• white lilly

Ang de 10 sk. pappadagarna..

Min sambo har hört att han måste ansöka om att få de 10 dagarna i samband med barnets födelse.. Kollade fk.se och hittade följande:

I samband med barns födelse kan du som nybliven pappa eller barnets andra förälder få tio extra dagar med ersättning i form av tillfällig föräldrapenning.

Har aldrig hört om det innan men i texten står det ju KAN du få.. inte FÅR.

Så hur är det nu?

• Svar på tråden Ang de 10 sk. pappadagarna..
  • snappi81

Jo fk betalar ut dom men det är ju upp till arbetsgivarn att han får va ledig..

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Jasusu

Ja han måste ansöka om dagarna till fk och han måste ju även få vara ledig för en arbetsgivare

• white lilly

Men vadå ansöka? Hur då?

Han studerar så ingen arbetsgivare att ta hänsyn till..

• snappi81
    white lilly skrev 2008-11-10 18:17:40 följande:
    Men vadå ansöka? Hur då?Han studerar så ingen arbetsgivare att ta hänsyn till..
    Jo men ni måste ju meddela fk om att bebisen är född annars kan dom ju inte veta det, gå in på fks sida där står allt. Man kan anmäla genom nätet eller skicka sms alt ringa till dom.
  • Jasusu

Vänta nu studerar han?

Det där måste han kolla upp noga om han går på studielån så har jag för mig att man inte kan få pengar från fk för att vara hemma

• blå fisk

Jag är inte helt säker, men jag tror inte att man kan få pengar från CSN samtidigt som man får pengar från fk. Så om din sambo studerar med CSN så måste han ju även medela till CSN att de dagarna han tar pappadagar så studerar han inte.

Sen har man ju rätt till sina 10 pappadagar, men man måste ju ändå ansöka hos försäkringskassan för att få dem utbetalda. Lämpligast så ringer man till fk när bebisen är född.

• snappi81

Som föregående säger, ring fk och kolla.. Inte heller säker på att han kan få betalda dagar om han studerar.

• white lilly

Bebis är beräknad att komma om 2 veckor så när som helst mao.. Det vi tänkte var att han tar de 10 dagarna till jul, för då har han ju inget CSN ändå. Så missar han så lite av sina studier med som möjligt, kanske en dag eller två.

Han har endast lektioner 3tim om dagen så det ska jag väl klara av att han är borta de första dagarna..
    Men kanske borde ringa fk ändå..

• K med lilla E

Ja du skall nog ringa fk. Har han planerat att han skall jobba under julledigheten och avstår från det så kan han nog få de 10 pappadagarna. Avstår han inget arbete så får han heller inga pengar.

• CeeJay
    white lilly skrev 2008-11-11 11:36:16 följande:
    Bebis är beräknad att komma om 2 veckor så när som helst mao.. Det vi tänkte var att han tar de 10 dagarna till jul, för då har han ju inget CSN ändå. Så missar han så lite av sina studier med som möjligt, kanske en dag eller två. Han har endast lektioner 3tim om dagen så det ska jag väl klara av att han är borta de första dagarna.. Men kanske borde ringa fk ändå..
    TFP vid 10 pappadagar är en kompensation för missad arbetsinkomst (och ev missad a-kassa). Har han inget arbete som han avstår ifrån går han heller inte miste om någon lön. Då kan han helt enkelt inte få någon ersättning från FK.
Svar på tråden Ang de 10 sk. pappadagarna..