• Anonym

gravid med spiral!? FARLIGT??

Jag har fått höra av min kompis mamma att det är livsfarligt att vara gravid och ha spiral?
    Någon som vet något om detta och varför isåfall???

• Svar på tråden gravid med spiral!? FARLIGT??
  • Anonym

någon?? jag är jätte orolig nu :(

• olpansfamilj

Jag vart gravid med hormonspiral! Varför skulle det vara livsfarligt? Tror att chansen för missfall är dock större, men det är nog inget farligt för dig

• Anonym

Jag vet inte varför det skulle vara farligt, min kompis pratade med sin mamma och frågade inte.

Men hennes mamma hade sagt att jag ska kolla upp om jag är gravid och genast ringa till MVC om så skulle vara fallet för det är farligt. :(

• Anonym (Dumt sagt)

Låter väldigt dumt. Klart det inte är så. Har en nära vän som hade spiral och blev gravid, inga problem under hela graviditeten och spiralen kom ut med bebisen på förlossningen.
    Fast om möjligt så vill man att spiralen ska tas bort tidigare.

• Sara och Henrik

Jag har kopparspiral. Det jag har hört om man blir gravid med spiral är att så fort som möjligt ta ut den, det det annars kan lätt bli missfall... men det bästa i ditt fall är isf besöka BM på MVC och rådfråga.

• Anonym

Jag blev gravid med kopparspiral. Barnmorskan sa att vi var tvugna att plocka ut den så tidigt som möjligt för att barnet inte skulle ta skada, så jag fick en tid väldigt fort. Däremot hittades aldrig spiralen så man fick anta att den hade "ramlat ur". Själva ingreppet att plocka ut spiralen KAN innebära en liten risk för barnet, men det är en större risk att låta den sitta kvar.

Var inte orolig, ring bara gynekologen och be att få komma så snart som möjligt så ska du se att det ordnar sig.

• Anonym
    Svar på #6
    Jo jag ska iväg när sonen vaknar och köpa gravtest och se vad de säger.
    Är inte 100% på om jag är gravid, och hoppas på attjag inte är det.

Vill inte ha en till redan. Sonen är 5mån bara.
  • nirakkarlsson

oj vilken jobbigt sits,hoppas att det inte är så då...
    Skriv gärna hur det har gått!

Lycka till/Kram

• Anonym
    Svar på #8
    Jo hade vart enkelt om jag inte haft så starka känslor mot abort. Vet inte om jag klarar av att göra abort, men vet att maken inte vill ha ett till barn just nu.

Jag kan se de med fördelar och nackdelar med en till knotte nu. Vilket gör att är jag gravid så tvekar jag på abort. Så jag vet inte ut eller in nu.

Maken vet inte att jag misstänker..
  • Anonym
    Svar på #8
    Tagit testet för ett tag sen, blev inget plus. Tack och lov!

Nog något annat som spökar.
  • Sara och Henrik

När satt du in spiralen? Min mens spökar lite, speciellt i början månad 1 och 2 då jag hade spiralen. Är det koppar eller hormonspiral du har? Om det är hormon så står det sår om den:

"

Menstruationsblödningarna minskar alltid med hormonspiral och hos var femte kvinna upphör mensen helt. I sådana fall återkommer menstruationerna direkt efter att man har avlägsnat spiralen och man kan bli gravid med detsamma.

Biverkningar av hormonspiral

Man kan få blödningstrassel när man använder hormonspiral, särskilt de första månaderna. Ovanliga biverkningar kan vara akne eller humörförändringar.

Fördelar med hormonspiral

Menstruationsblödningarna minskar eller upphör helt, vilket kan upplevas som en fördel av vissa kvinnor.Man behöver inte komma ihåg att ta några tabletter.Menssmärtor kan bli lindrigare.

Nackdelar med hormonspiral

Man är beroende av läkare eller barnmorska för att sätta in eller ta ut den.Det finns en liten ökad risk för att en infektion i slidan kan gå upp i livmodern.I mycket sällsynta fall kan spiralen ge smärta.Menstruationsblödningarna minskar eller upphör helt, vilket kan kännas onaturligt för vissa kvinnor."

www.1177.se/artikel.asp&PreView=
  • Anonym

Jag har hormonspriral och satte in den för 2 mån sen.
    Mensen har inte upphört än, den kommer tillochfrån och är inte regelbunden än.

Anledningen till att jag trodde jag var gravid var för att magen är jätte knepig och det känns som förra gången jag var gravid.

• olpansfamilj

Hormonspiralen ger grav symptom ofta i början! Testa var tredje månad är nog bra ändå fast hormonspiralen är det säkraste man kan ha

Svar på tråden gravid med spiral!? FARLIGT??