• Jolley

Kiss i sängen ALLTID! :-(

Vet inte hur vi ska göra... Vi har tre söner, äldsta är snart 6 år, mellansonen är snart 4 och minstingen är 6 månader.
    Vi har ett problem... Vi kan inte få barnen (de stora pratar jag om nu) att släppa blöjan på natten!!! HUR GÖR MAN?!
    VARJE kväll lägger sig 6-åringen utan blöja, vi tar upp honom och han får kissa innan vi går och lägger oss (runt 23:00). Sedan har han alltid kissat i sängen efter det... Vissa nätter ställer vi klockan och går upp flera gånger varje natt och kissar honom, men olyckan är ändå framme de sista timmarna innan han ska stiga upp för dagen.

4-åringen har vi inte ens börjat att öva med ännu, vet inte hur vi ska göra alls: han har Liberos Up&Go-blöjor (rätt storlek för honom och allt) men ändå kommer det MASSOR med kiss i sängen VARJE natt... Han kissar alltså hela blöjan full + ännu mer så att det läcker ut i sängen.
    Är det normalt att kissa så mycket?

Båda killarna är helt normala för övrigt och har varit utan blöja dagtid länge (sedan de var 2 - 2½ ungefär).

Det börjar bli så tjatigt... 6-åringen vill inte ha blöja, men vi klarar ju inte av det här. Började öva med honom när han var 4 och har hållt på såhär sedan dess...

På BVC säger de bara att när de är 6½ så sätter de in resurser och man kan få låna ett "kiss-larm". En sorts madrass som tjuter om det kommer kiss på det... Verkar hemskt, men det verkar ju behövas.

Hur har ni gjort? Någon som har det som vi...?

*ledsen och trött mamma*

• Svar på tråden Kiss i sängen ALLTID! :-(
  • eval

Kisslarmet rekommenderas inte. Det enda det gjorde var att skrämma slag på mig. Det var ju ingen magisk manick som fick mig att hålla tätt iallafall.

Jag lärde mig slänga plastlakan i sömnen, rulla ur sängen tillsammans med täcket (och sova vidare på golvet), eller sova vått. Ingen skada skedd ens efter måååånga års praktiserande av alla tre metoder.

• Marco och Mathias mamma

Dricker de mycket kvällstid? Vi är väldigt restriktiva med dryck efter 18-tiden till vår 5-åring. H*n får dricka under dan istället, dricker h*n för sent så blir det oftast olyckor trots att vi tar upp vid 22-23.

• Jolley
    bonusmorsa skrev 2008-11-09 22:51:40 följande:
    Dricker de mycket kvällstid? Vi är väldigt restriktiva med dryck efter 18-tiden till vår 5-åring. H*n får dricka under dan istället, dricker h*n för sent så blir det oftast olyckor trots att vi tar upp vid 22-23.
    Hej!

Nej, de dricker till maten (runt 17:30), inga stora mängder alls. Sedan dricker de ingenting. Är de törstiga får de dricka några klunkar vatten bara för att stilla törsten.
    Vet inte alls varför det är såhär.
  • Esthery

Har samma problem med min 5åring...:( har tyvärr inga tips, men tydligen är det ärftligt och jag hade också problem med det då jag var liten fast jag var torr vid 1,5 fast vid 2,5 började jag kissa på natten och gjorde så i flera år

• ellam71

Kräv hjälp! Det finns ett sprayhormon som hjälper till att få igång kroppens egna produktion av det hormonet som "håller tätt" Ett par veckors användning kan räcka!

Det som inte dödar härdar...
  • basio

Först och främst tror jag att ni ska ha några andra blöjor till fyraåringen. Up&Go håller inte lika tätt som en "vanlig" blöja. Mina pojkar kissar också enorma mängder och det är bara pampers active fit som funkar på natten.

Pojkar har oftare problem med att hålla tätt, de kissar ju gärna oftare än flickor. Min fyraåring har varit blöjfri dagtid sedan han var 2 år och vi har kämpat med att få honom blöjfri även nattetid. Men det går helt enkelt inte. Vi har återgått till blöjor och pratat med honom om det. Han tycker nu att det är ok med blöja för då får han ju sova ifred och behöver inte bli ledsen av kissiga kläder och lakan.

