Varför bor man i Stockholm?????
Okej, jag börjar med att säga att jag hoppas att jag inte gör några Stockholmare förbannade nu, jag undrar verkligen ärligt varför man väljer att bo i Stockholm............
Båda min sambos systrar bo i Sthlm så vi har varit där endel och - visst det är en jätte-vacker stad, men jag skulle ALDRIG välja att bo där och förstår inte hur folk tänker i det avseendet. Låt mig motivera mitt tänkande:
* BOENDET
För det första är det bostadsbristen! Det är ju stört omöjligt att hitta lägenheter, det måste ju vara jättejobbigt att ofta hyra i andra hand.................. Den ena systern hade stpra problem att hitta lägenhet när hon separerade med sin sambo, men hittade till slut en liten etta i andra hand. Där bor hon nu med sin 5 åriga son, de sover alltså i samma rum, hur kul kan det vara om ett par år när han vill ta hem kompisar? När de flyttade in hade inte ens lägenheten dusch??!!!! Det är ju för mig en helt otänkbar sak -att en lägenhet inte har dusch! De fick låna pengar av min sambo för att bygga en dusch. De kommer aldrig som ekonomin ser ut idag kunna bo i en större lägenhet eftersom hon tjänar såpass lite - tragiskt! Hade hon bott i vår lilla stad hade hon säkert kunna haft en trea.....................
Det andra är priserna på lägenheter!! Den andra systern och hennes sambo köpte en trea i innerstan för 2,7 miljoner!!!! Hallå! Vårt nyrenoverade hus på 180 kvm + källare och vind kostade exakt hälften av det..................! Lägenheten har ingen tvättmaskin inne, ingen hiss utan man får gå ner på gården 4 trappor för att tvätta...................hmmm Finns heller ingen plats för tvätt/tork inne. Visst är det en fräsch lägenhet, men det är ju ett hutlöst pris!
Det måste ju kännas kass att inte kunna bo i hus, som de flesta gör i mindre orter, huspriserna är ju löjliga!
*TRAFIKEN
Alltså, jag skulle bli tokig på att sitta i köer i timtal............... Även "persontrafiken" är ju faschinerande! Att gå på stan en lördag är ju nästan en omöjlighet utan att bli nedsprungen eller ihjälklämd
*KRIMINALITET/FÖRSTÖRELSE
Visst sjutton är den högre i storstäder än i små städer....................... När vi är i Stockholm så förundras jag över hur mycket skit man ser, särskilt runt plattan och T-centralen. Jag skulle aldrig våga gå omkring där med mitt barn - ens i dagsljus och än mindre på kvällen.
*AVSTÅNDEN
Om man nu bor i Stockholm måste det ju kännas tråkigt att faktiskt inte bo I Stockholm, de flesta bor ju så långt från innerstan att det tar jättelång tid att ta sig in till centrum, kan man då inte lika gärna bo i Uppsala typ....................?
Jag kommer ihåg vad en av mina kompisar sa "Det känns tråkigt att inte kunna åka hem till en vän och fika bara sådär som man är van vid hemifrån, det skulle ta alldeles för lång tid, det är ju inte bara att svänga förbi liksom utan det är byten med T-banan och bussar osv så det blir oftast att man träffas på stan".
Okej, jag förstår att det finns fördelar med att bo i vår huvudstad också; fler jobb, mycket folkliv, alltid något öppet (ifall man skulle få för sig att ta en kopp kaffe kl. 03.00 på natten som en av mina vänner motiverade det med...........), kul uteliv, och som sagt är det vackert. Jag förstår också att om man är född där är det säkert svårt att vänja sig vid en mindre stad (jag själv skulle ju aldrig kunna bo i en storstad), men det jag inte förstår är att folk hela tiden flyttar dit från andra delar av Sverige................?!
Som sagt, hoppas att jag inte upprört någon. Jag vill verkligen bara ha svar på hur folk tänker när de väljer att bo i Stockholm (eller nån anna. storstad för den delen).
Ha det gott alla Stockholmare och resten av er................