olika råd ang. medicin vid magkatarr - HUR GÖRA?
är gravid i typ 8+4 och har problem med magkatarr samt strulig sjukvårdspersonal, vilket nästan är än värre...
har historia med såväl magsår som upprepade magkatarrer och den här gången kom det som ett brev på posten för ca 2 veckor sedan efter mycket stress på jobbet. vid inskrivningen pratade jag med min BM om att jag regelbundet äter Omeprazol och Losec mot mina magbesvär och hon sade att det var helt ok. vanligtvis brukar min magkatarr gå över om jag tar det lugnt, äter skonsamt och behandlar med Omeprazol eller liknande, men den här gången har det dock inte velat ge med sig. så efter att ha mått pyton och legat som en urvriden disktrasa i en dryg vecka ringde jag till min BM för att rådfråga lite om hur mycket och hur länge jag kan äta medicin etc. hon menade att graviditeten kunde se till att magkatarren förvärrades, men kunde inte svara så mycket mer än att det var ok att ta Omeprazol utan hänvisade mig till min husläkare för vidare instruktioner. men den tanten blev upp över öronen upprörd över att jag åt Omeprazol som man absolut INTE fick äta under graviditet (och inte Losec heller! och där står det väl ändå klart och tydligt i bipacksedeln att det är ok?).
så, det blev jag ju inte speciellt mycket klokare av direkt... jag vet flera som fått Omeprazol utskrivet under graviditet plus att jag eg litar mer på min BM som ju arbetar med gravida kvinnor vareviga dag, så jag känner mig eg inte speciellt otrygg med att äta det (även om man ju blir lite fundersam när en annan läkare häver ur sig totalt motsatta råd). men jag känner mig fortfarande rådvill över hur jag ska använda Omeprazolen.
är det kanske någon som haft en mer "normal" läkare och fått närmare information om hur många mg det är ok att äta per dag och under hur lång tid man kan göra det? eller kanske bara har andra erfarenheter av magkatarr under graviditeten? några tips och trix?