Er sexåring kan nog däremot behöva hjälp i och med att han kissar så pass mycket fortfarande nattetid. Fast en larm-madrass låter fruktansvärt... tänk att vakna av det mitt i natten, har svårt att tro att det hjälper en att hålla tätt...

• Busbellan
    ellam71 skrev 2008-11-09 23:21:36 följande:
    Kräv hjälp! Det finns ett sprayhormon som hjälper till att få igång kroppens egna produktion av det hormonet som "håller tätt" Ett par veckors användning kan räcka!
    Sprayet har slutat säljas, finns bara i tablettform nu, är nästan helt säker

TS:
    Min dotter hade nattblöja tills hon var drygt 6 år, slutade dagtid vid 2 år. Hon fick minirin utskrivet och tog det 2-3 mån och sen dess har det inte hänt en enda olycka.
    Men det är inte helt säkert att det hjälper. Mina barn kusin har ätit högsta dosen minirin i nästan 1 år nu, men klarar sig fortfarande inte utan blöja.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Kina79
    basio skrev 2008-11-10 07:52:57 följande:
    Först och främst tror jag att ni ska ha några andra blöjor till fyraåringen. Up&Go håller inte lika tätt som en "vanlig" blöja. Mina pojkar kissar också enorma mängder och det är bara pampers active fit som funkar på natten.Pojkar har oftare problem med att hålla tätt, de kissar ju gärna oftare än flickor. Min fyraåring har varit blöjfri dagtid sedan han var 2 år och vi har kämpat med att få honom blöjfri även nattetid. Men det går helt enkelt inte. Vi har återgått till blöjor och pratat med honom om det. Han tycker nu att det är ok med blöja för då får han ju sova ifred och behöver inte bli ledsen av kissiga kläder och lakan.Er sexåring kan nog däremot behöva hjälp i och med att han kissar så pass mycket fortfarande nattetid. Fast en larm-madrass låter fruktansvärt... tänk att vakna av det mitt i natten, har svårt att tro att det hjälper en att hålla tätt...
    en larmmadrass är inte alls så fruktansvärt som många vill få det till. Den ger ifrån sig ett litet pip när de första dropparna kommer vilket gör att kroppen vaknar till lite och barnet förstår att det kissar. Sen kan man gå upp och  kissa färdigt. Så småningom (ibland redan efter de första gångerna) lär sig kroppen att känna igen signalerna att den är kissenödig och barnet vaknar då innan kisset kommer.
    Annars finns det som sagt tabletter oxå.
    ingen av dessa metoder är något man bara kan fixa utan det är hjälpmedel som skrivs ut av läkare.
    Kontakta din VC (istället för BVC) och beskriv ert "problem". Säg att ni vill ha en remiss till läkare.
    Lycka till!!!
  • ellam71

Jaha.. vad synd, eller ja minirin i tablettform kanske är lika bra.. men lite svårare att ge barn, lättare med ett nässpray ju...

Nogula skrev 2008-11-10 07:58:52 följande:
    Sprayet har slutat säljas, finns bara i tablettform nu, är nästan helt säker TS: Min dotter hade nattblöja tills hon var drygt 6 år, slutade dagtid vid 2 år. Hon fick minirin utskrivet och tog det 2-3 mån och sen dess har det inte hänt en enda olycka. Men det är inte helt säkert att det hjälper. Mina barn kusin har ätit högsta dosen minirin i nästan 1 år nu, men klarar sig fortfarande inte utan blöja.
    Det som inte dödar härdar...
  • Busbellan
    ellam71 skrev 2008-11-10 14:51:08 följande:
    Jaha.. vad synd, eller ja minirin i tablettform kanske är lika bra.. men lite svårare att ge barn, lättare med ett nässpray ju...
    Ja, det är ju smidigare med sprayet, men jag tror det berodde på endel biverkningar att de tog bort det.
    Tabletterna är faktiskt inga problem att ta tror jag inte, de smakar ingenting. Min dotter brukar annars vara känslig, men de tog hon utan problem.
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Kiss i sängen ALLTID! :-(