• Fiii

olika råd ang. medicin vid magkatarr - HUR GÖRA?

är gravid i typ 8+4 och har problem med magkatarr samt strulig sjukvårdspersonal, vilket nästan är än värre...

har historia med såväl magsår som upprepade magkatarrer och den här gången kom det som ett brev på posten för ca 2 veckor sedan efter mycket stress på jobbet. vid inskrivningen pratade jag med min BM om att jag regelbundet äter Omeprazol och Losec mot mina magbesvär och hon sade att det var helt ok. vanligtvis brukar min magkatarr gå över om jag tar det lugnt, äter skonsamt och behandlar med Omeprazol eller liknande, men den här gången har det dock inte velat ge med sig. så efter att ha mått pyton och legat som en urvriden disktrasa i en dryg vecka ringde jag till min BM för att rådfråga lite om hur mycket och hur länge jag kan äta medicin etc. hon menade att graviditeten kunde se till att magkatarren förvärrades, men kunde inte svara så mycket mer än att det var ok att ta Omeprazol utan hänvisade mig till min husläkare för vidare instruktioner. men den tanten blev upp över öronen upprörd över att jag åt Omeprazol som man absolut INTE fick äta under graviditet (och inte Losec heller! och där står det väl ändå klart och tydligt i bipacksedeln att det är ok?).

så, det blev jag ju inte speciellt mycket klokare av direkt... jag vet flera som fått Omeprazol utskrivet under graviditet plus att jag eg litar mer på min BM som ju arbetar med gravida kvinnor vareviga dag, så jag känner mig eg inte speciellt otrygg med att äta det (även om man ju blir lite fundersam när en annan läkare häver ur sig totalt motsatta råd). men jag känner mig fortfarande rådvill över hur jag ska använda Omeprazolen.

är det kanske någon som haft en mer "normal" läkare och fått närmare information om hur många mg det är ok att äta per dag och under hur lång tid man kan göra det? eller kanske bara har andra erfarenheter av magkatarr under graviditeten? några tips och trix?

• Svar på tråden olika råd ang. medicin vid magkatarr - HUR GÖRA?
  • Lilla Mimsan

Vet inte direkt under graviditet med mg men kuren ska vara minst 8 veckor. Har själv haft magkatarr och gjorde som många. Började äta och sedan sluta när det började kännas bättre. Sen träffade jag läkaren jag har nu och hon sa att 8 veckor SKA man äta, inte mindre. För visst försvinner symptomen men det tar längre tid att läka helt.

Fcik även diagnosen ulcerös colit för snart 2 år sedan. Fick då träffa bra magläkare på Ersta som bara håller på med magrelaterade sjukdomar

• Jesster

Omeprazol och Losec är samma sak fast olika tillverkare, som Alvedon/Panodil och Eeze/Voltaren/Diklofenac

Både Losec och Omeprazol är helt okej att ta vid graviditet vilket också står på bipcksedeln på Losec. Anledningen till att det inte står så på Omerazol är att det kostar massor av pengar till forskning och de har inte forskat på just graviditet och Omeprazol och får då inte heller rekommendera det fastän det är okej.

Nu hade jag ju inte magkatarr men väl hemsk halsbränna under båda mina graviditeter och åt Losec under hela graviditeterna.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Fiii

Lilla Mimsan: tack! bra att veta det där med 8 veckor i framtiden. har nog tidigare hört till typen som bara tar när jag har besvär och sedan kommer det ju naturligtvis tillbaka... nu har det varit tal om att jag kanske måste äta 20 mg varje dag (båda mina föräldrar gör det, de var definitivt inget att avla på... ) för att hålla det i schack, och vid utbrott höja till 40-80 mg.

Jesster: precis, det är ju samma sak! men knäpp-läkaren ville inte ens prata om att jag kunde äta Losec och det står ju ändå klart och tydligt att man kan! (när jag fick magsår första gången hade Losec fortfarande patent och det var det man fick liksom, men sedan dess har det ju kommit en uppsjö av andra lite mer prisvärda märken. Omeprazol är det som funkat bäst på mig och det har ju också samma verkningsmedel som Losec.) båda var tydligen klass B (B12?) och det fick man minsann inte äta. suck! hon ville ge mig Gaviscon mot halsbränna trots att jag försökte förklara att halsbränna var mitt minsta problem (jag mår tvärt om ganska bra när jag får i mig lite, lite mat). skönt att höra att du fick Losec. hur många mg/dag åt du av Losecen när du var gravid?

• Jesster

Jag behövde ju bara ta 1-2/dag, det höll halsbrännan i shack jättebra. Provade massor av annat och Rennie funkade hyfsat men då fick jag ta minst 10/dag och det funkade ju bara inte

Den som söker han finner - www.google.se
  • Fiii

Jesster: shit 10 Rennie... förstår att det inte gick! de smakar ju grus med mint typ. uäk! men 2 Losec/dag var ok alltså? låter hoppfullt! har inte vågat ta 4 (4x20=80 mg) Omeprazol som jag brukar när det är så här illa, men har tagit 2 om dagen för att över huvudtaget överleva. ska ringa BM imorgon när det är telefontid igen och se om de inte har någon läkare där som är lite mer insatt i vad man får och inte får ta och som kanske kan rekommendera. tack för ditt svar!

• Pralin M

Vad lustigt! Jag läste precis i FASS angående omeprazol, och läser man om Losec så står det att det är helt ofarligt under graviditet. Fast går man in på omeprazol så finns helt plötsligt få studier och riskerna är ej helt klarlagda... Men Losec och omeprazol är ju samma sak?? Dåligt att de gör så! Det gör ju folk förvirrade.

Ta du omeprazol med gott samvete, det är inte skadligt för barnet!

• dallas

Andapsin kan man äta, men det är ju på recept. Ofarligt för fostret. Ingår dock inte i högkostnadsskyddet kostar runt 330 kr.

v.33...
  • riotflickan

Om du har magsår ska du väl få antibiotika då det orsakas av en bakterie? Det var väl det de fick nobelpriset i medicin för för typ 2 år sedan, den upptäckten?

Äter också omeprazol, alla läkare jag pratat med säger att det är ofarligt.

• ludenben

jag tar omeprazol. På bipacksedeln står det att man ska rådgöra med läkare. På sjukvårdsrådgivingens sida när man söker på ämnet står det att man kan ha den. På apoteket kostar den 65:- och losec kostar 99:- stor priskskillnad och är det ingen fara tar jag hellre omeprazol när det är samma innehåll.

• Katarina76

Min läkare har godkänt Omeprazol för mig, eftersom det är en loseckopia och losec är ok för gravida. Min barnmorska däremot var skeptisk, men det var för att hon inte visste att det var samma sak i losec och omeprazol.

• gjan

varför gör så läser i fass att dom är precis likadana biverkningar och det hör ju liksom inte ihop

Svar på tråden olika råd ang. medicin vid magkatarr - HUR GÖRA?