1 halvtimmes promenad varje dag eller 1 timmes promenad 3 dar/vecka?
Vilket är bäst om man framför allt vill gå ner i vikt? Alla förslag på effektiv PROMENADträning mottages. Promenaderna sker med barnvagn.
Vilket är bäst om man framför allt vill gå ner i vikt? Alla förslag på effektiv PROMENADträning mottages. Promenaderna sker med barnvagn.
Det är bättre att träna flera korta pass än att träna få långa pass. Rör man på sig dagligen så håller man förbränningen igång längre (den fortsätter nämligen även efter att du slutat träna.
Men en halvtimme är inte speciellt mycket ändå. en halvtimme varje dag är bättre än 1 timme varannan dag, men bättre vore det med en timme per dag förstås. Du kan ju börja med en halvtimme per dag, RASKT, och sedan när din kondition blivit bättre börjar du med längre promenader.
Gå gärna på morgonen innan frukosten.
ok. det är bara så svårt ett lägga en hel timme på det varje dag, men ska försöka ta mig i kragen.
Ja men börja med en halvtimme dagligen. Sen kan du ju försöka komplettera med någon träning hemma dessutom, åtminstyone några dagar i veckan.
så en halvtimme är i alla fall inte "bortkastad" träning?
Nej det är inte bortkastat, INGET du gör i motionsväg är bortkastat. När du tränat eller gått raskt i en halvtimme har du fått upp förbränningen och den kommer hålla i sig i några timmar till. Därför är det viktigare att träna korta pass ofta, än långa pass sällan.
Gå såpass raskt så du känner hur du blir varm och svettig, hur pulsen ökar. Du ska inte slita ut dig helt, men när du blir varm och svettig och andfådd så vet du att nåt "händer" i din kropp.
Har du möjlighet så ta en halvtimmes promenad på morgonen innan frukost, och ta en till lika lång promenad på kvällen, så håller du förbränningen jämn.
ok, nu känner jag mig lite mer motiverad, tack för svaren!