• chockoladpudding

efterkontroll me kejsarsnitt??

Hej, undrar om man blir kallad till efterkontroll efter ett snitt?

Min svägerska blev kallad på efterkontroll på sjukhuset därhon födde, alltså inte de man går på hos barnmorskan.

HOn sprack väldig illa så hon blev sydd under narkos.

Borde ine läkare kolla hur livmodern ser ut efter ett snitt också?

vår son föddes med akutkejsarsnitt...

• Svar på tråden efterkontroll me kejsarsnitt??
  • augustin

Var på efterkontroll ca 4 månader efter snittet, men avstod vaginal kontroll för jag hade i princip glömt bort mötet och kände mig inte redo att bräsa i gynstolen...

De frågade mest hur jag upplevt snittet och eftertiden ev komlpikationer och så...

• eilien

På vårt sjukhus blir alla som är akutsnittade kallade på samtal ett par veckor efter snittet.

Sen ska jag på efterkontroll till min BM som jag gick till när jag var grav.

• fiffiluran

Min son kom till världen genom akut snitt på SÖS, vi fick erbjudande att komma tillbaka och gå igenom det som hänt med den personal som varit med efter nån vecka men avstod. Ett år senare kände jag att jag ville ha svar på en del frågor och fick tid med överläkaren på förlossningen. När det gäller efterkollen på mitt fysiska tillstånd så gjordes den på MVC av min barnmorska, hon klämde på livmodern och gjorde en gynundersökning.

• Johloo

Jag blev kallad till efterkontroll 3 månader efter snittet hos min ursprungliga BM. Fick själv välja om jag ville göra gynundersökning. Det gjorde jag och fick dessutom ny kopparspiral insatt.

• märtapärta

Jag blev kallad på efterkontroll och fick träffa läkaren som gjorde snittet. Hon kollade såret och jag fick välja om jag ville göra gynundersökning eller inte. Det var skönt att gå igenom vad som hade hänt med henne eftersom det blev akut snitt.

~ Henny, 27 augusti -06~ ~ liten kille i magen, bf 17 mars-09~
  • Carinamamma84

Får amn efterkontroll efter snitt??
    Detta visste jag inte och inte änns bm har sagt något.

• m00nfl0wer

Jag gick på efterkontroll efter mitt akutsnitt. (Blev kallad) Minns ej hur långt efter. Fick träffa läkaren som snittade mig, gjorde en gynundersökning.

• lillAa

Jag blev också akutsnittad.
    Jag var på "vanlig" efterkontroll hos bm och på efterkontroll pga snittet hos läkare. BM gjorde gynundersökning, jag tror läkaren gjorde det med. Med läkare pratade vi mycket om förlossningen och snittet och varför det blev så osv. Kändes mycket bra att prata igenom det och höra att det finns inget som talar för att det ska bli ¨så nästa gång...

• Carinamamma84

Borde dom inte kolla upp mig och skriva brev eller ringa??
    När jag får ut en på 5810g och 62cm långt barn + håller på att dö natten där på snittet och planerad vecka 41+2

• EmmaKlemma

Jag blev kallas till efterkontroll efter mitt akutsnitt. Det var lika lång tid efter som "vanliga" efterkontroller. Gick till doktorn som gjort snittet. Hon gjorde gyn undersökning, kolla snittet o prata lite

♥ ♥Älskade Underbara Engla♥ ♥
  • siren

Har fått mina båda barn genom katastrofsnitt. Efter första snittet efterkontroll hos min barnmorska. Sen när jag blev gravid igen fick jag komma till spec mvc och gå igenom min förlossning med läkare, detta var i v 13. Efter mitt andra snitt i somras så ordnade ajg själv till att min efterkontroll skedde med den läkaren som snittade mig, annars hade jag bara fått gått till min ordinarie bm. Tror att det skiljer sig ganska mkt beroende på vart man bor.

