• Ninno

Tips och råd inför amningen!?

Hej!

Fick tipset av min BM förra besöket att det kan vara bra att börja tänka lite på amningen och försöka förbereda sig och lära sig lite om hur man ska göra och så...Jag är i vecka 28 nu så det är ju en bit kvar fortfarande :)

Tänkte mer om det finns några självklara tips från er som är mitt uppe i det? Hur man ska hålla barnet, vilket sätt är bekvämast att sitta, hur vet man att barnet verkligen får i sig mjölken osv?

Någon som kanske har lust att dela med sig med lite tips som kan va bra att komma ihåg? :)

• Svar på tråden Tips och råd inför amningen!?
  • Aaglars

Om barnet får i sig visar sig på vägningen på BVC.

Köp hem en amningskudde

Se till att ha det lugnt omkring dig vid amningen. Kan gå sämre vid stress.

• Flickan och kråkan

Det finns jättebra filmer på nätet om hur barnet ska ta tag om bröstet. Det är viktigt att barnet tar rätt tag, då undviker man en massa problem. Egentligen handlar det om att barnet ska ha hela munnen full med bröst och inte snutta på lite försiktigt. Vår pojke föddes lite tidigt och var en tröttis. Då var det jobbigt, men löste sig jättefint efter envis kamp.

Sedan ska man vara beredd på att det inte alltid är en dans på rosor. Läs på mycket. Amningshjälpen har bra information om det mesta www.amningshjalpen.se

OCH, allra viktigast: SE TILL ATT FÅ MYCKET HJÄLP PÅ BB. Be att få massor av amningsobservationer etc.innan du åker hem. Känns det som om det inte fungerar när du kommer hem, sitt inte och kämpa hemma i din ensamhet utan spring på BB om du har nära eller ta kontakt med amningshjälpen. BE OM HJÄLP!

Lycka till

• Ninno
    Aaglars skrev 2008-11-10 12:20:29 följande:
    Om barnet får i sig visar sig på vägningen på BVC. Köp hem en amningskudde Se till att ha det lugnt omkring dig vid amningen. Kan gå sämre vid stress.
    Flickan och kråkan skrev 2008-11-10 12:27:05 följande:
    Det finns jättebra filmer på nätet om hur barnet ska ta tag om bröstet. Det är viktigt att barnet tar rätt tag, då undviker man en massa problem. Egentligen handlar det om att barnet ska ha hela munnen full med bröst och inte snutta på lite försiktigt. Vår pojke föddes lite tidigt och var en tröttis. Då var det jobbigt, men löste sig jättefint efter envis kamp. Sedan ska man vara beredd på att det inte alltid är en dans på rosor. Läs på mycket. Amningshjälpen har bra information om det mesta www.amningshjalpen.se OCH, allra viktigast: SE TILL ATT FÅ MYCKET HJÄLP PÅ BB. Be att få massor av amningsobservationer etc.innan du åker hem. Känns det som om det inte fungerar när du kommer hem, sitt inte och kämpa hemma i din ensamhet utan spring på BB om du har nära eller ta kontakt med amningshjälpen. BE OM HJÄLP! Lycka till
    tack för era tips! väldigt bra saker att veta inför allt! :)
  • kosmo06

Mitt största tips är att skippa prestationsångesten!!! Funkar inte amningen är du en lika bra mamma till ditt barn ändå! Alla kan faktiskt inte amma, vad än "folk" sänger. Punkt slut!

Åh vad jag älskar er!!! *Arvid 060525* och *Alma 080827*
  • Flickan och kråkan
    kosmo06 skrev 2008-11-10 13:30:00 följande:
    Mitt största tips är att skippa prestationsångesten!!! Funkar inte amningen är du en lika bra mamma till ditt barn ändå! Alla kan faktiskt inte amma, vad än "folk" sänger. Punkt slut!
    Det har du alldeles rätt i. Amning har inget alls med ett gott föräldraskap att göra. Fast om man jättegärna vill amma och det strular (vilket det rätt ofta gör i början) så ska man inte vara rädd för att be om hjälp. Väldigt många sitter hamma i sin ensamhet och kämpar. Ingen bra idé.
  • mariara

Håller med frösöblomster - amningen kan vara lite krånglig i början och orsaka frustration och smärta, var beredd på det så blir det ingen överraskning. Får du en lite trasslig början - det behöver absolut inte vara så! - STÅ UT, amningen blir bara bättre och bättre och det är så praktiskt!

