• máttaráhkká

Varför får man inte använda Massagestol när man är gravid?

Vi har en sån jätteskön massagestol på jobbet men det står att man inte får använda den när man är gravid. varför då?

• Svar på tråden Varför får man inte använda Massagestol när man är gravid?
  • Moniqe1979

frågade min kiropraktor ang det och han säger att masagen i stolarna KAN vara för hård då brosk etc mjukas upp i kroppen när man är gravid och massage på vissa punkter bör unvikas/ske väldigt lätt under olika stadier i graviditeten.

• Lilja0709

En i min föräldragrupp sa att man kan -om det går att ställa in på stolen- massera nacke och axlar. Men i övrigt sa hon samma som Moniqe's kiropraktor. Som gravid mjukas ju fogar och ligament upp och massage är därför inte lämpligt -särskilt i nedre del av ryggen samt höftpartiet ....och då är det inte så mycket kvar för stolen att massera....

• máttaráhkká

Aha... Vilka stadier ska man undvika massage i då? Gäller det även massage man tigger till sig hemma?

• kattochbebis

Förlåt att jag avviker från ämnet TS men jag känner så väl igen máttaráhkka. Är det ett samiskt namn eller en samisk plats? Jag var i Kirunatrakten för några år sedan och stötte på det där i något sammanhang.

• máttaráhkká

Máttaráhkka är en av de samiska modergudinnorna. Hon har som uppgift att ge människan barn och skydda under havandeskapet... tänkte att det kanske hjälper på mig! =) Varför du känner igen det från kiruna är säkert för att det finns en butik strax utanför Kiruna som heter just máttaráhkka.

• skruttan82

Har en liten massagespindel hemma som vibrerar och min BM sa att vid för mycket stimulering kunde det visst sätta igång sammandragningar..
    Lite OT eftersom du menade en hel stol... Sorry..

• Lilja0709

Hon på min föräldragrupp sa att hon inte utför några massager alls i början på graviditeter "innan allt har satt sig" -så det verkar känsligast i början.

Jag tror nog att man kan ta emot massage om man inte vill vara taskig och tacka nej när det erbjuds hemma bara man är försiktig med att massera för mycket kring bäckenet -men jag skulle kolla med min barnmorska eller någon massör för säkerhets skull.

• pussgurkan86

Jag har fått massage av min kille under hela min grav så det är nog inget farligt. dock masserar han inte min nedre rygg.

Svar på tråden Varför får man inte använda Massagestol när man är gravid?