• Anonym

Avslutad provanställning pga sjukskrivning, tillåtet?

Jag har provanställning och blivit sjukskriven efter ett missfall, två veckor heltid och två veckor 25%. Nu tror jag min arb.givare tänker avsluta min provanställning pga detta. De har inte ens hört av sig om hur jag ska arbeta nästa vecka, fast jag skickat mail och ringt. FÅR arbetsgivaren säga upp provanställningen pga sjukskrivning, och vem kan jag vända mig till för att i sådana fall protester/kräva ersättning? Jag tycker jag är jätteduktig på mitt jobb och trivs med arbetskamraterna och de trivs med mig. Känns jävligt orättvisst att bli utslängd pga att man fått missfall och mår piss. (det är en kollega som skvallrat om att chefen vill säga upp mig)

DESPERAT vad gör jag? Anlitar en advokat på hemförsäkringen eller vafan ska jag ta vägen för hjälp? Är inte med i facket tyvärr. Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Avslutad provanställning pga sjukskrivning, tillåtet?
  • Silverkatten06

Nej, det får de egentligen inte göra. MEN de behöver inte ange orsak för att avsluta en provanställning så det kan vara svårt att bevisa att det var därför..

• ReRant

Får och får.. Efetrsom du är provanställd så kan din arbetsgivare avskeda dig utan att behöva ange orsak. Så att det är på grund av din sjukskriving kommer nog bli i princip omöjligt att bevisa.

Tråkig sits du har hamnat i. Men ta inte ut saker i förskott. Ring din chef och prata med honom och berätta om din oro.

• ReRant

Håhåjaja. Aldrig får man vara först.

• Anonym (företagare)

En provanställning kan avslutas när som helst och arbetsgivaren behöver inte uppge skälet.

• Anonym

Jag fick sparken 1998 då jag fått svår foglossning och blev sjukskriven.
    Det var under provanställningen
    Gjorde ett riktigt bra jobb och de var nöjda med mig.
    Kändes surt, men jag förstår dem samtidigt, de anställde ju inte mig för att några månader senare få anställa en ny.

• Anonym (Varför?)

Varför är du inte med i facket?

• Anonym

Behöver de inte ha en anledning? Då är jag nog rökt tyvärr, chefen gillar inte mig ngt vidare, och hon är tyvärr ägare. Så bara packa ihop sakerna och gå till arbetsförmedlingen då....

Jävla skit

• Anonym

Känns helt sjukt att man varit provanställd i fem månader gjort ett skitbra jobb och sedan kastas ut när man mår dåligt. En del chefer har inget medlidande. Jag vet att de har en standby för mig som jobbar timmar, och 25% är inte mkt i min mening. Dessutom betalar fsk fom nu. Men jaja.....

• Cuthalion

Du har ju fortfarande uppsägningstid som börjar gälla när du blivit meddelad om uppsägningen så säger de inget kör du på som vanligt.

• Anonym (Varför?)

Varför gillar inte chefen dig då?
    Låter inget vidare det här..

• Anonym

Chefens och min kemi stämmer bara inte.....det är väl ingens fel egentligen. Men det gör ju att man sitter i ett läge där hon har mindre medlidande för min situation, och mer medlidande för sin egen lidande ekonomi....

• Anonym

Ja fasen det har du rätt i.

Cuthalion skrev 2008-11-09 20:16:57 följande:
    Du har ju fortfarande uppsägningstid som börjar gälla när du blivit meddelad om uppsägningen så säger de inget kör du på som vanligt.
  • mittenavapril

Du har ingen upsägningstidunder provanställning. Arbetsgivare kan be dig gå på dagen utan attge dig en anledning

• Anonym

Man har alltid 2 veckors uppsägningsid från arbetsgivarens sida, om man inta har avtalat bort det i anställningsavtalet. Du kan ha så mycket som 1 månads uppsägningstid beroend på anställningsavtalet.

• JanHelge
    Anonym skrev 2008-11-13 16:29:46 följande:
    Man har alltid 2 veckors uppsägningsid från arbetsgivarens sida, om man inta har avtalat bort det i anställningsavtalet. Du kan ha så mycket som 1 månads uppsägningstid beroend på anställningsavtalet.
    INTE vid provanställning. Arbetsgivaren och den anställde har samma rätt att utan skäl avsluta anställningen omedelbart.
  • Anonym
    JanHelge skrev 2008-11-13 17:07:35 följande:
    INTE vid provanställning. Arbetsgivaren och den anställde har samma rätt att utan skäl avsluta anställningen omedelbart.
    OM det inte står annat i avtalet ja
  • Anonym

Lagen om anställnings skydd § 11 och 15.

Förlåt jag hade fel det är 1 månads uppsägningstid är vad som gäller om inget annat står i anställningsvtalet eller kolektivavtalet.

www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=1982:80

Svar på tråden Avslutad provanställning pga sjukskrivning, tillåtet?