Intressant info:
    -Det finns en viss hysteri på BB angående amning, ta det coolt, ta till dig råden och utnyttja erfarna barnmorskor om hur barnet skall suga och hur du lägger det. Låt resten rinna av dig...

-Spruckna bröstvårtor gör j-ligt ont - "handpumpa" och ge på sked, smörj (doppa!) bröstvårtorna så ofta som möjligt med bröstmjölk, lufttorka och gå med brösten bara (klipp 2 hål i en T-shirt!)- bröstvårtorna läker då supersnabbt.

-Sugreflexen inuti brösten gör mindre ont efter några veckor.

-Jag har alltid ammat barnet på ett bröst i taget och sedan tagit det andra bröstet nästa gång. Den första mjölken som kommer är lite vattnig och sen blir den mer "gräddig", därför är det bra att amma klart på varje bröst.

-Alla barn behöver inte rapa efteråt men en del måste det för att må bra och kunna amma mera.

-Om barnet somnar vid bröstet, tryck på insidan av handen eller fotsulan.

-Om barnet har svårt att ta grepp eller suger så intensivt att vårtan går sönder - pröva amningsnapp (köp en stor storlek och vänd den ut och in när den sätts på så att det blir vakum när den kommer på - då sugs din egen vårt och området runt omkring med - hmm... om detta var svårt att förstå fråga någon, detta är en viktig detalj vid användandet av amningsnapp - VAR OCKSÅ JÄTTENOGA MED ATT BARNET TAR RÄTT TAG OM BRÖSTVÅRTAN OCH VÅRTGÅRDEN, KORRIGERA FRÅN BÖRJAN OCH VARJE GÅNG - TILL SLUT FUNGERAR DET.

-I omgångar kommer det korta perioder - tex 1-2 dygn - då det känns som om man inte har tillräckligt med mat i brösten. Det är helt normalt och betyder att ditt barn växer och meddelar din kropp att det är dags att producera mer mjölk. För att din kropp skall få detta meddelande från ditt barn så måste du lägga ditt barn till bröstet varje gång ditt barn säger till - även om det känns som om det inte finns något där. Om du kan stå ut med lite gnäll och skrik någon dag så kommer strax din kropp att justera sig efter den nya mängd mat som ditt barn behöver. Var cool!

-Be om hjälp om det inte funkar - det finns såååå mkt bra hjälp idag att få. Amning är så praktiskt!

Mina råd gäller endast den som vill amma.

Kram och lycka till/en luttrad 3-barnsmorsa

• Planet

Håller med kosmo! Men det jag kan rekommendera är lite hjälpmedel att ha hemma "utifall att", om du väldigt gärna vill få det att funka men det känns jobbigt i början. Man brukar ju inte känna för att ränna omkring på stan och fixa prylar när man har en liten nyfödd, så det kan vara skönt att ha det praktiska gjort.

1 Amningsnapp att sätta på bröstvårtan om bebisen inte får bra tag och släpper hela tiden, eller om dina bröstvårtor blivit såriga så kan det kännas lite bättre medan de läker. Jag fick en på BB, men jag tror även de finns att köpa på apoteket.

2 Bedövande fet kräm för bröstvårtan som inte behöver tvättas bort före amning. Bäst är Lansinoh lanolin som kan beställas från deklofi.se - helt fantastisk!

3 Amningspump - om mjölken inte rinner till ordentligt så kan man "stimulera" produktionen även när bebisen inte behöver äta. Det kan också vara skönt att ta till emellanåt om man vill pumpa ur och låta pappa ta hand om något mål om mamma är trött och behöver sova... "Because you're worth it!"

4 Bröstvärmare i flectalon - superduper nu under den kalla årstiden för att förebygga mjölkstockning! Finns på Babyproffsen tror jag.

5 Självklart amningsinlägg (finns bl.a. i mataffär eller på apotek), men i välsorterade babybutiker finns det även en mer avancerad variant med små "plastkorgar" runt själva vårtgården. De luftar och gör att amningsinlägget inte ligger direkt mot bröstvårtan och fördröjer läkning av eventuella småsår. Smart!

