bredvid hela tiden när han hoppade men hon hann ju inte ta emot honom. Som tur var så skadades han inte, han fick en bula och ett litet rött märke i huvudet. Han började gråta men det gick över rätt snabbt. Han mår bra och är som vanligt. Men jag vill varna alla som använder hoppgungor och dom som funderar på att införskaffa en.

• Svar på tråden Varning för hoppgungor!
  • Winterfresh

Konstigt, den måste suttit dåligt eller nåt. Haft min son i hoppgunga sen han var 2 månader gammal och han hoppar fram och tillbaka. Aldrig haft några som helst problem med den.
    När jag var liten satt jag i samma hoppgunga och hoppade tills jag var dryga 1 år eller nåt. Aldrig råkat ut för något...
    Man måste kolla ordentligt att den sitter bra upptill i dörrkarmen eller vad man nu hängt upp den i....
    Kommer fortsätta använda hoppgunga så länge sonen tycker om det och nästa barn kommer få sitta i samma gunga.....

• Maria R

Jag har också råkat ut för en otäck olycka med hoppgunga, hade min "stora" kille i en sån när han var bebis för drygt två år sen, och den där stora metallfjädern som ger studs och håller upp hela gungan bara gick av på mitten. Sam trillade ner men det fanns en säkerhetlina som fångade upp honom men det blev ett otäckt fall och mkt gråt ändå. Jag nämnde den där olyckan på bvc sedan och bvc sköterskan sa att hon hört talas om flera olyckor med just hoppgungor, och att de inte är säkra oavsett hur försiktig man är. Lite otäckt att man får sälja dom tycker jag.

• Lina 86
    Svar på #2
    Jag läste på råd & röns hemsida om hoppgungor, dom hade testat 5 olika märken och alla blev underkända. Jag hade en hoppgunga från SEGR och den blev också underkänd i testet. Hade jag läst det innan så hade jag aldrig använt den. Den gungan lossnade också i fjädern. Nej usch usch.. man tycker ju att dom ska vara supersäkra när det är små bebisar som använder dom :/
  • Gestilja

Usch va läskigt, därför jag aldrig köpte en sån. Såg bara det framför mig.

Köpte därför en hopp/aktivitets "grej" som står i en ställning på golvet.

Theo 070424 och Tyra 080505
  • Lina 86
    Svar på #1
    Den satt inte dåligt, utan det var den där fjädern som ger studs när dom hoppar som gick av högst upp där vars kedjan som håller upp gungan börjar. Hoppas att din gunga håller!
  • Lyckorus 2008

Vilka märken har ni?

• Winterfresh
    Svar på #5
    Aha då förstår jag. Känns som de "nyare" hoppgungorna är farliga.
    Sonens gunga har 28 år på nacken och aldrig varit några problem med den oh många barn som hoppat i den, så låter honom hoppa i den så länge han tycker det är roligt...
  • Winterfresh

Märke har jag ingen aning om, står inget på gungan. Men den är 28 år gammal så kanske bara fanns ett märke då...*S*

• fiamalm

Det måste varit fel konstruktion på den, jag hade reklammerat den. eller åtminstone hört av mig till tillverkaren och berättat vad som händ.

• Lina 86
    Svar på #4
    Då kanske man borde satsa på en sån istället eftersom min son älskar att hoppa.
  • Lina 86
    Svar på #7
    Jo det verkar så.. läste ju på internet att ingen hoppgunga blev godkänd i ett test, synd eftersom min son älskar att hoppa.
  • Fru Hurtig

Samma sak hände med vår son då han var bebis. Han fick dock skenan i ryggen o inte i huvudet. Stackas småttingar!

Lina 86 skrev 2008-11-09 17:57:07 följande:

Jag vill bara varna för hoppgungorna, dom kan vara livsfarliga! Hade min lilla son på 5 ½ månader i hoppgungan i dag. Han älskar att hoppa i den. Jag har alltid varit noga med att kolla säkerheten varje gång innan jag sätter honom i den. Mitt i allt släpper gungan och han far rakt ner i golvet, landar på magen och får metallskenan i huvudet :( Min mamma var bredvid hela tiden när han hoppade men hon hann ju inte ta emot honom. Som tur var så skadades han inte, han fick en bula och ett litet rött märke i huvudet. Han började gråta men det gick över rätt snabbt. Han mår bra och är som vanligt. Men jag vill varna alla som använder hoppgungor och dom som funderar på att införskaffa en.
  • Lina 86
    Svar på #13
    Ja usch.. man tycker ju att dom ska vara säkra
  • morlin01

Köp en jumeroo istället. Den har en ställning som står på golvet och är mycket utvecklande med olika aktiviteter för babyn

Svar på tråden Varning för hoppgungor!