Ser att här redan är många bra tipps, här kommer några av mina också.
Om ammningen inte strular för mycket så njut! =) Jag tycker att amningen är supermysig.
Se till att göra det skönt för dig själv. Sitt i soffan eller favoritfåtöljen eller ligg i sängen/soffan om det känns bättre, då kan man ibland även själv slumra ett välbehövt tag. Jag märkte att min dotter ofta slappnade av bättre vid amninen om jag låg med henne i min säng och ammade de första månaderna.
Ha gärna ett stort glas vatten till hands, man blir törstig av att amma! Kan vara värt att ha lite frukt i närheten också...
Har du ett långammande barn (längre än 5-10min) kan det vara skönt att ha en bra bok eller tv'n på på låg volym. Nog för att man ska mysa och "bonda" och ha ögonkontakt med sitt barn men man ammar ju massor av gånger per dag och ibland väldigt länge, se till att inte bli uttråkad... (tipps låna kompisens DVD-kollektion av alla Vänner avsnitt t.ex)
Ammningskuddar, bröstpumpar, bröstvårtesalvor och ammningsnappar i all ära men det är ju inte alls säkert att du kommer behöva dem! Vänta med handlandet tills du märker vad du behöver. Jag har använt vanliga kuddar som jag redan hade hemma istället för ammningskudde. Går alldeles utmärkt.
Kan bara instämma med tidigare talare (skrivare?) om sjukhusens/BMs ammningshysteri. Massor med bra tipps och råd men låt dem inte köra över dig för mycket. Du vet vad som känns bäst för dig och ditt barn, bättre än de kan!
Här i Malmö kallar de sig för ett "ammningsvänligt sjukhus" och "får" därmed inte rekommendera napp eller flaska. Men vissa barn har väldigt stort sugbehov. Så om du efter att amningen kommit igång (ett par dagar efter födseln kanske) känner att din baby inte vill göra annat än ligga och amma/snutta så kan det vara helt underbart med en napp. Det är inte farligt och sägs även minska risken för PSD.
När amningen kommit igång och brösten fått sin nya form efter några dagar så gå ut och köp ett par bra amningsBHar. De behöver inte köpas i dyra specialmammabutiker utan kan lika väl finnas lika bra på Lindex eller HM. Undvik ammningsBH med bygel då dessa trycker på fel ställen (aj) och kan orsaka mjölkstockning!!!
Jag är partisk till amningstoppar från Paola Maria (butik finns på Mäster Nilsgata i Malmö) men det finns bra även från HM, Boog och andra. Inte för att det är nödvändigt med amningstoppar men jag känner mig bekvämare i det när jag är ute och ammar offentligt. Men helt klart värt att vänta med o köpa tills amningen kommit igång och du vet hur stora brösten är och var du vill kunna öppna för att amma...
Bröstvärmare i flece! Luddar inte av sig, prasslar inte, sticks inte och kliar inte. Bara mjukt och värmande så man slipper mjölkstockning när det är kallt och blåser!!! Sök på "tuttvärmare". =)
Bra ammningsställen när man är ute... : caféer, vissa större gallerior har ammningsrum! Provrum i butiker (är det små butiker så brukar jag fråga om lov) brukar ha en liten stol eller pall där man kan sitta och amma ostört en stund, bibliotek har många undanskymda vrår med sköna fåtöljer =).
Lycka till!