• MariaN

Någon här som jobbar med trädgård? Frågor om yrket!

Jag funderar på att bli trädgårdsingenjör eller liknande, finns det någon här som jobbar med det (eller något liknande) och vill berätta om yrket?
    :)

• Svar på tråden Någon här som jobbar med trädgård? Frågor om yrket!
  • VIXIE

Jag är utbildad florist och och trädgårdsanläggare/designer. Vad är det du vill veta?Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • MariaN

Massor! :)
    vad har du för utbildning/hur och vart kan man utbilda sig?
    är det hård konkurrens om jobben?
    vad tjänar man?
    vad är bäst sämst med yrket?
    vad ska man tänka på?

• VIXIE

Jag gick trädgårds tekniskt gymnasium på munkagårdskolan i Tvååker(riksintag) www.munkagard.com där gick jag även florist, många år senare när jag tröttnat på floristyrket så gick jag Ky trädgårdsmästare inriktning anläggare på 1,5 år på samma skola.
    Det är lättare att få jobb inom trädgård än som florist då marknaden verkar vara ganskla mättad.jag fick jobb direkt efter skolan ialla fall.På Ky linjen har du mycket praktik och det är ganska lätt att få jobb genom praktikplatserna.
    Vad du tjänar beror nog på hur gammal du är och hur lång erfarenhet du har.Har för mig att efter en Kyutbildning ska du ialla fall ha som ingångslön ca 18500(eller var det 19500) kolla med facket som i det här fallet är Kommunal avd Djur och natur.
    Jag jobbar mycket med privat folk,allt från konsultation,skötsel,ritar trädgårdar,planterar(det man ritat)dekorerar och planterar folks sommarblommor,höstkrukor,beskärning mm
    Det är jättekul att träffa folk,vara ute röra sig mycket(har gått ner ca 8 kg sista året täckbark är tungt)Skrattandefå sätta folks drömmar på pränt.Tänk på att det du gör är ganska bestående en trädgård har man ju ganska länge.
    Sämst är vädret när det regnar!!och folk som ändrar sina planer ideligen(man får alltså rita om och om igen)
    Att tänka på:Det är inte bara att sitta inomhus och rita ,du är ute större delen av tiden och man ser INTE ut som hon i Söderläge!
    Man bör nog ha en hyfsad grundfysik så man inte pajjar ryggen
    Men jag kan grymt rekommendera det.SkrattandeSkrattande

• MariaN
    VIXIE skrev 2008-11-11 15:49:47 följande:
    Jag gick trädgårds tekniskt gymnasium på munkagårdskolan i Tvååker(riksintag) www.munkagard.com där gick jag även florist, många år senare när jag tröttnat på floristyrket så gick jag Ky trädgårdsmästare inriktning anläggare på 1,5 år på samma skola. Det är lättare att få jobb inom trädgård än som florist då marknaden verkar vara ganskla mättad.jag fick jobb direkt efter skolan ialla fall.På Ky linjen har du mycket praktik och det är ganska lätt att få jobb genom praktikplatserna. Vad du tjänar beror nog på hur gammal du är och hur lång erfarenhet du har.Har för mig att efter en Kyutbildning ska du ialla fall ha som ingångslön ca 18500(eller var det 19500) kolla med facket som i det här fallet är Kommunal avd Djur och natur. Jag jobbar mycket med privat folk,allt från konsultation,skötsel,ritar trädgårdar,planterar(det man ritat)dekorerar och planterar folks sommarblommor,höstkrukor,beskärning mm Det är jättekul att träffa folk,vara ute röra sig mycket(har gått ner ca 8 kg sista året täckbark är tungt)få sätta folks drömmar på pränt.Tänk på att det du gör är ganska bestående en trädgård har man ju ganska länge. Sämst är vädret när det regnar!!och folk som ändrar sina planer ideligen(man får alltså rita om och om igen) Att tänka på:Det är inte bara att sitta inomhus och rita ,du är ute större delen av tiden och man ser INTE ut som hon i Söderläge! Man bör nog ha en hyfsad grundfysik så man inte pajjar ryggen Men jag kan grymt rekommendera det.
    tack så mycket, vilken bra info :)
  • Karlsson

Wixie! Du och jag har samma bakgrund och yrke, haha.

Utbildaden mig först till florist men insåg att jag inte fixar att jobba inomhus.
    Utbildade mig då till trädgårdsmästare en KY utbildning, inte samma skola som dig dock.

