• Mumin

Massage när man är gravid?

Detta är nog en dum fråga men kan man gå på massage i början på graviditeten? Det pratas ju om att det frigörs en massa ämnen vid massage men de är väl inte skadliga på något sätt? Eller? Jag går på ryggmassage en gång i månaden och har en tid idag, har precis fått reda på att jag är gravid (är i v 5). En som jag känner gick inte på sin massage den första tiden av graviditeten.

Jag kommer att tala om för massösen att jag är gravid, hon vet antagligen vad som gäller men jag tänkte kolla med er här först, här finns så mycket samlad kunskap!

• Svar på tråden Massage när man är gravid?
  • Smurf05

Har inget bra svar, men är nyfiken på vad din massör säger. Jag brukra också gå regelbundet på massage och skulle hemskt gärna vilja fortsätta så länge det går..man lär ju bli tyngre och tyngre och massage är ju aldrig fel. Har inte varit nu på 2 månader för vi har haft semester om varann...jag är v.10

• icaS

Hej!

Under min förra graviditet gick jag regelbundet på massage och det var inga problem, förutom magen när man blev större . Har även denna gång varit på massage och man mår bara bra av det.

Lycka till! och ha det skönt på massagen.

• ebben

Jag fick en helkroppsmassage i v 16 typ. Inga problem!!
    Men jag hade ju sagt att jag ver gravid,så hon visste ju det.

• listo

Det är ingen hittills som kunnat visa att massage under graviditetens första 12 veckor kan vara skadligt eller framkalla missfall, men trots det så väljer många massörer att INTE behandla gravida just under den första tiden, för att slippa spekulationer och oro ifall en kund skulle råka få missfall.

• Mumin

Ok, tack för era svar! Jag ska se vad hon säger om det.

• vackra magnolia

Jag har hört att man ska vara lite försiktig med massage innan v. 12 (jag har inte gått förrän efter v.12)
    Men jag tror inte att det är någon fara att få nack/axel massage, man ska nog akta sig för att bli masserad i ryggslutet och över magen. Men fråga din massör, hon vet! Jag hade ringt henne innan. Är nu i vecka 20 och har varit på massage tre gånger. Jag får ligga på sidan, men det funkar jätte bra!
    Lycka till!

• Fuzzy

Hej.
    Jag har gått regelbundet på massage under ett par år och precis som vanligt nu när jag är gravid. Jag berättade för massören direkt att jag var gravid och det enda som skiljer mot tidigare är att hon inte masserar under midjan. Än så länge har jag kunnat ligga på mage, v 26+5, men annars är det inget bekymmer att ligga på sidan under massagen.
    Mitt tips är alltså: Fortsätt gå på massage men informera din massör om din graviditet så kommer ni gemensamt fram till hur ni ska göra.

Kan som tillägg säga att den tjej som har vaxat min ben tidigare har som policy att inte behandla gravida kvinnor de första tre månaderna. Anledningen till detta är att risken för missfall är större. Hon har en amerikansk utbildning där de inte rekomenderar behandling under denna tid för om det händer något blir de ju stämda även om det inte skulle vara behandlingen som utlöste det.

• gummibears

Jag har fått massage hela tiden hittils under min grav. Tala bara om för din massör att du är gravid så hon vet om det. Min massör hoppar över en del moment, samt så använder hon bara vanlig barnolja som inte går in i kroppen lika som en del andra oljor.

• Mumin

Jag ringde henne och hon sa att hon helst väntar tills efter v 12.

Tack så hemskt mycket för alla era svar!

• RasmusellerEmma

Hej,

Vet att vissa ställen inte tar massage patienter som inte är 3 månader in i sin graviditet. De som utför massagen ska dock vara så pass utbildade att de vet vad de kan göra eller inte.
    Jag har gått på massage på jobbet hela graviditeten och legat på sidan när jag fått massage. Nu har massören på jobbet semester och jag söker en massör som masserar gravida i Stockholm. Nån som kan rekommendera en massör som jobbatr NU!
    Har fått pinvärkar på vänster sida (är i 9 månaden) och kan numera bara sova på höger sida och det är inte skönt.

