• cicki82

Blåsor på äggstockarna, men inte PCO

Jag har varit hos kvinnokliniken och gjort ett vul. Läkaren sa att han såg blåsor på mina äggstockar och i samband med att man har PCO har man blåsor på äggstockarna.

Men han trodde inte att det var PCO eftersom jag inte passar in i "PCO-mallen". Jag har väldigt regelbunden mens (förutom en gång nu då den hoppade fyra veckor), och han sa att det är det säkraste tecknet på PCO.

Finns det nån därute som vet vad de här blåsorna kan vara för nåt? Är det något allvarligt?

Jag och min man har haft oskyddat sex i 1½ år, och ingen baby i sikte.

Hoppas någon vet nåt! :)

• Svar på tråden Blåsor på äggstockarna, men inte PCO
  • Annisens81

Jag har fått diagnos PCO. Har regelbunden mens och har alltid haft. Dock kan den sluta och sedan börja igen vissa månader. Och att jag har ont även i slutet av mensen. Men vet tyvärr inte vad det kan vara annars.

• cicki82

Ja men då kanske det kan vara det... Läkaren sa dock att han inte kan veta nåt säkert innan han har gjort fler prover, men han trodde starkt att det inte var pco.

Vad är det som gör att man har svårare att bli gravid när man har PCO? Är det de att man inte har ägglossning lika ofta eller? För man kan väl inte ha mens om man inte har ägglossning?!

• Annisens81

Jo man har mens ändå. kan inte riktigt förklara hur det där fungerar. Min läkare förklarade för mig att äggen mognar inte eller inte lossnar. Vilket gör det svårt att bli med barn då ju. Mensen är en slemhinna som börjar typ byggas upp redan innan ÄL och åker ut med eller utan ägg. Något sådant är det.

• cicki82

Värst vad man vet lite om sin egen kropp! :)
    Jag trodde att mensen var det obefruktade ägget som kom ut. Konstigt att läkaren jag var hos inte förklarade nåt om det, utan bara sa att det inte kan vara pco. Vilka andra symptom brukar man ha om man har PCO?
    Har du alltid haft PCO?

• Annisens81

Min läkare sa att det oftast är något man får efter 25 och att vissa kan ha det utan problem att bli med och utan några besvär. Och att det är vanligare än vad man tror.

Hade inga besvär innan i tonåren. Det var runt 24-25 min kropp började "balla ur", är 27 nu.

Man kan bl.a ha manlig hårväxt, då vid förhöjda manliga hormoner vilket också är ganska vanligt vid PCO (har inte jag), viktökning, acne, pms besvär, blåsorna på äggstockarna mm. Vet inte alla symptom är säker på att det finns fler. de 4 sista hade jag.

• cicki82

Usch, det är väl bara och inse att man börjar bli gammal då. Fast jag "bara" är 26 :)

Ok, men jag har inga av de där symptomen. Har inte nå manlig hårväxt, har inte ökat i vikt, inge acne, inga pms besvär...Bara blåsor! :)

Men som sagt...det kanske är nåt som är på väg nu då eller...Fast iof borde ju det ha kommit innan eftersom vi redan har haft sex i 1½ år utan att jag har blivit på smällen.

Jag har iaf kontaktat kvinnokliniken för en utredning om barnlösheten. Skulle vela veta vad som är fel om något är fel så att man vet vad man ska göra. Hade varit bra om det var nåt man bara kunde ta ett piller mot. Men det är nog önsketänkande :)

• Annisens81

Gammal haha ja man kanske är det

Hoppas det löser sig för er! Vet hur j***a kämpigt det är månad in och månad ut, dagarna innan BIM! Och den där jäkla mensen kommer alltid!

Hoppas de hittar problemet och att ni kanske bara behöver lite hjälp på vägen.

• Barkbam
    cicki82 skrev 2008-11-11 13:37:39 följande:
    Värst vad man vet lite om sin egen kropp! :)Jag trodde att mensen var det obefruktade ägget som kom ut. Konstigt att läkaren jag var hos inte förklarade nåt om det, utan bara sa att det inte kan vara pco. Vilka andra symptom brukar man ha om man har PCO?Har du alltid haft PCO?
    Mensen är livmoderslemhinnan som byggs upp i cyklar. Efter att din menstruation tagit slut byggs en ny hinna upp. Detta för att ta emot det befruktade ägget. När inget ägg sätter bo i hinnan, stöts den ut i form av blod och slem, menstruation. Tycker att du ska gå till närmaste bibliotek, och be bibliotekarien om hjälp att söka fackböcker som handlar PCO, på det sättet kan du fler åsikter än din läkares. Alla läkare är inte de bästa på att erkänna när de inte vet.Ju mer påläst du är desto bättre kan du argumentera. Skriv ner författarens/arnas namn, om du hittar något som inte stämmer med vad din läkare påstår. Låt dig aldrig bli överkörd. Väldigt många läkare, tyvärr, låtsats veta, men vet inte. Alltid när du är patient, är det som att vara på tivoli, ta en lott, och den är oftast en nitlott. Så för allt i världen, skaffa dig kunskap och bättre ställe än ett bibliotek, finns inte!
    Lycka till!
  • cicki82

