Hur går man vidare efter otrohet?
Från början vill jag säga att tips som "dumpa", "prygla henne", "hon ska lida" eller liknande inte är av intresse och den som trots detta ger sådana råd bevisar inget annat än sin bristande läskunnighet, alternativt intelligens.
Jo, min flickvän har varit otrogen mot mig. Så är det och det är gjort, inget jag kan göra något åt.
Exakt vad som hänt vill jag inte gå in på här, men det är inte så att det finns någon tvekan att det är vad hon varit, inga oklarheter i definitioner av otrohet eller så finns från hennes sida.
Jag fick reda på det genom att helt enkelt ställa henne mot väggen. Hon hade berättat lite saker som inte stämde ihop och jag lade ihop två och två och presenterade fakta tills hon erkände.
Hon menar att hon tänkt tala om det så småningom.
I ett förhållande förekommer inte otrohet om förhållandet är friskt och sunt, vilket vårt inte varit. Det behövs också två personer för att ett förhållande ska kunna vara sunt, så jag har en del i skulden för VÄGEN till otroheten, men beslutet och den vidriga handlingen har jag ingen skuld i.
Nu till mitt dilemma.
För det första:
Jag kommer inte lämna henne.
Det beslutet är taget och kommer inte att ändras oavsett inläggen på denna tråd, så bespara oss alla de råden.
För det andra:
Jag har bett henne om, och fått en hel del detaljer om hur själva händelsen gick till. Det finns fler detaljer, eller frågor runt själva händelsen som jag vill ställa, ovissheten är jobbig för mig.
Är det rätt av mig att vilja ha de här detaljerna? Gör de mig mer nytta eller mer skada? Hur ska jag hantera informationen jag får?
För det tredje:
Vilka krav är det rimligt av mig att ställa? Hon har en yrkesrelation med mannen i fråga och det gör mig liiiite lätt svartsjuk.
Har jag rätt att få reda på vad de pratar om? Har jag rätt att kräva att de inte ska kramas (som kompisar)?
En del av mina krav inskränker på hennes "frihet", men jag menar att om hon vill ställa saker tillrätta mellan oss så får hon åtminstone under en tid ställa upp på att mina krav och frågor är lite obekväma för henne. Å andra sidan går det inte att bygga vidare om jag inte ger henne respekt.
Kort sagt, vad har jag rätt till och vilka rättigheter "måste" jag ta mig?
För det fjärde:
Hur ska jag gå vidare?
Tips från folk i samma situation uppskattas särskilt, dvs någon som stannat kvar hos den som varit otrogen.
Peace, Out!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-12 09:26
Hade ni det dåligt när hon var otrogen?
Ja, vi hade det dåligt och hade haft det ett längre tag.
Har ni varit tillsammans längre?
Vi har varit tillsammans i drygt 6 år (gifta 5)
Har hon gett någon förklaring?
Ja och nej, ingen som jag riktigt kan ta till mig. Hon ville göra slut, och gjorde det dagarna innan hon var otrogen. Hon var otrogen för att så att säga bekräfta att det var slut, men ville samtidigt aldrig göra slut.
Hade de en affär eller var det en gångs grej?
En engångsgrej som jag förstått det. Lite flörtande en gång först och sedan en enda gång.
Vilken sorts yrkesrelation har de?
Han är hennes chef.
Jobbar de på samma kontor?
Nej, i jobbet ses de inte så ofta, men har ofta kontakt via telefon.
Har du frågat henne hur hon vill att deras yrkesrelation ska se ut i fortsättningen?
Nej och ja. Jag har sagt hur jag önskar att den såg ut, men hon har inte sagt något om det. Här kommer ett av mina problem in. Jag vill att hon ska ha minimal kontakt med honom och har dålig förståelse för hur det kan påverka hennes jobb.
Vill hon ha kontakt med honom på jobbet?
Hon måste ha en viss kontakt för att kunna sköta sitt jobb helt enkelt.
Hur har hon reagerat? Ångrar hon sig?
Hon har reagerat med ånger, självförakt och sorg. Att hon plågas av det som hänt och ångrar sig tror jag på när hon säger.
Blir hon arg när ni prata om det?
Ibland kan hon bli det, ja. Oftast svarar hon på de frågor jag har, trots att de får henne att må dåligt.
Vill hon anstränga sig och jobba vidare på er relation?
Ja, det tror jag. Hon visar att hon vill jobba och jobbar också, men jag vet inte om hon orkar. Hon mår dåligt i det som hänt, det är så och det vet jag och hur mycket av det som hon orkar vet jag inte.
Balansen mellan vad hon kan och orkar och vad jag ?kräver? är det svåra. Jag får inte i min ilska och sorg kränka henne, det gynnar inte vår framtid tillsammans. Två fel blir inte ett rätt så att säga.
Familjerådgivning har många rekommenderat, vi började med det när vi bestämt oss för att fortsätta tillsammans, alltså innan jag fick reda på att hon varit otrogen och vi fortsätter där nu.
Hon visar mig att hon tänker annorlunda, att hon älskar mig och att hon satsar på oss, men i min sorg och ilska vill jag hela tiden att hon ska visa och göra mer. Orimligt mycket till och med och det blir ett problem. Jag MÅSTE lita på henne men samtidigt MÅSTE hon visa att jag kan lita på henne.
Någon skrev också ?Han blev grinig på MIG "Hur kan du anklaga mig för något sådant och vad faan tror du om mig egenligen?" ? och detta känner jag igen, när jag tidigare konfronterat henne, men det visade sig ju att jag haft rätt ändå...
?samma båt? skrev:
?Det är inte fel att älta, däremot att lägga locket på. Om bägge går varandra till mötes så känner man när smärtan bleknar och behovet av att prata om det avtar. Den som varit otrogen vill naturligtvis släppa frågan tidigare, men som bedragen måste man få känna färdigt först.?
Just detta känner jag stämmer så bra och önskar att hon ville se och ta till sig. Mitt ältande fyller en funktion för att kunna gå vidare och är inte menat att ge henne dåligt samvete.