• kajsa27

Behöver info om katt-öron-skabb eller vad det kan vara!!!

Min katt kliar sig i öronen. Det ser lite smutsigt ut i hans öron. JAg har hört att katter kan få öronskabb? Kan det smitta till människor? Hur botas det?
    Det är konstigt för han har varit innekatt sedan födseln och borde inte kunnat få nån smitta.

• Svar på tråden Behöver info om katt-öron-skabb eller vad det kan vara!!!
  • Zenobia

Öronskabb brukar vara svart/brunt kladd som sitter i örat. Det smittar inte till människor men har man fler katter eller har hund kan det smitats till dom.

Men det behöver inte vara skabb utan att han kan ha skit eller problem med öronen. Då kan man behöva rensa öronen med öronrens som finns på djuraffärern.
    Men är det skabb så måste vetrinären se det och sen ge råd om medicin. Fast då behöver inte alla djuren åka in till vetrinären.

• kaksmulan

För det första låter det helt som öronskabb det kattstackarn har.
    För det andra så smittar det inte till människor men katten kan må ganska dåligt av det och få sekundära infektioner av det hela så det behöver behandlas.
    För det tredje så kan han ha fått det redan som kattunge men att det först är nu det brutit ut på riktigt.
    För det fjärde är det lätt att bota. Ring till veterinären och be om att få flytande avmaskningsmedel som man lägger i kattens nacke (nere i pälsen). Av det försvinner all ohyra på katten, både mask och öronskabb fort enklet och vansinnigt smidigt. För att lindra symptomen nu på direkten kan du ta och droppa lite matolja ned i kattens öron. Ta tex med en spruta och ha ned en droppe långt ned i örat på katten. Håll gärna till i badrummet då katten HATAR detta och förmodligen kommer att skaka som besatt på huvudet. Dock, själva skabben gillar inte heller oljan och kryper ur eller kvävs.

Smutsen som du för övrigt ser är skabbens avföring...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Tezzan

"För att lindra symptomen nu på direkten kan du ta och droppa lite matolja ned i kattens öron."

När mina katter hade skabb så provade vi med olja. Och det lindrade nog inte så mycket. För jag har aldrig sett katterna skaka så mycket på huvudet och klia sig i öronen.

• Birgitta2

Vi fick rådet att droppa öronrens (från apoteket) i kattens öron och göra rent med bomull. Kom gojset tillbaka, då var det skabb, och då skulle vi droppa två-tre droppar frontline i vardera öra. Därefter stänga till öronlappen med fingrarna så dropparna rann ner i örongångarna (katten skakar på öronen och allt flyger ut annars). Vi gjorde detta, eftersom gojset (skabben) kom tillbaka. Efter behandlingen med frontline, och rengöring dagen efter, så har det inte kommit tillbaka och katterna är nöjda.

• BjPe

Jag fick rengjort kattens öron hos veterinären som sedan gav mig ett recept till Apoteket att köpa STRONGHOLD. En tub som skall droppas på tre ställen i kattens nacke på torr hud.
    Ring din veterinär och få ett recept. OBS att öret skall rengöras så bra som möjligt först.

Svar på tråden Behöver info om katt-öron-skabb eller vad det kan vara!!!