• Little Ms Chatterbox

Sjömansbiff. -Vad gör jag för FEL?!

Så här gör jag: Bankar köttet med köttklubba. Steker löken först och sen köttet (färdigskuret och färdig packat från ICA, heter sjömansbiff)Saltar och pepprar köttet medan jag steker det. Lägger delad potatis och sen köttet. På där lägger jag den stekta löken och ytterligare ett lager med potatis. Saltat och pepprar potatisen. Häller på öl och vatten med en buljongtärning och ställer i ugnen med varmluft i ca 175ºc i ca 45 minuter eller tills potatisen inte klarar mer.

Så här blir det: Köttet blir segt att skära, inte så svårt att tuggan men skulle kunna vara mycket bättre. Hur får jag köttet mörare? Går inte att ha det inne längre i ugnen för då är det inget alls kvar av potatisen. Ska jag göra det på lövbiff i stället? Eller blir det inte bra? Finns det någon annan köttbit som blir bättre?

Det är ju sååå gott med sjömansbiff men inte kul när det blir såhär Någon som har något tips?
    Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • Svar på tråden Sjömansbiff. -Vad gör jag för FEL?!
  • mim

Kan du inte lägga i potatisen senare då så köttet får ligga i längre och koka?

• MiaAnnette

Vi använder nötfile eller lövbiff vanligtvis, skär i mindre bitar och steker. Om man vill möra ett kött fort kan man gnida lite kiwi på det och låt stå i 5 minuter innan man steker!

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade Emmis Memmis ♥ღ¸.?°¯) kardemummagumma.wordpress.com/
  • Kliff

Tillaga sjömansbiffen i lergryta! Du lägger i alla de ingredienser du nämnde i lergrytan och in i ugnen på 200 i ca 1½ tim eller tills köttet blivit mört. Behövs ingen förstekning. Hur smidigt som helst.
    Satsa på lövbiff nästa gång, alternativt lergryta och en längre tillagningstid.

• Little Ms Chatterbox
    Kliff skrev 2008-11-10 13:18:48 följande:
    Tillaga sjömansbiffen i lergryta! Du lägger i alla de ingredienser du nämnde i lergrytan och in i ugnen på 200 i ca 1½ tim eller tills köttet blivit mört. Behövs ingen förstekning. Hur smidigt som helst.Satsa på lövbiff nästa gång, alternativt lergryta och en längre tillagningstid.
    Jag ahr en lergryta! Ska testa det men hur blir potatisen efter så lång tild? Bara mjöl? Kanske skulle göra på fast potatis?! Vi har alltid king edvard eller annan mjölig, tycker bäst om det.
    Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • A J Fröberg

hej.
    Jag jobbar som kock så jag ska ge dig ett bra tips.
    Om du kokar köttet efter det att du brynt det ca 25min i en kastrull med lite buljong och vatten blir det mindre segt sen är det bara att varva potatis kött och lök.
    Tänk på att även ha i kryddpeppar korn och några lagerblad det förhöjer smaken på grytan.
    Om du fortfarande upplever köttet som segt kan det bero på att de har i affären skurit köttet åt fel håll det vill säga att man ska skära av muskeltrådar inte skära jämns med köttet utan dela det så man skär av "perforeringen".
    Byt annars kött ti tex tunna skivor högrev eller tunna skivor innanlår

• Kliff

Nejdå, potatisen blir inte bara mjöl! Ingen fara. Är nästan hundra på att vi hade mjölig sort när vi gjorde sjömnasbiff sist...

Zander O Cayenne skrev 2008-11-10 13:46:48 följande:

Jag ahr en lergryta! Ska testa det men hur blir potatisen efter så lång tild? Bara mjöl? Kanske skulle göra på fast potatis?! Vi har alltid king edvard eller annan mjölig, tycker bäst om det.
Svar på tråden Sjömansbiff. -Vad gör jag för FEL?!