• HelenaMaria

Vad är enklast att börja med? Hjälp en sy-nybörjare!

Har en gammal symaskin hemma som varit mormors. Det är synd att den står oanvänd och jag har därför tänkt att jag ska sy lite, t.ex. barnkläder, filtar, kuddfodral, lite till mig själv etc.
    Jag har inte sytt sedan i syslöjden och jag tror inte jag tyckte det var så svårt men det krävs väl lite arbete för att få det snyggt förmodar jag.

Vad är enklast att börja med? Har ni några bra mönster?

• Svar på tråden Vad är enklast att börja med? Hjälp en sy-nybörjare!
  • mamlan

Jag är absolut ingen hejare på att sy, så när jag ger mig på det så tycker jag det allra enklaste är kuddfodral i olika former. Du behöver ju inte ens ett riktigt mönster utan mät bara kudden eller gammalt kuddfodral. Sydde själv nyligen underlakan och matchande kuddforal till min 3 årings barnsäng. Blev jätte fint och enkelt som tusan. Köpte ett billgt och gulligt tyg med små djur på från stuvbitslådan i tygaffären.

• HelenaMaria

Tack för svaret!

Vad är det för skillnad på olika tyger? T.ex. singeljersey, stretchjersey, ren bomull, velour osv.?

Klarar en vanlig standardmaskin de flesta tyger eller?

Jag är verkligen sugen på att sätta igång, finns ju så många fina tyger på Tradera!

• mamlan
    Svar på #2
    ehh, ja du som sagt jag är ingen stjärna. Har nog mest sytt i vanliga bomullstyger. Men jag vet i alla fall att stretch tyger tex trikå är knepigare, ska sys med särskild söm osv...men mer än så kan inte jag
  • Stormorsan

Man kan grovt säga att det finns vävda tyger (typ lakansväv) och stickade tyger (typ jersey).

Inom respektive grupp finns en massa olika sorters tyg. Om du går in på www.sysidan.se/ så finns det en ordlista med förklaringar.

För att sy i stickade tyger (alla typer av jersey, velour mm) behövs en söm som klarar stretchiga tyger. Finns inte det går det att sy med en svag sicksacksöm. Det är också bra att köpa särskilda symaskinsnålar för stretch/jersey. En tvillingnål för stretch ger snygga fållar. (Ser ut som två raksömmar på framsidan och en slags sicksack på baksidan). Med tvillingnålen syr man alltid bara raksöm.

• FH Mamma

jag är dålig på att sy men jag syr väskor i olika storlekar... vanligtvis efter ungefär samma mönster.

1 fyrkant till framsida en större fyrkant till baksida och lock och 1 smalt långt stycke till sidorna.

bomull är klart enklast att sy i.

All stretchtyg ska nog undvikas om man kan.

• Stormorsan

FH Mamma skrev 2008-11-11 16:31:10 följande:

jag är dålig på att sy men jag syr väskor i olika storlekar... vanligtvis efter ungefär samma mönster.1 fyrkant till framsida en större fyrkant till baksida och lock och 1 smalt långt stycke till sidorna.bomull är klart enklast att sy i.All stretchtyg ska nog undvikas om man kan.
    Det tycker inte jag. Det är både roligt och lätt att sy i stretch om man skaffar rätt nålar osv. Låt dig inte skrämmas utan prova.
  • FH Mamma
    Stormorsan skrev 2008-11-11 18:59:31 följande:
    FH Mamma skrev 2008-11-11 16:31:10 följande: Det tycker inte jag. Det är både roligt och lätt att sy i stretch om man skaffar rätt nålar osv. Låt dig inte skrämmas utan prova.
    Jag har testat men felet är nog att jag antagligen drar ut tyget
  • FH Mamma
    Stormorsan skrev 2008-11-11 19:21:09 följande:
    Ja eller har fel pressarfotstryck. (vanligt)
    jag har nog fel i det mesta när jag försöker sy i stretchtyg *S*
  • prinsessan 13 april

Håller med Stormorsan...Prova stretch! Jag är också nybörjare och har min mormors husqvarna från 50-talet..dvs ingen stretchsöm men zigzag funkar toppen... Tricket, tycker jag, är att börja med något lätt! barnkläder är toppen då det inte går åt så mycket tyg dvs gör man fel så blir det billigt! Mönster till barnkläder hittar du i en tidning som heter Ottobre design...men enkla varianter av barnkläder finns i böcker som du kan låna på bibliotek.

• HelenaMaria

Ja, jag är lite sugen på trikå, velor samt frotté men först tänkte jag börja med att sy två kuddfodral av ett tyg som ligger hemma.

Förresten, någon som vet hur man märker att en symaskin måste smörjas? Den jag använder har stått oanvänd länge men den lät "normalt" när jag testade lite olika sömmar igår.

• Stormorsan

Har du någon manual till maskinen? Vad är det för maskin? En del maskiner är självsmörjande och skall absolut inte smörjas.

Finns det smörjhål på maskinen så skall den smörjas regelbundet. Har den stått länge så är det nog idé att ge den en omgång symaskinsolja.

Provsy den efteråt med skräptyg ifall du skulle råka smörja för mycket, så är det först när maskinen blir varm som oljan blir lättflytande och kan rinna ner på tyget.

Friskt vågat hälften vunnit.
    Lycka till.

• HelenaMaria
    Stormorsan skrev 2008-11-12 08:48:06 följande:
    Har du någon manual till maskinen? Vad är det för maskin? En del maskiner är självsmörjande och skall absolut inte smörjas. Finns det smörjhål på maskinen så skall den smörjas regelbundet. Har den stått länge så är det nog idé att ge den en omgång symaskinsolja. Provsy den efteråt med skräptyg ifall du skulle råka smörja för mycket, så är det först när maskinen blir varm som oljan blir lättflytande och kan rinna ner på tyget.Friskt vågat hälften vunnit.Lycka till.
    Jag har ingen manual. Det är en PFAFF 1212. Jag vet att den har smörjts tidigare eftersom det finns en liten tom flaska där det troligtvis varit olja samt en liten plastborste. Var sitter smörjhålen? Jag kan se lite rester av olja på vissa ställen så kanske var den nyoljad när den slutade användas.
  • Stormorsan

Det brukar finnas små runda hål på ovansidan. Ring annars en (Pfaff) symaskinsaffär eller reparatör och fråga.

• mct

Kuddfodral, enklare gardier m.m är absolut det lättaste att sy om man inte är van.

• HelenaMaria

Nu har jag sytt ett kuddfodral. Det blev väl sådär, men ok för att vara första gången på 15 år som jag syr. Kom på att jag ju måste ha en riktig sax, gick ju knappt att klippa i tyget. Lite nålar kan säkert vara bra att ha också.

• Stormorsan

Kan tipsa om att både Huskvarna och Pfaff har väldigt bra hemsidor med tips o trix, beskrivning av sömnadsdetaljer samt en massa mönster och beskrivningar till enkla sömnadsprojekt både heminredning, klädesplagg och väskor mm.

Svar på tråden Vad är enklast att börja med? Hjälp en sy-nybörjare!