• nirakkarlsson

Vad göra när det känns som att chefen inte tror på en när man ringer och säger att man är hemma och vabbar?

Det är så här jag har precis börjat jobba75% för ca 1 månad sen,första veckan gick bra jobbade alla dagar.
    Sen har barnen vart sjuka till och från i 3 v...jag har fått stannat hemma alla dagar för vi har inte så mkt att göra på mitt jobb just nu,min man har tvärtom därför stannar jag hemma.

Så nu ringde jag till chefen imorse och så att jag är hemma igen för vab
    Men idag lät det inte som hon trodde på mig
    Hur ska jag göra?
    Har fått vart hemma totalt 8 dagar med barnen utpritt på 3 v. Det känns inge bra att åka dit nu och veta att chefen kanske bara trott att ja har stannat hemma av lathet?!

• Svar på tråden Vad göra när det känns som att chefen inte tror på en när man ringer och säger att man är hemma och vabbar?
  • Myror i brallan

Vår lilla har också varit sjuk till och från hela hösten... har varit hemma minst två dagar i mån oftast mer... jobbar på en liten arbetsplats där vi är 3,5 anställda så detta drabbar ju de andra väldigt hårt men vad göra... är barnen sjuka så är dem. Jag skulle offra allt bara mina barn har det bra!
    Sedan så har jag iallafall förmånen att jag jobbar hos svågern så han har koll ändå om vi är sjuk eller ej så jag kan inte gärna fuska
    Mitt råd är att skita i chefen och tänka på barnen... det går mkt skit nu på barnomsorgen så vad vet han/hon!?

• Jordgubbsflickan

Åhhh jag vet precis vad du menar....

Jag har en chefsposition och har tre barn. Ibland så blir det ett himla vabbande...

Tycker att jag gör inget annat än springer på läkarbesök...tack och lov är MIN chef väldigt förstående,  MEN jag känner ändå en klump i magen när jag ska ringa och berätta att jag "vabbar idag".

Fördelen för mig är att jag blev "headhuntad" så chefen visste redan hur mitt situation såg ut

Kanske ska ni dela mer på dagarna? Trots att du har mindre att göra på jobbet än vad din man har, så ser det bättre ut att han hjälper till. Speciellt när du är så ny??

Lycka till

Mamma? Varför finns det inte pappagrynsgröt? ( mellandottern om mannagrynsgröt 3,5 år )
  • nirakkarlsson

jo så är det ju,men det känns inge bra iaf när man har vart hemma i 3½ år och ska komma tillbaka och jobba på,sen blir man hemma iaf pga sjuka barn
    men det är ju som du säger att barnen är viktigast!

• nirakkarlsson

fler som har vart i samma sits???

• storhumlan

Jämnställdhet...
    Din man kanske skulle vara hemma fast dom ha mycket på jobbet.
    Du ska inte behöva dra lasset själv.

Han har rätt att vara hemma fast dom har mycket på jobbet.

Så va hemma i dag sen kan din man vabba i morgon och dom resterande dagarna som är kvar.

Visa din chef att din man kan vara hemma.
    Han/hon undrar säkert varför inte mannen kan vara hemma.

• nirakkarlsson

grejen är att min chef att sagt till mig dom förra gångerna att det är bra att jag stannade hemma för vi har så lite att göra,så då har hon själv sagt det att det är ok....

men så idag då lät hon bara arg och som hon verkligen inte trodde på mig

• nirakkarlsson

självklart vet min man att han kan stanna hemma,men eftersom min chef tidigare hade sagt så så trodde vi inte att det skulle vara nått problem...