♥ Erik 07-02-19 ♥ Alvin 08-07-13 ♥
  • English rose

Jag gick på vanlig efterkontroll men tackade nej till gynundersök eftersom barnmorskan sade att hon "bara skulle gå igenom knipreflexerna" och inte kolla livmodern.

Nu så här i efterhand tycker jag det känns konstigt; att hon inte klämde alls på magen, och dumt nog glömde jag begära det, var så upptagen med att prata igenom förlossningen att jag glömde nuet. Jag blev akutsnittat samt drabbad av infektion i såret veckan efter. Idag tror jag att jag nu läkt normalt, men magen är fortfarande klotrund o hård (tre mån efter). När jag ringde om det sa bm bara att det kan tränas bort o att livmodern säkert har läkt eftersom den blir liten som ett päron direkt efter förlossningen. Men hypokondrikern i mig är tveksam...

• Jeanette69
    Carinamamma84 skrev 2008-11-11 15:31:45 följande:
    Borde dom inte kolla upp mig och skriva brev eller ringa??När jag får ut en på 5810g och 62cm långt barn + håller på att dö natten där på snittet och planerad vecka 41+2

Tycker att det låter som om de har missat dig i hanteringen. Jag fick också göra akutsnitt men hann träffa läkaren som gjorde snittet innan jag gick hem från BB och sen fick jag kallelse av min BM att komma på efterkontroll och det var ca 2 månader senare.

En gång på babysim pratade en mamma i omklädningsrummet om att hon skulle på samtal efter sitt akutsnitt. Jag frågade henne lite om det och då sa hon att alla i vår kommun (Göteborg) som gjort akutsnitt blir kallade på samtal och just denna gången gällde det samtal i grupp med andra akutsnittade kvinnor. Jag blev dock aldrig kallad till detta men det tror jag berodde dels på att jag träffade läkaren, som lade snittet, på sjukhuset, och dels på att den BM som var hos mig när akutsnittet gjordes sökte upp mig på BB efteråt och pratade igenom vad som hänt.
    På Östra (där jag låg) verkade de väldigt måna om att vi skulle få prata om vad som hänt så att vi inte fick gå hem och sen på egen hand bearbeta alla känslor.
    Jag tycker att du ska kontakta din BM och via henne försöka få kontakt med någon som du kan få prata med om vad som hänt. Jag kan än idag komma att tänka på min förlossning och undra om det kunde gått annorlunda.
    Lycka till!

Världens Bästa Isabelle
  • Cia o krabaten

Gjort 2 snitt och själv fått boka min efterkontroll på mitt vanliga MVC.
    Första gången fick jag läkarbesök eftertsom det var snitt. Rutin att det ska vara läkare då.
    Pratade bara och jag avstod gynkoll.

Andra ville jag göra cellprov samtidigt och tog då min vanliga BM. Fanns ingen anledning till läkare tyckte jag och BM höll med.

• Carinamamma84
    Svar på #14
    Men jag gjorde inte akutsnitt alls :-/
    Och Bm vill jag inte träffa längre hon har gjort känste fel!!!
    Det ända jag har gjort är att ta bort stiften.
  • Lady Gaga

Gjorde akutsnitt pga säte och jag var på efterkontroll. Dock så gjordes ingen vag undersökning, utan vi pratade om hur jag hade upplevt allt och vilket preventivmedel jag ville ha.

Bättre bly än illa fäkta
  • Maorie

Här får vi ingen kallelse, man får boka sitt efterbesök själv. Jag bokade så att jag var på efterkontroll när sonen var 3 månader. Men nån vag.undersökning var det aldrig tal om. Hon tog prover osv, som hon gjorde under graviditeten, sen vare tal om preventivmedel och om jag ville prata med nån om snittet. Men det ville jag inte eftersom det var en positiv upplevelse för mig.

Svar på tråden efterkontroll me kejsarsnitt??