• mj82

brandman

vad behöver man för utbildning till att bli brandman, alltså då man jobbar som brandman heltid.

• Svar på tråden brandman
  • Välkommen till mej

Bli brandman - läs Skydd mot olyckor

Utbildning i skydd mot olyckor (SMO) är en tvåårig eftergymnasial utbildning för dig som vill bli brandman och arbeta med räddning och säkerhet.
    Utbildningen Skydd mot olyckor ger dig en examen i räddnings- och säkerhetsarbete. Du får kompetens att arbeta inom den kommunala räddningstjänsten eller inom området skydd mot olyckor vid andra kommunala förvaltningar och statliga myndigheter eller företag.
    Under utbildningen lär du dig såväl metoder för olycksförebyggande och skadebegränsande åtgärder, som att genomföra och följa upp räddningsinsatser.

De teoretiska studierna varvas med praktiska övningar som utgår ifrån verkliga situationer som väntar dig i arbetslivet.  Utbildningen utgår ifrån så kallat problembaserat lärande (PBL)

Du kan välja att gå utbildningen på någon av Räddningsverkets skolor i Revinge eller Sandö eller läsa på distans.
    Kursstart
    Utbildningen börjar vecka 36 varje höst och vecka 4 varje vår.  
  • mj82

vart kan man läsa mer om utbildningen. om man kan läsa på distans vore det ju toppen...

• Välkommen till mej

Läs Skydd mot olyckor på distans
    Från och med vårterminen 2008 kan du läsa Utbildning i skydd mot olyckor (SMO) på distans. Distansutbildningen kommer att ha samma innehåll och kursmål som den SMO-utbildning Räddningsverket erbjuder på våra skolor.

Distansutbildning i skydd mot olyckor är en tvåårig eftergymnasial utbildning för dig som vill bli brandman och arbeta med räddning och säkerhet.
    När du väljer att läsa på distans innebär det att du själv i stor utsträckning kan planera dina studier utifrån den situation du befinner dig i. Delar av utbildningen kommer att vara på dagtid, dels när du är på skolan och dels viss tid av dina distansstudier då studieuppgifterna sker tillsammans med andra på webben.
    Studiegrupperna kommer att träffas ett antal gånger per kurs i obligatoriska närträffar vid någon av Räddningsverkets skolor. Vid närträffarna genomförs praktiska moment, obligatoriska övningsuppgifter samt vissa examinationer.
    Mellan närträffarna studerar du på egen hand och kommunicerar med lärare och andra studerande via e-post, diskussionsforum på internet eller andra kommunikationsverktyg.
    Frågor och svar om Skydd mot olyckor (SMO) på distansÄr det lättare att läsa på distans jämfört med "vanlig" undervisning?Nej, det är samma kursmål som du ska uppnå. Utbildningen är lika lång och det ställs samma krav på dig som studerande. Den stora skillnaden är att du inte behöver vara på skolan i samma utsträckning.Är distans lika bra?Ja, det är samma utbildning med samma kursplan och mål. Du gör de praktiska övningarna på skolan. Hur bra utbildningen blir är också mycket upp till dig själv, precis som i alla andra utbildningar.Kan jag fortsätta arbeta samtidigt som jag studerar på distans?Det finns inget krav på att du inte får arbeta. Däremot är distansutbildningen på heltid vilket motsvarar 40 timmars studievecka. En del studieuppgifter kräver också att du kommunicerar med dina studiekamrater under dagtid vilket försvårar att ha ett jobb vid sidan om.Vilken teknisk utrustning behöver jag ha?Du behöver ha tillgång till en modern dator med internetuppkoppling. Vi har en del inspelade föreläsningar och stora dokument så du måste ha en internetuppkoppling med minst 2Mbit/sek. Du måste ha tillgång till webbkamera och headset eftersom en del av mötena i utbildningen kommer att ske på webben.Vilka datakunskaper krävs?Du behöver grundläggande kunskaper i hur olika datorprogram fungerar, främst för ordbehandling. Vi använder en internetbaserad lärplattform, så det är bra om du har viss kunskap om internetanvändning.Hur studerar man mellan träffarna?Mellan närträffarna finns allt underlag för dina studier i vår lärplattform CuRSnet. Deltagarna delas in i studiegrupper, som jobbar mycket tillsammans på närträffar och via nätet. Du får introduktioner i olika ämnesavsnitt och jobbar därefter mycket själv med ditt eget och gruppens lärande. Det finns ett antal resurser till din hjälp som föreläsningar, hemlaborationer, instuderingsfrågor och andra uppgifter.Är träffarna obligatoriska?Huvuddelen av närträffarna är obligatoriska eftersom de flesta praktiska utbildningsmoment och examinationer sker då. Var träffas man? Hur bor man under träffarna?Närträffarna sker på Räddningsverkets skola på Sandö. Du får själv ordna ditt boende under denna tid. Skolan kan tipsa om uthyrare av rum eller lägenheter.Hur ofta träffas man?Hur långa är träffarna?Närträffarnas omfattning varierar beroende på vilken kurs du läser. De kurser som innehåller mer praktiska moment har fler och längre närträffar. 
    Översiktlig beskrivning av hur närträffarna är planerade för termin 1 Vad kostar det att läsa på distans? SMO på distans är avgiftsfri och studiemedelsberättigad precis som de skolförlagda SMO-utbildningarna. Det innebär att var och en själv bekostar boende, resor och litteratur.Får jag ersättning för mina kostnader för resor och logi?Nej, man får ingen ersättning för utlägg för resor och logi.Hur sker antagningen?Antagningen sker på samma sätt som till den skolförlagda SMO-utbildningen.
    Läs mer om antagningen Hur ser behörighetskraven ut?Behörighetskraven är desamma som för den skolförlagda SMO-utbildningen.
    Läs mer om behörighet 
  • mj82

nja, det är väl inte jag men jag kikar runt lite bara. min sambo kanske vill byta jobb men han vet inte till vad. han jobbar som bilmekaniker nu. jobbar du som brandman?

• Välkommen till mej
    mj82 skrev 2008-11-11 08:28:53 följande:
    nja, det är väl inte jag men jag kikar runt lite bara. min sambo kanske vill byta jobb men han vet inte till vad. han jobbar som bilmekaniker nu. jobbar du som brandman?
    Nej, men min sambo gör....
  • mj82

ok. jobbar han heltid som det? jobbar han skift o så då? hur funkar det för er?

• Välkommen till mej

Nej deltid... men heltidarna jobbar så att de bor 3 dygn på stationen sen är de lediga 2 dygn.. Så rullar de på, sen turas de om med jul och liknande.

• Luna y Anouk

Det beror (som tidigare skrivits) på om det är hel eller deltid.. när jag gick brandmannautbildningen (deltid) var den på 5 intensiva veckor.. och heltidarna gick 15 veckor(tror jag) men det är en jättebra utbildning och ett fantastiskt givande jobb!!

• LillaLinan

Min sambo är heltids brandman och har läst SMO i 2 år. Här (Arvika) är det numer ett krav för anställning. Han jobbar vart fjärde dygn så är helt okej

Svar på tråden brandman