• mj82

brandman

vad behöver man för utbildning till att bli brandman, alltså då man jobbar som brandman heltid.

• Svar på tråden brandman
  • Välkommen till mej

Bli brandman - läs Skydd mot olyckor

Utbildning i skydd mot olyckor (SMO) är en tvåårig eftergymnasial utbildning för dig som vill bli brandman och arbeta med räddning och säkerhet.
    Utbildningen Skydd mot olyckor ger dig en examen i räddnings- och säkerhetsarbete. Du får kompetens att arbeta inom den kommunala räddningstjänsten eller inom området skydd mot olyckor vid andra kommunala förvaltningar och statliga myndigheter eller företag.
    Under utbildningen lär du dig såväl metoder för olycksförebyggande och skadebegränsande åtgärder, som att genomföra och följa upp räddningsinsatser.

De teoretiska studierna varvas med praktiska övningar som utgår ifrån verkliga situationer som väntar dig i arbetslivet.  Utbildningen utgår ifrån så kallat problembaserat lärande (PBL)

Du kan välja att gå utbildningen på någon av Räddningsverkets skolor i Revinge eller Sandö eller läsa på distans.
    Kursstart
    Utbildningen börjar vecka 36 varje höst och vecka 4 varje vår.  
  • mj82

vart kan man läsa mer om utbildningen. om man kan läsa på distans vore det ju toppen...

• Välkommen till mej

Läs Skydd mot olyckor på distans
    Från och med vårterminen 2008 kan du läsa Utbildning i skydd mot olyckor (SMO) på distans. Distansutbildningen kommer att ha samma innehåll och kursmål som den SMO-utbildning Räddningsverket erbjuder på våra skolor.

Distansutbildning i skydd mot olyckor är en tvåårig eftergymnasial utbildning för dig som vill bli brandman och arbeta med räddning och säkerhet.
    När du väljer att läsa på distans innebär det att du själv i stor utsträckning kan planera dina studier utifrån den situation du befinner dig i. Delar av utbildningen kommer att vara på dagtid, dels när du är på skolan och dels viss tid av dina distansstudier då studieuppgifterna sker tillsammans med andra på webben.