6 Kanske inte nödvändigt att köpa hem i förväg, men jag skaffade även luzernthé från hälsokostaffären efter tips från bvc (smakar som hö ungefär men vad gör man inte för sin lilla bebis). Det ska tydligen stimulera mjölkproduktionen om den är låg vilket den var i mitt fall.

7 Sist men inte minst: en dinappflaska och ersättningspulver om nöden så kräver. Kom ihåg: det är INTE ett nederlag att ta till det, även om många barnsköterskor på BB verkar försöka få en att tro det. Och mjölken sinar inte bara för att man ger något mål med ersättning emellanåt.

När det gäller amningsställningar osv så tror jag att alla mammor och bebisar är olika, du får prova dig fram till vad du tycker känns bäst. Det viktiga är att du kan sitta eller ligga avslappnat utan att behöva spänna dig någonstans. Lycka till!

• Johloo

Ser att här redan är många bra tipps, här kommer några av mina också.

Om ammningen inte strular för mycket så njut! =) Jag tycker att amningen är supermysig.

Se till att göra det skönt för dig själv. Sitt i soffan eller favoritfåtöljen eller ligg i sängen/soffan om det känns bättre, då kan man ibland även själv slumra ett välbehövt tag. Jag märkte att min dotter ofta slappnade av bättre vid amninen om jag låg med henne i min säng och ammade de första månaderna.

Ha gärna ett stort glas vatten till hands, man blir törstig av att amma! Kan vara värt att ha lite frukt i närheten också...

Har du ett långammande barn (längre än 5-10min) kan det vara skönt att ha en bra bok eller tv'n på på låg volym. Nog för att man ska mysa och "bonda" och ha ögonkontakt med sitt barn men man ammar ju massor av gånger per dag och ibland väldigt länge, se till att inte bli uttråkad... (tipps låna kompisens DVD-kollektion av alla Vänner avsnitt t.ex)

Ammningskuddar, bröstpumpar, bröstvårtesalvor och ammningsnappar i all ära men det är ju inte alls säkert att du kommer behöva dem! Vänta med handlandet tills du märker vad du behöver. Jag har använt vanliga kuddar som jag redan hade hemma istället för ammningskudde. Går alldeles utmärkt.

Kan bara instämma med tidigare talare (skrivare?) om sjukhusens/BMs ammningshysteri. Massor med bra tipps och råd men låt dem inte köra över dig för mycket. Du vet vad som känns bäst för dig och ditt barn, bättre än de kan!

Här i Malmö kallar de sig för ett "ammningsvänligt sjukhus" och "får" därmed inte rekommendera napp eller flaska. Men vissa barn har väldigt stort sugbehov. Så om du efter att amningen kommit igång (ett par dagar efter födseln kanske) känner att din baby inte vill göra annat än ligga och amma/snutta så kan det vara helt underbart med en napp. Det är inte farligt och sägs även minska risken för PSD.

När amningen kommit igång och brösten fått sin nya form efter några dagar så gå ut och köp ett par bra amningsBHar. De behöver inte köpas i dyra specialmammabutiker utan kan lika väl finnas lika bra på Lindex eller HM. Undvik ammningsBH med bygel då dessa trycker på fel ställen (aj) och kan orsaka mjölkstockning!!!

Jag är partisk till amningstoppar från Paola Maria (butik finns på Mäster Nilsgata i Malmö) men det finns bra även från HM, Boog och andra. Inte för att det är nödvändigt med amningstoppar men jag känner mig bekvämare i det när jag är ute och ammar offentligt. Men helt klart värt att vänta med o köpa tills amningen kommit igång och du vet hur stora brösten är och var du vill kunna öppna för att amma...

Bröstvärmare i flece! Luddar inte av sig, prasslar inte, sticks inte och kliar inte. Bara mjukt och värmande så man slipper mjölkstockning när det är kallt och blåser!!! Sök på "tuttvärmare". =)

Bra ammningsställen när man är ute... : caféer, vissa större gallerior har ammningsrum! Provrum i butiker (är det små butiker så brukar jag fråga om lov) brukar ha en liten stol eller pall där man kan sitta och amma ostört en stund, bibliotek har många undanskymda vrår med sköna fåtöljer =).

Lycka till!

