jag jobbar som massör och väljer helst att INTE massera de tre första månaderna av risk för missfall osv, man får igång så otroligt många processer i kroppen med en massage (jag har fått patienter med luftrörsproblem att må bättre tex!), så jag vågar helt enkelt inte om det nu skulle vara så att just den här kvinnan har en riskfylld graviditet men inte vet om det innan. Däremot så masserar jag gärna nacke/skuldror när som helst. Av samma anledning skulle jag inte massera en gravid kvinna sista månaden, skulle vara rädd att starta värkarna för tidigt. Men olika massörer har olika policy, jag vet bara att man masserar så mkt mer än musklerna (inre organ osv osv påverkas ju också), så just de månaderna är jag försiktig. Sen är det ju lite krångligt att ge bra massage när magen växer, då får man vara lite fantasifull för att hitta bekväma ställningar. Och kom ihåg att det är DU som avgör vad som är bra/skönt under en massage, tycker du något moment är obehagligt så SÄG IFRÅN, för alla människor upplever ju saker på olika sätt och det är jättesvårt som massör att veta hur du som patient upplever en behandling om du inte säger ifrån.
Hoppas det gav lite upplysning till er som funderar.