• Alfaqueen

Mumin, jag inser att jag är sent ute, men jag satt i exakt samma sits för ett tag sedan. Hade tid för massage, fick reda på att jag var gravid, och massören flyttade fram tiden till efter v12. Sedan dess går jag på massage utan att oroa mig mer över det.

Anledningen till att de inte gärna behandlar dig före v 12 är som tidigare sagt att risken för missfall är större, och massören inte vill att behandligen skal bli förknippad med ett ev missfall.

Hoppas du får många sköna massager senare i graviditeten, även om det inte blev av denna gången!

• Niris

Hej!
    På Naprapathögskolans klinik är policyn at man inte behandlar ryggslut/bäcken om du i övrigt är frisk.

Det finns nån som jobbar där i sommar! (Elever från ÅK 4). 150 kr/behandling

www.nph.se eller tlf: 08-311919

Lycka till :)

• snowflake

jag jobbar som massör och väljer helst att INTE massera de tre första månaderna av risk för missfall osv, man får igång så otroligt många processer i kroppen med en massage (jag har fått patienter med luftrörsproblem att må bättre tex!), så jag vågar helt enkelt inte om det nu skulle vara så att just den här kvinnan har en riskfylld graviditet men inte vet om det innan. Däremot så masserar jag gärna nacke/skuldror när som helst. Av samma anledning skulle jag inte massera en gravid kvinna sista månaden, skulle vara rädd att starta värkarna för tidigt. Men olika massörer har olika policy, jag vet bara att man masserar så mkt mer än musklerna (inre organ osv osv påverkas ju också), så just de månaderna är jag försiktig. Sen är det ju lite krångligt att ge bra massage när magen växer, då får man vara lite fantasifull för att hitta bekväma ställningar. Och kom ihåg att det är DU som avgör vad som är bra/skönt under en massage, tycker du något moment är obehagligt så SÄG IFRÅN, för alla människor upplever ju saker på olika sätt och det är jättesvårt som massör att veta hur du som patient upplever en behandling om du inte säger ifrån.
    Hoppas det gav lite upplysning till er som funderar.

• Isla

Skulle inte göra det. Har en kompis som i v12 svimmade och bajsade på sig efteråt. Inga problem hon haft innan direkt. En annan vän som gick senare i graviditeten på gravidmassage svullnade upp i hela kroppen och hade tom svårt att se. Ingenting jag skulle vilja uppleva.

isla

• thefrog

min mamma jobbar som massör och jag har problem med rygg och nacke och jag frågade om jag kunde få lite massage och hon sa då att hon inte ville ge mig det förrän 12 v hade gått. sen ville hon kolla med någon mer hur det var. är nu i v 18 och har int fått min massage än..:( :)
    men jag tror att man kanske helst ska låta bli massage i början i alla fall.
    *kram*

• Nisen

Jag har pratat med en massör och han sa att anledningen till att man inte brukar massera en gravid under dem tre första månaderna är att det är störst missfallsrisk då, och assörerna vill ju inte få skulden.
    Men det ska inte vara farligt. Det är gravida som fått missfall och tror det berott på massagen, fast det är vanligt med missfall och egentligen kan berott på annat.

• Suni74

Min mamma arbetar som massör och hon masserar inte gravid i början av grav. sen ger hon inte "vanlig" massage utan lite mjukare massage över nacke och skuldror och sittande massage över ländrygg. Vid vanlig massage frigörs en massa ämnen i kroppen vilka kan vara "giftiga" och man vill ju inte att bebben ska få i sig dessa.

• Fibbla

Min sambo tillika barnets pappa är massör och han har visserligen masserat mig sedan jag blev gravid, men inte kring midjan. OCh han frågar hela tiden var det känns.
    Bästa ställningen för att få loss nacke och skuldror när man fått stor mage är att ställa sig med knäna på golvet och luta överkroppen mot sängen.
    Då hänger ju magen utanför.
    Funkar fint för oss.... dessutom har vi en luktfri sötmandelolja som inte irriterar vare sig näsa eller hud. Funkar bra på magen också.

Men jag håller med föregående inlägg. Vi tog det mycket mycket lugnare de första månaderna, men händer fick han minsann massera.

Svar på tråden Massage när man är gravid?