Amningsnapp, hur?
Hur ska man sätta på amningsnappen? När jag försökte trillade den bara av, eller vek sig mot bebis näsa! Skulle verkligen behöva använda den så att mina sår på bröstvårtan läker!
Hur ska man sätta på amningsnappen? När jag försökte trillade den bara av, eller vek sig mot bebis näsa! Skulle verkligen behöva använda den så att mina sår på bröstvårtan läker!
Min gjorde också det, så jag fick hålla på och trixa medans lillkillen ammade! Så fort bröstvårtan läkt tog jag bort den!
Man viker upp kanterna innan man sätter sen mot vårtan. När den är satt i mitten mot vårtan viker man ner kanterna. Min vek sig också mot bebisens näsa men det går kanske att hålla undan den med den lediga handen?
När jag tänker tillbaks minns jag att jag satte dit nappen efter jag lagt barnet i rätt position pga att nappen föll av. Lycka till!
Om du blöter nappen innan så fäster den mkt bättre, sedan gör du som emsingen skrev.
Lycka till Isabel
Om du köper en medela amningsnapp (sån helt vanlig från apoteket) så har den en urgröpning för näsan. Så även om kanten viker sig så är det inget som viks över barnets näsa.
tack för alla svar! Tycker även att det rinner mjölk ur nappen också... det ska inte bli något slags vakum när man sätter på nappen? (att man vänder den ut och in innan man sätter på den eller något sånt?)
Dåligt att det inte finns någon bra bruksanvisning på förpackningen!
det rinner ut mjölk på fel sida altså...
För mig så läcker den också underifrån, vore perfekt om det fanns någon självhäftande variant! Blir lite kladdigt..
Hm....vad har ni för märke på nappen????
Jag använde som sagt Medela amningsnapp från apoteket storlek Large. Fungerade perfekt.
Den är i silikon och om man håller den ren så smetar den fast ganska bra mot bröstet. Man får ju inget vaccum i den eftersom det är hål i den, men den sitter bra ändå.
Det är även en inbuktning för lilla näsan.
Prova den,
Lycka till!
Här är en länk till en bildserie som visar hur man gör. w1.864.telia.com/~u86416213/Pic/Amningsnapp50.jpg
Ett litet tips är att smeta på lite vaselin på den del som ska sitta mot huden. Det fäster lite bättre, men jag håller med det är lite trixit.
Det att det samlas mjölk och rinner ut - hmmmm, blir lätt slaskigt ibland
Jag använder Avents amningsnapp och den är fjärilsformad men den ramlar ändå av och klistrar sig framför dotterns näsa...
Den har även fastnat på hennes kind så när hon släpper så följer den med..
Det ser rätt komiskt ut när hon har en amningsnapp fastklistrad på kinden...
Så ska det ju knappast bli..
Annars så funkar nappen bra och läcker inte någon annanstans än genom hålen..
Jag köpte den på apoteket... minns inte vilket märke (har slängt förpackningen..) någon inbuktning för näsan finns inte, och det fanns inte heller olika storlekar.
Nej, vacum kan det ju inte bli eftersom det är hål... sant... *dum*`
jag fick en napp på BB, den var helt kass, tunn och jätte jobbig. Tror den hade en urgröpning för näsan.
Sen köpte vi en eskanapp på apoteket som var lite hårdaren och jätte bra. Prova dig fram.
testa att skölja nappen först och sedan sätta på den på tutten, det funkar för mig, då blir det som lite vakum iaf.
Apotekets napp är mkt sämre än Avent, jag har provat båda.
Men visst slabbar det, men det är ofta bebisen som är vild vid tutten o orsakar stöket
kram PaBe
Här är det mest bebisen som orsakar allt slabb.. Precis som Pabe skrev...
Min napp läckte och vek sig ganska mycket också. Jag höll fast den med handen när det var som värst. Hade apotekets esska-napp.
Ett litet tips för såriga bröstvårtor. Vet att det låter snurrigt men BB i Luleå använde sig av metoden för ett par år sedan. Stryk på ett tunt lager av Bisalva på bröstvårtan. Det är himelskt mot ömma såriga vårtor. Ingen fara för bebben men man undrar hur det står till med smaken hos de små eftersom den luktar rätt stark av kåda. Min son hade ett otroligt starkt sug och lyckades till och med suga vårtan genom napphålen. Vårtan såg ut som köttfärs och den lille var ständigt blodig om munnen. Men den här salvan både läkte och bedövade. Rekomenderar varmt!
Kram på er!