• MariaN

Någon här som jobbar med trädgård? Frågor om yrket!

Jag funderar på att bli trädgårdsingenjör eller liknande, finns det någon här som jobbar med det (eller något liknande) och vill berätta om yrket?
    :)

• Svar på tråden Någon här som jobbar med trädgård? Frågor om yrket!
  • VIXIE

Jag är utbildad florist och och trädgårdsanläggare/designer. Vad är det du vill veta?Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • MariaN

Massor! :)
    vad har du för utbildning/hur och vart kan man utbilda sig?
    är det hård konkurrens om jobben?
    vad tjänar man?
    vad är bäst sämst med yrket?
    vad ska man tänka på?

• VIXIE

Jag gick trädgårds tekniskt gymnasium på munkagårdskolan i Tvååker(riksintag) www.munkagard.com där gick jag även florist, många år senare när jag tröttnat på floristyrket så gick jag Ky trädgårdsmästare inriktning anläggare på 1,5 år på samma skola.
    Det är lättare att få jobb inom trädgård än som florist då marknaden verkar vara ganskla mättad.jag fick jobb direkt efter skolan ialla fall.På Ky linjen har du mycket praktik och det är ganska lätt att få jobb genom praktikplatserna.
    Vad du tjänar beror nog på hur gammal du är och hur lång erfarenhet du har.Har för mig att efter en Kyutbildning ska du ialla fall ha som ingångslön ca 18500(eller var det 19500) kolla med facket som i det här fallet är Kommunal avd Djur och natur.
    Jag jobbar mycket med privat folk,allt från konsultation,skötsel,ritar trädgårdar,planterar(det man ritat)dekorerar och planterar folks sommarblommor,höstkrukor,beskärning mm
    Det är jättekul att träffa folk,vara ute röra sig mycket(har gått ner ca 8 kg sista året täckbark är tungt)Skrattandefå sätta folks drömmar på pränt.Tänk på att det du gör är ganska bestående en trädgård har man ju ganska länge.
    Sämst är vädret när det regnar!!och folk som ändrar sina planer ideligen(man får alltså rita om och om igen)