• Glenda Glad

Agraffer VS stygn

Jag ska göra ett planerat snitt i december och jag undrar lite om agraffer och stygn.

Vilket har ni gjort?
    Varför blir det agraffer och varför blir det stygn?
    Är det ena att föredra framför det andra?
    Får man själv komma med önskemål till kirurgen?

Spontant så verkar det ju skönare med stygn, speciellt de som löser upp sig själva, men det kanske finns jättefina fördelar med agraffer som jag inte vet om
    All info är intressant!

• Svar på tråden Agraffer VS stygn
  • fjärilen78

ska oxå göra plan snitt i början på dec.

jag har 2 snitt bakom mig och bägge gånger fick jag agraffer och nu har jag ingen erfarenhet av stygn men fyy farao vad ont dom där agrafferna gör mina har börjat lossna flera dagar innan dom ska tas bort och när dom sen ska tas bort så tycker jag det har gjort skitont!! dessutom har jag haft sån klåda oxå så denna gång tänkte jag fråga om stygn som lossnar av sig självt istället!!

• MammaU

Jag har gjort ett snitt och fick då vanliga stygn som försvinner av sig själv. Jättesmidigt, inget ont alls av dem, så om man får välja så be om det!!
    Nu ska jag göra nästa snitt om en vecka och kommer då att be om vanliga stygn igen. Aggraffer är inte roligt... jag jobbar som syrra och har tagit bort såna flera gånger på mina patienter. Jag kan förstå att det kan kännas en del.. plus att det kan bli fulare ärr av dem. Sån är min erfarenhet i alla fall!

• Cecese

Jag är snittad 2 gånger. Första gången blev jag sydd med tråd som löser upp sig själv och andra gången blev det agraffer. Tydligen är jag lite överkänslig mot agrafferna för det blev väldigt rött, irriterande och vätskande där dom satt och några dagar hade jag jätteont pga det, började göra ont och bli rött 6 dagar efter snittet. Jag fick fara 2 ggr till bb och få det putsat samt ta bort agrafferna. Dagen efter agrafferna kom bort var det jättebra igen. Den gången jag blev sydd hade jag inte några problem alls.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Mamman till två

Jag snittades i varberg, här använder de nästan alltid agraffer.
    Hade dock hört mycket negativt om agrafferna, framförallt om rörlighet efter snittet.

Jag bad om att få bli sydd istället, det gick alldeles utmärkt. Ärret är jättefint & tunt, dock har någon tråd letat sig ut eftersom de inte hann "lösa upp sig" helt innan de började vandra. Så det blev ett litet (mm-stort) sår i ärret efter några veckor. Det läkte igen på bara någon dag.

• forever young

gjorde planerat snitt -00 och vart sydd med tråd som försvinner av sig själv, hade inget problem.Ibland blir knutarna i kanterna kvar men mina hade åkt under och försvunnit av sig själv upptäckte min BM när jag var på efterkontroll och hon tänkte klippa bort dom

• Cia o krabaten

Jag har gjort 2 snitt.
    Första med agraffer. Läkte fint och inga problem eller ont.
    Andra med stygn då Operatören tyckte att det blev snyggare ärr med andra snittet om man sydde istället.
    Jag håller inte med. Nu har jag ju märken efter stygnen som är längre från själva snittet än agrafferna. (Men de bleknar väl mer och mer, 3mån sen nu)
    Dessutom drog det i stygnen när jag rörde mig, vilket det inte gjorde i agrafferna.
    Stygnen, precis som agrafferna, togs på VC av distriktssköterskan 1v efter.

• vil70

Jag har gjort 3 snitt:

2000, stygn som löses upp av sig själv,ingen tejp eller dylikt.
    Läkte helt ok, trots att en sårhake drogs snett neråt på höger sida (som ledsen mun)

2005, agraffer, helt OK, läkte snyggare, men kliade, gick till distriktsköterska och kontrollerade, togs bort efter 6 dagar. Läkte fint och kändes helbra inom1-2 veckor.

2007, akut snitt, stygn som läkte in i såret, fick problem med uteblivna avslag och gick på atenatal, då lade man om OP-såret med plastikkirugitejp, som resulterade i infektionvätska och rött sår. Fick lapisbehandla på BVC??!!

Har fött på 3 olika sjukhus och jag har fått veta att det är olika mellan olika operatörer, hur man syr ihop såret.

