• Mia22

Du som är arbetslös, vad gör du om dagarna? Hur får du dagarna att gå?

Jag är rent ut sagt jävligt less på att gå hemma.... vill arbeta, vill träffa nytt folk, vill tjäna pengar m.m.
    Jag söker jobb som bara f*n, men inget... :(....!
    Istället så får man gå här hemma och göra det gammla vanliga... tvätta, städa, laga mat, lämna och hämta på dagis....
    skulle vara sååå skönt med lite omväxling!

Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Du som är arbetslös, vad gör du om dagarna? Hur får du dagarna att gå?
  • Mango Morsan

Jag har de precis som dig, men sonen bor varannan vecka hos sin pappa och då är det ännu tråkigare :( Har faktiskt börjat träna upp konditionen så jag försöker ta en powerwalk om dagen om jag inte intervallspringer lite..
    Hade ett vikariat men de har gått ut nu, och tillbaka till den tråkiga vardagen och endast jobbar extra vid behov. Dock inte alls ofta :(

• Yohannan

Jag har inte varit arbetslös så länge, men det är första gången jag är utan jobb så jag känner mig rätt rastlös nu när jag är inne på min tredje vecka utan jobb.

Eftersom jag är en person som gillar rutiner, försöker jag göra ungefär likadant varje dag. Jag tränar, lämnar sonen på dagis de veckor han är hos mig, städar, handlar, tvättar... Varje förmiddag och sen kväll söker jag jobb. Jag försöker se till att träffa folk varje dag för att inte bli galen. :D

Jag jobbar kvällar och nätter ibland när de behöver vikarie på djursjukhuset i Uppsala.

• Ms Leia

Hej!

Samma här.

Jag lämnar dottern på dagis 8-11 varje dag och försöker då att först gå en powerwalk och sedan söka jobb. Men när man väl kommit igång med rivstarten så är det ju inte lika mycket man akn göra mer än att söka det som finns, och det finns ju nästan ingenting.

Vad söker ni för jobb?
    Har ni någon utbildning?

• Mia22

Jag söker ALLT! Just nu väntar jag på ett svar om jag får jobbet eller inte.... jobbigt att bara vänta!
    Jag har bara en 3 årig gymnasieutbildning.

Vad söker du?
    Ms Leia skrev 2008-11-10 15:32:38 följande:

Hej!Samma här.Jag lämnar dottern på dagis 8-11 varje dag och försöker då att först gå en powerwalk och sedan söka jobb. Men när man väl kommit igång med rivstarten så är det ju inte lika mycket man akn göra mer än att söka det som finns, och det finns ju nästan ingenting.Vad söker ni för jobb?Har ni någon utbildning?
  • Ms Leia

Samma här, man får söka allt som går att söka, går ju inte att vara kräsen.

Har dock planer på att börja plugga i höst om jag inte fått ett jobb som jag verkligen verkligen älskar förstårs.
    Gjorde högskoleprovet nu i oktober, och ska söka in i vår sen.

• BlackBiatch

Jag gör typ samma saker som dig men än så länge trivs jag med det,men jag kanske oxå tröttnar en dag.

• Nöffe

Usch... det är SÅ trist!
    Men nu har jag en praktik på gång (via en kurs på kommunen) som elevassistent. Jag börjar på måndag och får väl vara där fram till jul kan jag tänka.

Har inte gjort något på EVIGHETER! Men mycket tack vare problem i livet osv. Men iaf... det ska bli underbart att få något att göra. Är trött på att gå hemma och släpa.

Sen kan man ju alltid hoppas på att jag trivs på skolan och att skolan trivs med mig... Kanske de vill ha mig kvar? Hrm... (Drömma kan man ju....)

• BlackBiatch

Nöffe

Sicken lyckost du är!

• Lovepopcorn

dagarna är väldigt längtråkiga brukar se på tv sittar vid internet, städa ja allt för att få tiden att gå suck hatar att inte har något jobb önskar jag kunde hitta ett....

det som inte dödar dig stärker dig...
  • Phlippan87

är inte officiellt arbetslös, timanställd i en butik men får jobba ca 2 dagar/månad och vi kan verkligen inte få vår ekonomi att gå ihop! så jäkla deprimerad av att känna att det inte finns några jobb jag skulle kunna få...
    HATAR att sitta här, och har gjort det i snart 1 år nu..
    sitter mest vid datorn, spelar Wii Fit och är i stallet hos min medryttarhäst... allt för att få tiden att gå, men håller på att bryta ihop varje gång det kommer en räkning!

söker så mycket det bara går, men finns nästan inget som inte kräver erfarenhet, och som 20 åring så finns inte så mycket erfarenhet och jag ahr abra haft ett enda jobb, tyvärr går det alldeles för dåligt för butiken jag jobbar i för att jag ska få jobba mer än jag gör, skulle vi klara budget så skulle jag få jobba halvtid...

• Ms Leia

Philippan:

Men varför är du inte med i någon akassa och står som arbetslös? Så länge du inte har jobb som täcker upp det du skulle fått från akassa så är det klart du ska vara med!

Har man inte arbetat innan så får man ändå ersättning om man är med i Alfakassan, då enligt lägsta nivå. Blir väl ca 4500 kr efter skatt i månaden eller nått sådant.

• Phlippan87

har fått höra att jag inte har rätt till någon akassa alls eftersom jag inte varit ansluten till a-kassan och eftersom jag abra jobbat som timanställd i ca 7 månader innan jag studerade, sedan så fick jag inga tider när jag sa till chefen att jag hoppat av, men nog fasen anställde de en annan ca 1 månad efter att jag sagt att jag ville jobba igen

• Phlippan87

blir extra jobbigt när man sitter här med en sambo som studerar på heltid, han får ut ca 7400/månad, har jag tur får jag 5000, och vi har garanterade utgifter på ca 12000/månad... (hyra, försäkringar, el, telefon, mobiler, mat, resor (ca 1000 för bensin så jag akn ta mig till jobbet, 600 för busskort till sambon, tar nästan två timmar med buiss för mig till jobbet så inget kul att åka buss dit, 40 minuter med bil)

• Ms Leia

Phillipan:

På alfakassan ska du få pengar om du inte varit med innan, men studerat innan. Nu kan det vara annorlunda när du jobbat extra sen du slutade plugga...

Det ar iaf 3 mån karens utan ersättning för min svägerska när hon slutade folkhögskolan och inte hade jobbat. Sen fick hon alfakassans lägsta ersättning. När man varit med ett år kan man få inkomstrelaterad ersättning istället.

Du bör kolla upp det snarast...
    Iaf försöka och skicka in alla papper på allt du gjort osv..

Men det är alfakassan du ska vända dig till!

• Ms Leia

Phlippan här har jag kopierat från alfakassans hemsida:

Ersättning från grundförsäkringen, grundbeloppet, betalas ut med högst 320 kronor per dag. Grundbeloppet kan betalas ut tidigast från och med den dag du fyller 20 år.

Men jag hittar inte detta om studierna nu, kan det vara något som är borttaget sen den nya regeringen kom till?

• Phlippan87

får se vad som händer, fördelen här i det lilla samhället där jag bor att om man hittar ett jobb så är det kanske max 10 sökande till tjänsten.. så jag håller alla tummar jag har för att det ska hända något snart, vill inte behöva få a-kassa eller soc... vi har ju dessutom inte rätt till bostadsbidrag heller (smabon jobbade i våras och tjänade då för mycket för att vi ska kunna få något bidrag i år, när vi verkligen behöver det)

Svar på tråden Du som är arbetslös, vad gör du om dagarna? Hur får du dagarna att gå?