• storhumlan

Men låt mannen vara hemma ändå.
    Hör med chefen vad hon tycker egentligen

• Jazza

Man måste, även som chef, tillåtas att ha en dålig dag. KAnske är det så ,att du läser in helt egna tolkningar i chefens och ditt samtal? Finns den möjligheten? Jag brukar tänka såhär: Om en person inte har guts att tala om för mig att de är sura/tycker att jag gör fel, så går jag inte heller runt och oroar mig över det... Du har rätt att vab:a. oavsett om chefen blir tokig på dig, men det är chefens sak att ta upp problemet med dig... (som säkert inte är ett problem)

• violet

Håller faktiskt med storhumlan. Dags för mannen att vara hemma!

• mylife2

Det är ett sånt gissel med sjuka barn och chefer. Har också haft en jättejobbig sits eftersom min dotter haft mycket problem med infektioner. Från augusti förra året fram tills sommaren i år så var jag hemma c:a 17 ggr med VAB!
    Min man vårdade sin svårt sjuka son (min styvson)på sjukhus under flera och långa tillfällen varför han inte hade möjlighet att även ta dottern.
    Kan säga att jag är mindre populär på min arbetsplats!!
    Men sen får detta spela mindre roll. Jag vet att barnen kommer först så är det bara. Fast det gör det inte lättare när man som idag lyfte luren till chefen för att åter igen inom loppet av 4 veckor anmäla VAB.

• tessum

Samma situation här förutom att jag studerar. Mina barn var sjuka i ca 35 dagar mellan januari och maj och nu har de varit sjuka ca 15 dagar sen september så mina lärare ringer konstant för att höra om jag verkligen vill gå den utbildningen och hur jag har tänkt lösa det. Ja vad säger man? Jag behöver utbildningen för att få ett jobb, kan inte skicka sjuka barn till dagis, mina lärare tror att jag är slö och mer eller mindre antyder att jag inte kommer att klara studerandet. De hörs på dem så tydligt att de inte tror att mina barn är sjuka så ofta som de är.
    Min sambo har varit hemma en del han också men tyvärr så behöver vi hela hans lön (och inte de 80% man får när man vabbar) för att kunna ha kvar huset. Det känns helt hopplöst.

• cissi24

Likadant här. Jag har själv varit hemma mycket ifrån april-juli. Har varit på sjuksamtal med alla knäppisar på jobbet.

De sa också då att jag hade vatit vabbat väldigt myckt också förklarat att dottern har varit mycket förkyld, då sa de att de kan inte säga något om det egentligen. Sen bestämmde de att jag skulle ha sjukintyg med mig när jag själv är sjuk. Men nu tror jag ju att de tror att ´jag ljuger hela tiden, så jag vågar inte vabba längre. För de kommer säkert tro att jag är lat o utnyttjar vabben, då jag ej kan gå till doktorn o skaffa intyg för det.

Har aldrig varit bara för att jag ska vara det. Idag är dottern sjuk igen, har hög feber. Men sambon ska komma hem o jag ska till jobbet vid middag. Fast hon vill att jag ska vara hemma.

Blir knäpp på cheferna på jobbet. Värdelösa är vad de är.

• Snart 3barns mamma

Jag hade nog pratat med min chef och frågat rakt ut om det är ett problem om du är hemma med vab.. Mina barn är jätte mycket sjuka på hösten speciellt mitt dagisbarn .. Alla barn är sjuka så är det bara..

• nirakkarlsson

skönt att höra att man inte är ensam i den här sitsen
    Imorrn får min man stanna hemma om dom sonenblir sämre(ferberfri idag) men det kan ju svänga om snabbt som det brukar göra på sonen

• Ms Leia

Ni vet väl om att man får överlåta VAB åt någon annan än sig själv?
    Frågade själv FK om det idag.

En mormor/moster/farmor eller vad det nu kan vara.

Första gången skickas hem papper men det är inte något som är speciellt krångligt eller kräver speciella regler. Man får alltid överlåta det.

Det tänker jag nog göra om jag studerar sen iallafall.

Svar på tråden Vad göra när det känns som att chefen inte tror på en när man ringer och säger att man är hemma och vabbar?