Spontant så var det bäst med agrafferna tros lite klåda, men snittet läkte fortare och så finare ut i sårkanterna.

Lycka till!

• Glenda Glad

Tack för era svar!
    Intressant att några av er gillade agrafferna bättre. Det är kanske inte helt självklart vilket som är bäst...

Får se om vad läkaren säger när jag träffar honom dagen innan själva snittet

• eilien

Jag snittades akut förra torsdagen alltså för 10 dagar sen och de "sydde" med agraffer och det tyckte jag var kanon, inget problem m kli eller att det drar i såret. Tog bort dem efter 8 dagar och såret har läkt jättefint. Har inte vart snittad förut så jag kan ju inte uttalla mig om skillnaden mot stygn men jag tyckte agraffer var kanon iaf. Tror det blir mindre ärr av dem också, bara pytte prickar där de har suttit o det kändes knappt när de tog bort dem.

• Spädis08

Ska göra mitt andra snitt i februari och var och träffade läkare för att få snittet okejat. Blev så att jag hamnad hos samma läkare som gjorde mitt akutsnitt första gången! Då jag fick agraffer första gången så frågade jag vad det berodde på om man blev sydd eller fick agraffer (tänkte om det var olika på olika sjukhus eller om läkaren själv valde det han/hon föredrog). Då sa hon att man nästan bara sydde nu för tiden då det blev snyggare ärr av det... Alltså frågade jag hur det kom sig att hon då satt agraffer på mig. Hennes förklaring var att det var där man kunde spara lite tid och då jag akutsnittades sent på kvällen samtidigt som det pågick flera svåra förlosssningar blev det agraffer... Men hon sa att vid planerade snitt syr man nästan alltid.

• uniMog

Jag har fått agraffer vid båda mina snitt och upplever inte alls att de var besvärliga, gjorde ont att ta bort eller gjorde fula ärr. Efter min magop. nu i somras (som gjordes med stygn) så är jag ännu mer benägen att rek. agraffer. Ärret är snyggt iof men det var en del problem emd stygn som gick upp och tråd som kliade.

han rubbar mina cirklar
  • taccotad

Jag har inte blivit snittad men genomgått en stor ryggoperation där dom skar ungefär från naveln och snett uppåt bakåt mot höger skulderblad, alltså ett rätt långt ärr. Fick agraffer men kan inte minnas att dom var så hemska. Gjorde inte heller ont när dom plockades bort. Ärret i sig ser jättefint ut!

• Kokkari

Hej allihopa! Jag är själv läkare (ej förlossningsläkare dock) men har assisterat vid flera kejsarsnitt. Mitt råd är att du INTE skriver ngt specifikt önskemål avseende stygn eller agraffer - så får den doktorn som gör snittet själv välja. Man gör olika på olika kliniker och vissa läkare är jätteduktiga på att sy medan andra är mkt skickligare på att arbeta med agraffer. Beror även på hur patientens hud ter sig samt hur snittet blir vilket man väljer.

Jag var med vid ett snitt där kvinnan önskat stygn och den opererande läkaren tyvärr var rätt orutinerad på att sy men gjorde det ändå eftersom patienten hade önskat stygn, det blev inte så snyggt faktiskt.

Den primära anledningen till att agraffer används så mkt är inte att det är "enkelt för doktorn och går fort" utan att det brukar bli så snyggt resultat! Om agraffer var principiellt sämre än stygn skulle det inte användas så mkt.

• Glenda Glad

Kokkari: Tack för ditt inlägg!
    Jättevärdefullt att få höra från någon som jobbar inom vården också.
    Det låter verkligen logiskt det du säger. Då kommer jag att fråga doktorn dagen innan mitt KS, mest för att jag tycker att det är intressant med resonemanget och att det är skönt att få veta lite om vad man kan förvänta sig

Tack till er andra som också svarat!

• Kokkari

Kul att kunna vara till hjälp. Lycka till!

• Helle04

Kokkari: Ja, bra inlägg. Tänkte ta upp samma fråga på samtalet men då frågar jag istället hur de tänker gör istället för att önska ngt. Har tagit lite referenser på läkaren och hon är duktig enligt de uppgifter jag fått fram så det är klart att hon skall göra det hon känner sig mest komfortabel med.

Svar på tråden Agraffer VS stygn