brandman
vad behöver man för utbildning till att bli brandman, alltså då man jobbar som brandman heltid.
vad behöver man för utbildning till att bli brandman, alltså då man jobbar som brandman heltid.
Bli brandman - läs Skydd mot olyckor
vart kan man läsa mer om utbildningen. om man kan läsa på distans vore det ju toppen...
Läs Skydd mot olyckor på distans
Från och med vårterminen 2008 kan du läsa Utbildning i skydd mot olyckor (SMO) på distans. Distansutbildningen kommer att ha samma innehåll och kursmål som den SMO-utbildning Räddningsverket erbjuder på våra skolor.
Får man fråga vad det är som får dej att vilja välja detta yrke?
nja, det är väl inte jag men jag kikar runt lite bara. min sambo kanske vill byta jobb men han vet inte till vad. han jobbar som bilmekaniker nu. jobbar du som brandman?
ok. jobbar han heltid som det? jobbar han skift o så då? hur funkar det för er?
Nej deltid... men heltidarna jobbar så att de bor 3 dygn på stationen sen är de lediga 2 dygn.. Så rullar de på, sen turas de om med jul och liknande.
Det beror (som tidigare skrivits) på om det är hel eller deltid.. när jag gick brandmannautbildningen (deltid) var den på 5 intensiva veckor.. och heltidarna gick 15 veckor(tror jag) men det är en jättebra utbildning och ett fantastiskt givande jobb!!
Min sambo är heltids brandman och har läst SMO i 2 år. Här (Arvika) är det numer ett krav för anställning. Han jobbar vart fjärde dygn så är helt okej