• Dorothean

    "Punkt under foten som ska starta förlossningen"?

    Jag har hört att det ska finnas en punkt under foten (stortån?) som ska påskynda förlossningen lite granna.
    Tycker personligen detta låter lite skumt, någon som vet mer om det hela ?!

  • Svar på tråden "Punkt under foten som ska starta förlossningen"?
  • xenaa

    Det är en s.k akupunkturspunkt om jag inte har fel.

    Sen har jag hört att det kan vara"farligt" att försöka sig på att trycka på den.
    Men vet ej säkert..


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • lanas mamma

    det måste väl handla om akupunktur. allt i kroppen har ju en "terminal" eller vad man ska säga i foten. genom att trycka massera kan man påverka saker o ting!

  • Julutzi

    Min syster va på fotvård och samma dag satte hennes förlossning igång... men det vet man ju inte om det va därför...

  • Lilla Prussiluskan

    Inte hålla på med sådant på egen h and. Låt förlossningen starta naturligt eller med hjälp av en utbildad!

  • Dorothean

    Hum ja.. jo, skulle jag ju faktiskt kunna tänka mig. Antar att kunskap är bra att ha innan man börjar med sådant.
    Var mest nyfiken =)

  • Dorothean
    Svar på #4
    Jag var som sagt intresserad av information om det hela för att jag tyckte det lät "skumt" !!!

    Jag har fått fotmassage i födelsedagspresent och inte vågat utnyttja den pga att jag är gravid -därför jag undrar om någon visste mer!!!
  • Siabellon

    Det där kollade jag upp när jag var över BF o om jag inte minns fel så var punkten vid fotknölen, alltså uppe på vristen.
    MEn jag kan minnas fel, det var mycket trix jag försökte mig på utan resultat. På BF+7 kom knodden, då vi minst anade!

  • Dorothean
    Lilla Prussiluskan skrev 2008-11-09 20:47:22 följande:
    Inte hålla på med sådant på egen h and. Låt förlossningen starta naturligt eller med hjälp av en utbildad!
    Jag var som sagt intresserad av information om det hela för att jag tyckte det lät "skumt" !!!

    Jag har fått fotmassage i födelsedagspresent och inte vågat utnyttja den pga att jag är gravid -därför jag undrar om någon visste mer!!!
  • EttElaktTroll

    Min man masserar min fötter nästan varje kväll. Tror man skulle blivit varnad om det va så farligt.

  • lanas mamma
    EttElaktTroll skrev 2008-11-09 21:13:21 följande:
    Min man masserar min fötter nästan varje kväll. Tror man skulle blivit varnad om det va så farligt.
    inen sa att det var farligt handkar inte om att man kan få missfall osv.
    men att vissa bebisen rätt väg! att det är dax att komma ut, genom att stimulera på någotsett. igentligen är det inte konstigare att göra så än att t ex stimulera, irritera livmordermunnen som görs på vissa när bebisen inte vill ut.
  • EttElaktTroll

    hmmm jo, två st varnar för det i tråden vad jag ser MEN det JAG skrev om va om fotmassage, inte ngn punkt för det vet jag inget om...eftersom TS skrev att hon fått fotmassage i present men hon vågar inte utnyttja den eftersom hon är gravid. Då skrev jag att min man masserar mina fötter ofta och om det va farligt skulle dom nog varna för det.

    lanas mamma skrev 2008-11-09 23:47:02 följande:


    inen sa att det var farligt handkar inte om att man kan få missfall osv. men att vissa bebisen rätt väg! att det är dax att komma ut, genom att stimulera på någotsett. igentligen är det inte konstigare att göra så än att t ex stimulera, irritera livmordermunnen som görs på vissa när bebisen inte vill ut.
  • LillYmer

    Jag har gått utbildning inom shiatsumassage (akupressur) och de punkter jag har lärt mej sitter på vaden samt i handen. ...

    Det är dessa punkter man ska undvika, ur shiatsu-synvinkel, när man är gravid, alternativt stimulera när man ligger på förlossningen med lite svaga värkar. Använd dem inte innan, då de kan göra mer skada än nytta för tidigt!

    En punkt sitter på insidan av smalbenet, fyra fingrars bredd ovanför fotknölen. En annan sitter mellan tummen och pekfingret, i mjukdelarna (man känner att det gör lite ont att trycka där). Man ska trycka på en punkt i taget, välj vilken du vill, och trycka tills man känner en sammandragning. Då lägger man av, och väntar minst 15-30 minuter innan man stimulerar den igen.

  • FrökenNorkok

    Under minna förra graviditet så trycket min bm på dessa punkter på foten då jag gick över tiden. Men på mig fungerade det inte. Bebisen kom först en vecka senare =)

  • VåraHjärtan

    Tycker att borde såna saker funka, varför utförs dem inte på förlossningarna då? =). borde vara bättre och billigare än en igångsättning. :)

  • LillYmer
    VåraHjärtan skrev 2008-11-10 11:17:19 följande:
    Tycker att borde såna saker funka, varför utförs dem inte på förlossningarna då? =). borde vara bättre och billigare än en igångsättning. :)
    Helt enkelt för att svensk sjukvårdspersonal är utbildad i traditiomnell sjukhusvård och inte den alternativa med asiatiskt ursprung. När det nån gång i framtiden blir ett samarbete kommer jag att jubla!
  • Smuhlan

    Med dottern var jag väldigt värksvag till en början inne på förlossningen, men då satte BM akupunkturnålar vis hälsenorna, både på utsidan av hälsenan o insidan av hälsenar och då på bara några minuter fick jag jättekraftiga värkar, då fick hon ta bort dem för då gick det fort...

  • Tingeling83

    jag testat de me punkterna & trycka på dem & massera! vet ej om de som gjorde jag födde innan BF


    Kärlek
Svar på tråden "Punkt under foten som ska starta förlossningen"?