Fy vad irriterad jag blir på läkaren alltså!
    Dit kommer man med problem, och frågar frågor men får man rätt svar? Nej! Hur ska man veta nåt vad de pratar om när man aldrig tidigare har hört ordet PCO?

Tur att alla ni här på FL finns! :)

Kollade in www.pco-s.com och där stod det ju massor! Tack Dimitra!

Barkbam, jag ska verkligen gå till bibblan och låna litteratur om min kropp nu. Och om PCO. Har kontaktat kvinnokliniken som utreder barnlöshet, så när jag väl får komma dit,ska jag vara förberedd upp till tänderna! :)

Har ju aldrig ens funderat över att nåt kan vara fel med mig innan jag gjorde ett vul.

Usch, blir bara irriterad på läkaren när jag tänker på det här. "Det är väldigt liten chans att du har PCO för du har inga typiska symptom".

• Dollars matte

PCO-äggstockar är inget fel i sig, det räknas som en normalvariant av äggstockar och det kan man alltså ha ändå utan att det innebär problem. Problemen är när det finns andra symptom också, dvs när det heter PCO-s, och det största problemet ur barnskaffningssynpunkt är ju när man har oregelbunden eller helt utebliven ägglossning.
    Läkare uttrycker sig ibland luddigt och säger PCO även när de menar PCO-s, så det var säkert det sistnämnda din läkare egentligen menade när jag sa att du troligtvis inte har PCO, alltså att du inte har PCO-s och att det inte är något som ställer till problem i ditt fall. Eller så har han inte helt koll på själv vad det egentligen innebär... Tyvärr är kunskapen bland läkare väldigt varierande och inte alltid helt uppdaterad. Min gyn jag var hos först verkade väldigt kunnig om PCO och PCO-s och berättade mycket om det, men hon påstod ändå att jag inte hade PCO-s eftersom mina hormonprover (förutom ägglossningsprovet)var bra, trots att jag har de typiska äggstockarna, mycket oregelbunden mens och övervikt. När vi sen kom till Kvinnokliniken för "riktig" utredning sa de direkt att det var ett solklart fall av PCO-s, att det inte var någon tvekan om var vårt största problem låg.

Så det är jättebra att ni har sökt er vidare till en fertilitetsutredning! Du bör absolut få ta hormonprover för att se om du verkligen ägglossar eller om du tillhör den gruppen som råkar ha regelbunden mens ändå, och framför allt är det bra att även mannen kollas upp samtidigt så att du inte sätts på hormonbehandling i onödan, vilket det ibland kan bli om man bara tittar på kvinnan. Eller om det handlar om något helt annat.
    Önskar er all lycka till, vad de än kommer fram till!

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • Barkbam
    cicki82 skrev 2008-11-13 19:56:22 följande:
    Fy vad irriterad jag blir på läkaren alltså!Dit kommer man med problem, och frågar frågor men får man rätt svar? Nej! Hur ska man veta nåt vad de pratar om när man aldrig tidigare har hört ordet PCO? Tur att alla ni här på FL finns! :) Kollade in www.pco-s.com och där stod det ju massor! Tack Dimitra!Barkbam, jag ska verkligen gå till bibblan och låna litteratur om min kropp nu. Och om PCO. Har kontaktat kvinnokliniken som utreder barnlöshet, så när jag väl får komma dit,ska jag vara förberedd upp till tänderna! :)Har ju aldrig ens funderat över att nåt kan vara fel med mig innan jag gjorde ett vul. Usch, blir bara irriterad på läkaren när jag tänker på det här. "Det är väldigt liten chans att du har PCO för du har inga typiska symptom".
    Bra! Ingenting är bättre än att vara påläst i ett ämne som det här. Stå på dig! Du är läkarens kund, tänk på det! Lycka till!
Svar på tråden Blåsor på äggstockarna, men inte PCO