Stortrivs som trädgårdsmästare och jobbar nästan uteslutande mot privatpersoner. Kör hela biten men beskärning, rådgivning, anläggning (rabatter,marksten, murar etc), skötsel och design (designbiten sköter dock endast min chef).

Jag har mitt drömyrke helt klart. Kan inte tänka mig något annat Fast i morgon ska det tydligen bli pissväder här......

• VIXIE

Haha!  Fick vara hemma med sjukt barn idag som tur var(ihällande regn och storm) men ska göra sista inför vintern hos privatperson imorn i stället så jag ser fram emot strålande solsken.Skrattande
    Jag gör inte så mycket stenläggning mest natursten,min chef lejer ut det till ett gäng stenläggare som vi anlitar.
    Karlsson: Vilken skola gick du på?

• MariaN

åh vad bra med 2 som kan svara :)
    jag måste fråga om "alla" är arbetslösa några månader om året?

• Karlsson

Du har tur du men dagen tog slut snabb idag pga av vädret Det är svårt att vibba i stenmjöl när den är genomblöt...
    Men chefen har skaffat ett nytt kontor så det blev att skruva IKEA möbler istället Det tillhör ju inte de vanliga sysslorna men det var skönt att vara inomhus

Jag gick i Enköping förresten.

Det är väldigt olika på om man går arbetslös på vintern eller inte. Jobbar man som parkarbetare, i handelsträdgård eller kyrkogårdarbetare så gör man ofta det. Jag har turen att 'bara' vara arbetslös mellan 1-2 månader om året

Större anläggningsfirmor som PEAB tex jobbar året runt åtminstonde här. Det beror väl lite på hur sträng vinter det blir.

VIXIE skrev 2008-11-11 22:21:41 följande:
    Haha!  Fick vara hemma med sjukt barn idag som tur var(ihällande regn och storm) men ska göra sista inför vintern hos privatperson imorn i stället så jag ser fram emot strålande solsken.Jag gör inte så mycket stenläggning mest natursten,min chef lejer ut det till ett gäng stenläggare som vi anlitar.Karlsson: Vilken skola gick du på?
    [/citat]
    MariaN skrev 2008-11-12 09:15:24 följande:
    [citat]
    åh vad bra med 2 som kan svara :)jag måste fråga om "alla" är arbetslösa några månader om året?
  • VIXIE

Jobbar man inom kummun och är säsongsanställd slutar du  sista sep tror jag det är. Jag var heltidsanställd till sista okt och går nu på timmar fast hittills har det bara kanske fattats nån timme per vecka. Jag jobbar på ett litet pträdgårdsföretag.Fast  jag misstänker att från nästa vecka blir det lite mindre,ska ta och ringa ett "vinter"jobb jag brukar ha.Då är jag inne i växthus,tar sticklingar,gör buketter,fixar grupper mm .Sen kör det igång i gen i jan-feb-Men jag bor utanför Halmstad det hade nog varit skillnad ifall jag bott mer norrut.

Karlsson: Enköpings parker är fina!! Var på studiebesök där med skolan,för det var väl Enköping vi var i?? Nu blev jag helt förvirradSkrattande

• Karlsson

Ja parkerna är kända och de var förträffliga 'lärorum'

Jag hoppas att jag har jobb fram till dec. Förra året blev det någon dag till Sen är jag i en handelsträdgård och planterar julgrupper osv. Jag kan även gå in som timvik. i barnomsorgen som är mitt gamla yrke, men det bär emot...

Jag går också på timme som trädgårdsmästare men jag 'behöver' inte få ihop fulltid rent ekonomiskt, vi klarar oss ändå. Däför så jobbar varken jag eller mina kollegor om vädret är alltför dåligt, ingen av oss jagar timmar, det är skönt.

• MrsQ

Åhhh sitter här o är avundsjuk   Vill oxå plugga till trädgårdsmästare. Är florist idag med intresse för trädgård.

Men jag är nog för lat

• Diablo

Jag är landsapsingenjör, vi jobbar med allt från att rita trädgårdar, utemiljöer till att anlägga. Jätte roligt, man kan utbilda sig via Sveriges lantbruks universitet. Gå in på www.slu.se och kika runt.

Svar på tråden Någon här som jobbar med trädgård? Frågor om yrket!