• Johloo

Hoppsan va långt det blev!!! Ja du får väl ta till dig av vad du tycker känns ok...

• buffybus

du har redan fått massor med inlägg.. jag kan bara säga att se till o få stöd från din man/sambo.. man behöver det.. jag har gråtit många nätter av trötthet för det skulle ammas varannan timme.. mannen får hjälpa med allt annat!!
    lycka till med allt!!

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Golli

Ett tips är att du ska sitta bekvämt först o främst, annars får du ont i ryggen, axlar, armar osv. Ha gärna en amningskudde eller dylikt. I början fick min dotter plats på en tempurkudde som jag hade hemma. Det var skön avlastning för mina armar.

I början kommer du kanske få såriga bröstvårtor och de sticker och ömmar som in i, men bit ihop! Efter den perioden så klarar dina bröst vad som helst.

Om din bebis ökar i vikt till återbesöket på BB så går amningen bra, och bebisen får i sig din mjölk. Du kan också titta på bajset, är det gult och inte det dära meckfärgade längre så får den i sig mjölk.

Jag ligger hellre ner och ammar min 2 månaders bebis men det är för att jag inte orkar hålla henne. Hon är tung och jag är ganska späd... Hur du ligger ner och ammar brukar de informera om på BB först. De gjorde de till mig. LYCKA TILL !!

• Saxe

Förbered dig på att du kan behöva äta massor med mat! Jag var inte ett dugg förberedd på att jag behövde sådana rejäla laddningar med mat för att producera mjölk och blev lite överrumplad. Min son åt väldiga mängder i början och gick upp ett kilo och växte en decimeter första månaden, och för att producera all den mjölk som behövdes behövde jag ofta mat. Speciellt i jämförelse med den lilla mängd jag åt när jag var gravid. Förbereder man sig på det och handlar hem nyttig och bra mat så slipper du hamna i godis/kak-fällan. (Där jag hamnat i alla fall!) Man går ju ofta ner väldigt bra när man ammar så det blir lite väl lätt att äta godis, eftersom det ändå inte sätter sig på midjemåttet. Fast det är ju inte bra mat för din bäbis och dig.

Och så massor av vatten förstås! Du kommer tycka att det är rent komiskt hur mycket vatten du kommer kunna sätta i dig.

Sen kan jag bara instämma med vad alla andra intelligenta ammare sagt redan. Det jag ska tillägga är att det kan ta flera dagar innan amningen kommer igång, och det gör inget alls. Min son fick tillmatning på BB eftersom han hade lågt blodsocker, och han ammades inte helt av mig förrän kanske två, tre dagar efter födseln och det gjorde inget alls. Amningen kan komma igång jättelång tid efter förlossningen om du av någon anledning inte kunnat amma, man behöver inte ha bråttom. Bered dig på att mjölkproduktionen har några "komma igång-dagar" kanske 3-4 dagar efter att du börjat amma då brösten kommer göra jätteont och vara knöliga. Det är normalt, men jobbigt, och går över rätt snabbt. Amma så ofta du kan, vila, ät, ta varma duschar och lyssna på alla andra råden i tråden så blir det toppen!

LYCKA TILL! Med både amning och födsel och att bli mamma.

• kosmo06

Åh vilka BRA tips och råd ni alla kommit med!! Önskar jag hade haft den här tråden när jag med förra barnet satt och tragglade med amningen som inte ville fungera. ALLA sa åt mig att om du verkligen vill så KAN du amma. Detta gjorde att jag kände mig helt värdelös som mamma och som människa. Fällde många tårar över detta och fokuserade alltför mycket på detta istället för på den underbara bebisen jag hade en min famn. När han var 3 månader hade jag fått nog! Hade gjort ALLT man bara kunde och ändå funkade det inte. Gick över helt till ersättning och skippade amningen helt. I efterhand insåg jag att jag borde gjort det tidigare, men men... Det jag vill säga är att om man gärnna vill amma får man ibland kämpa lite, men låt det inte gå för långt att man tappar fokus på det som är viktigast! Kan också tillägga att jag nu ammar min 2 månaders dotter fullt ut och det har funkat från allra första början
    (förlåt att jag "tog över" tråden lite... Lycka till!)

Åh vad jag älskar er!!! *Arvid 060525* och *Alma 080827*
Svar på tråden Tips och råd inför amningen!?