• Nöffe

Elevassistent - vad gör du?

Jag funderar lite på detta yrke. Ska förmodligen få en praktik på en skola snart för att känna av det lite.

Vad har ni för arbetsuppgifter? Har ni utbildning?
    Lön?

Det handlar väl inte enbart att följa tex en elev med problem? Får man vara med på raster odyl för att försöka motverka och förhindra mobbning och annat?

Vore kul att veta.

• Svar på tråden Elevassistent - vad gör du?
  • Nöffe

Ingen elevassistent här som det verkar. Fast ni jobbar väl nu...
    Får väl puffa upp tråden lite på em kan jag tänka...

Ska iaf börja praktiken på måndag. Pratade med rektorn idag och jag ska vara i en klass 3 där det visst finns en elev som har en förmåga att rymma... Kan undra hur jag ska ta itu med det? Hur får jag, som är outbildad, ingripa?
    Hm..
    Ska dock träffa rektor och klassens lärare imorgon och prata lite...

• LAV0LINA

Jag har jobbat som elevassistent. Ingen utbildning förutom ofullständigt gymnasiebetyg (men tog studenten) där jag gick barn- och fritid.
    Jag fick info om mina arbetsuppgifter av rektorn när vi hade vårt första möte.
    Skriv upp några frågor du har så du inte glömmer bort dom, det brukar vara mycket att ta in första dagen så det är lätt att glömma nått

• älskarlivet81

Du som vuxen får ingripa precis som vilken annan pedagog som helst, eller hur menar du?

Är du elevassistent till en elev så är det först och främst den eleven du ska följa, på raster och lektioner.

• Nöffe

LAVOLINA - Jo att skriva upp lite frågor har jag redan gjort. Men tack för tips.

älskarlivet81 - Menar om jag har rätt att ge råd osv. Tillrättavisa på ett vetigt sätt. Men det bör jag ju kunna.
    Jag är lite osäker bara.

• älskarlivet81

Klart du måste tillrättavisa, du är ju en vuxen i skolan! Du måste föregå med gott exempel. Det blir väldigt jobbigt om eleverna gör saker i din närhet som du inte säger till om och sen kommer nästa lärare och säger till.. Då kan det bli osämja..

Nöffe skrev 2008-11-11 14:34:09 följande:
    LAVOLINA - Jo att skriva upp lite frågor har jag redan gjort. Men tack för tips. älskarlivet81 - Menar om jag har rätt att ge råd osv. Tillrättavisa på ett vetigt sätt. Men det bör jag ju kunna. Jag är lite osäker bara.
Svar på tråden Elevassistent - vad gör du?