• Cattapult

Alla utlandsföräldrars snacktrâd 5

Fortsätter traden direkt eftersom jag inte skrivit pa evigheter da jag inte hittade er!!!

Granada: Ha ha det är sa roligt! Alla säger att hon är en liten kopia av sin pappa och lägger sen till att hon har mammas ögon.

Petrusse: Lily far mig att längta efter syskon, men jag minns att min syster sa samma sak när hennes dotter var 9 man och jag bad henne aterkomma när dottern lärt sig ga. Ha ha ha! Hon var inte riktigt lika sugen da :)
    Hennes dotter är dessutom ett riktigt litet energiknippe till tornado. Svart att förutse när tösen sitter stillsamt och leker för att hon inte kan ta sig runt.
    Summa sumarum är jag bidar min tid. Dessutom är maken verkligen inte redo, känns ibland som om han fortfarande smälter att vi har barn.
    Skönt att det blivit bra med Ebba och dagis!
    Pratade med min man om skräckexemplena jag läste i den förra traden, hu!
    Mardömmen att tvingas lämna sitt barn till ett ställe där dom kanske inte känner sig trygga..
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktrâd 5
  • Sofiko

Jag hittade oxa hit! Jag tankte just gora en ny och sa sag att det redan fanns en. Super!

Petrusse: Kul att det gar bra for Ebba! Erik har inte varit dar sa mycket p.g.a sjukdom och att jag inte hade jobb forra veckan och ville ha honom hemma , men det gar ok. Han grater ganska mycket nar man lamnar honom, men samtidigt sa tar han frokens hand och gar in. Personalen sager att det gar bra och att han ar snall och social. Just nu forsoker de att sluta med nappen da vi endast ger den nar han sa sova. Det fungerade inte att han fick ha den hela dagen dar och bara nar han skulle sova hemma. Det kanns bra att de lyssnade pa oss. Pa onsdag blir det foraldrarmote. Spannande!

• sten

hej allihopa!

det var länge sedan jag skrev. hoppas ni har det bra med era småttingar ute i världen.

liten update från bryssel: noah är nu snart 14 månader, har precis börjat gå och säga ett par (svenska!) ord.

när era barn började säga ord var det på dagisspråk, pappas språk, ert gemensamma språk eller på svenska?

• sten

hej allihopa!

det var länge sedan jag skrev. hoppas ni har det bra med era småttingar ute i världen.

liten update från bryssel: noah är nu snart 14 månader, har precis börjat gå och säga ett par (svenska!) ord.

när era barn började säga ord var det på dagisspråk, pappas språk, ert gemensamma språk eller på svenska?

• Little Pooch 05

Halloj, nu har aven jag hittat hit. Ar sa dalig pa att skriva, men laser regelbundet.

Maja, 13 manader, sager mest svenska (nagra ar val lite universiella) ord. Mamma, pappa, ta! (tack), kuckeliku, vovovv, ack ack (kvack kvack - for alla faglar hon ser, inte bara ankor), kiss, bajs. Men sa ar hon ju hemma med mig varje dag. Nar hon val borjar dagis blir det nog mer engelska (som aven pappa pratar). Det enda engelska ord hon sager nu ar "bye".

Startade en trad da jag vill ha tips pa aktiviteter, men fragar har ocksa:
    "Hej

Jag behover lite tips!
    Mina barn och jag ar numera medlemmar i en forening som har skolaktiviteter pa helger for svenska barn. Vi har en bra larare som tar hand om de aldre barnen (5 ar och uppat), lar dem skriva, lasa svenska etc.

Nu till min fraga, for barnen under 5 ar, behover vi nagra aktiviteter - har ni nagra tips?? Jag vill garna ha tips pa nagot "typiskt svenskt" som passar sma barn (sanger, pyssel, olika lekar etc).

Tack pa forhand! "

• Cattapult

OK, jag funderar pa att starta upp Öppen Förskola här i Hurghada och hoppas ocksa pa tips!
    Problemet är ju att det maste vara pa engelska, men men..
    *Man kan ju fa ta med sitt favorit gosedjur/ leksak och visa.
    Sjunga
    * Imsevimse spindel
    * Litet hus i skogens slut
    Kommer unte pa mer just nu.

• Granada

hmmm...sökte trâd med men det kom inte upp nân ny, dumma fl!! kan länka till denna i den andra eller?

• Granada

okej nu har jag skickar länk denna trâd till alla som var med i förra sâ nu ber jag fl ta bort den trâd jag startade

• Granada

Bra att du hitta hit olimpia! Jag var inte inbjuden till ditt konto sâ jag fick inte skriva..

• Ain

Hejsan

Jag med! Fast jag skrev ju bara en gang i förra traden tror jag

Appropa sprak. Min dotter är 11 manader. Hon säger nu mamma, pappa, titta, där och ka(tt). Och sa lite ljudhärmande ljud som voff och sa. De är alla pa svenska, men vissa är nog tyska ocksa (mamma och pappa är ju samma) och ka skulle ju kunna vara katze ocksa.
    Var dagmamma är svensktalande sa Miriam hör ju oftast svenska. Nu i december börjar hon pa franskt dagis sa da far vi ju se hur det gar! Hur som helst sa har hon inte sagt nagra nya ord nu pa ett tag. Tror hon har fullt upp med att lära sig ga

Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktrâd 5